Дмитренко Михайло Сергійович
ДМИТРЕ́НКО Михайло Сергійович (28. 10 (09. 11). 1898, м. Лохвиця, нині Полтав. обл. — 08. 03. 1997, м. Детройт, шт. Мічиґан, похов. у м-ку Бавнд Брук, шт. Нью-Джерсі, США) — живописець, монументаліст і графік. Член СХУ. Закін. Київський художній інститут (1930; майстерня Ф. Кричевського). Від 1934 працював у ньому: від 1935 — доцент архіт. ф-ту. Від 1939 — у Львові, очолив оргкомітет СХУ, організував Спілку укр. образотвор. мистців (1941). Від 1944 — на еміграції у Мюнхені, працював у Баварії у галузях станк. малярства, ілюстрат. графіки, мист. ред. і співвидавцем ж. «Укр. малярство» (1947). Жив у Канаді: живописець і графік у Торонто (1951–57) й Віндзорі (1957–60). Від 1960 — у Детройті. Виконував монум. настінні розписи в укр. православ. та греко-катол. храмах. У Канаді й США відродив укр. нац. сакрал. монум. мистецтво (плоскорізьби, вітражі, мозаїки, ікони). Твори експонувалися від 1935 в Україні (Київ, Харків, Одеса, Львів), Австрії та Німеччині (від 1947), Канаді (1951–60) й США (від 1960). Персон. виставки — у Детройті (1960, 1968, 1982), Лондоні (1964), Віндзорі (1966), Чикаґо (1971). Автор реаліст.-академ. композицій із соковитим колоритом на укр. тематику, бл. 500 портретів, переважно жіночих, іл. до епіч. поеми «Поет» Т. Осьмачки (1946), поет. зб. «Білий світ» В. Барки (Мюнхен, 1947), театр. декорацій. Автор статей, опубл. у ж. «Нотатки з мистецтва» (Філадельфія), зокрема «Пам’яті професора Федора Кричевського» (1964, № 2), «Мистець Юхим Михайлів» (1966, № 5), «Згадки про мистця-вчителя» (1972, № 12), «За вірну оцінку мистецьких сил» (1978, № 18).
Додаткові відомості
- Основні твори
- живопис — «Арешт Т. Шевченка» (1935), «Тисяча дев’ятсот тридцять третій» (1963), «Безіменна творчість» (1965), «У житах», «Пробудження» (обидва — 1966), «Мелодія» (1970), «Аркан» (1976), «Уквітчані подруги» (1988); портрети — «Мати» (1934), «Актриса М. Зарембіянка» (1941), «Дівчата із Заліщиків» (1942), «І. Тарнавська» (1947), «Співачка Л. Черних» (1949), «М. Бек» (1960), «Б. Коссак із бандурою» (1962), «Оксана Дмитренко» (1963), «А.-С. Дмитренко» (1967), «Співачка В. Биковець» (1973), «О. Серединська» (1974), «Н. Кічула» (1976); натюрморти — «Рак із цитриною і бренді» (1973), «Соняшники» (1974); ікони — «Св. Ольга, княгиня Руси-України» (1969), «Мати Божа, або Ніжність» (1970), «Українська Мати Божа» (1971), «Божа Мати з Дитятком» (1971; 1976), «Христос із дітьми» (1982), «Мати Божа й Ісус Христос» (1983); монум. стінописи у римо-катол. церкві св. Антонія в Падуї (шт. Індіана, 1956); храмах УГКЦ Непороч. Зачаття Пресвятої Діви Марії в Гемтремку (1961–63, 1970), св. Юра у Нью-Йорку (1972–89), св. Папи Євгенія в Бедфорді (шт. Огайо, 1976) та св. Костянтина в Міннеаполісі (1972–77; усі — США).
Рекомендована література
- Мегик П. 50-ліття мистецької творчості М. Дмитренка // Визв. шлях. Лондон, 1983. Кн. 6;
- Терен-Юськів Т. Дмитренкова поліхромія церкви св. Юра в Нью-Йорку // Нотатки з мистецтва. 1985. № 25;
- Михайло Дмитренко: Альбом. Детройт; Нью-Йорк, 1990;
- Баринова-Кулеба В. Вихованець і благодійник академії: До 90-річчя від дня народж. М. Дмитренка // Укр. АМ: Дослідн. та наук.-метод. пр. К., 1998. Вип. 5.