Розмір шрифту

A

Дмитрієвський Олексій Опанасович

ДМИТРІЄ́ВСЬКИЙ Олексій Опанасович (Дмитриевский Алексей Афанасьевич; 11. 03. 1856, ст. Дуреновська Астрахан. губ., Росія — 10. 08. 1929, Ленінград, нині С.-Петербург) — російський богослов-літургіст, церковний археолог. Доктор церк. історії (1896). Державні нагороди Рос. імперії. Закін. Казан. духовну академію зі званням канд. богослов’я (1882), де відтоді й працював приват-доцент і доцент Магістер. дис. «Богослужение в Русской Церкви в XVI веке. Ч. 1: Службы круга седмичного и годичного и чинопоследования таинств с приложением греческих текстов» (Казань, 1884) відзначена академ. премією митрополита Макарія. Від 1884 — у Київ. духов. академії: від 1894 — екстраординар., від 1896 — ординар., від 1907 — засл. ординар. професор кафедри церк. археології та літургіки. Для вивчення стародав. рукописів, літургій. практик і монашого життя здійснював регулярні подорожі по святинях християн. Сх. (особливо часто на Афон), Італії, Франції, Німеччини; свої спостереження публікував у статтях та книгах, які здобули статус класичних. Період викладання ним літургіки й церк. археології у Київ. духов. академії став епохою розквіту цих галузей богослов’я у Києві й зумовив появу київ. школи церк. археології. Постій. чл. і доповідач Церк.-істор. та археол. товариства при Академії, за завданням якого описав грец. рукописи ніжин. храмів і монастирів. Єдиний із проф. Київ. духов. академії, обраний член-кореспондент С.-Петербур. АН (1903). Почес. чл. усіх 4-х Духов. академій Рос. імперії. Через конфлікти з колегами (проф. М. Петровим стосовно Церк.-археол. музею і проф. К. Поповим стосовно критики праці Д. про афон. монашество) вийшов зі складу Церк.-істор. та археол. товариства і залишив Академію. У 1907–19 — вчений секр. Православ. Палестин. товариства; 1918–20 — професор кафедри історії та грец. мови, водночас у 1919–20 — проректор Астрахан. університету; від 1920 — у Петрограді (нині С.-Петербург): проф. літургіки Богослов.-пастир. училища (1920–28) і Вищих богослов. курсів (1923–28). Виконував обов’язки дійс. чл. Слов’ян. комісії АН, від 1923 — Русько-візантій. комісії. Тричі був заарешт.: 1919 — у справі «білого руху», 1922 — у справі вилучення церк. цінностей (засудж. на рік умовно), 1929 — у справі гуртка «Воскресение». Помер відразу після звільнення з-під остан. арешту, похов. на Олександро-Невському кладовищі. Всі осн. праці Д. обов’язкові для вивчення православ. священнослужителями та богословами, особливо цінна серед них — 3-том. «Описание литургических рукописей, хранящихся в библиотеках Православного Востока» (доктор. дис., К., 1895, 1901; Петроград, 1917). Значна частина твор. спадщини Д. (4–5 т. «Описания литургических рукописей, хранящихся в библиотеках Православного Востока») та його численне листування (зокрема з київ. ученими й укр. діячами загалом) і досі залишаються невиданими.

Додаткові відомості

Основні праці
Греческие Нежинские храмы и их капитальный вклад в Церковно-археологический музей при КДА // Православ. обозрение. 1885, февр.; Описание рукописей и книг, поступивших в Церковно-археологический музей при КДА из греческой нежинской Михайло-Архангельской церкви // Тр. Киев. духов. академии. 1885. № 3–12; Путешествие по Востоку и его научные результаты. К., 1890; Современное богослужение на Православном Востоке: Историко-археологическое исследование. К., 1891; Богослужение Страстной и Пасхальной седмиц в Св. Иерусалиме по уставу ІХ–Х века. Казань, 1894; Патмосские очерки: Из поездки на остров Патмос летом 1891 г. К., 1894; Чин пещного действа. С.-Петербург, 1895; Русские на Афоне (Макарий Сушкин). С.-Петербург, 1895; Православное русское паломничество на Запад. К., 1897; Архиепископ Елассонский Арсений (Суздальский тож) и его вновь открытые исторические мемуары. К., 1899; Книга Требник и ее значение в жизни православного христианина. К., 1901; Торжество Православья в первую неделю Великого поста в Києве и в Малой России в конце XVII и в начале XVIII столетия // Руководство для сельс. пастырей. 1903. № 8; Ставленник. К., 1904; Опыт издания греческих церковных писателей древнейшего времени в русской патрологической литературе. С.-Петербург, 1905; Русские афонские монахи-келлиоты. К., 1906; Древнейшие патриаршие Типиконы Иерусалимский (Святогроб- ский) и Константинопольский (Великой церкви). К., 1907; Имп. Православное Палестинское общество и его деятельность за истекшую четверть века. 1882–1907 гг. С.-Петербург, 1907; Церковные торжества в дни великих праздников на православном Востоке. С.-Петербург, 1909; Пасха в Иерусалиме. С.-Петербург, 1912.
Державний архів
Відділ рукописів Рос. нац. б-ки, ф. 253 (933 справа).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2008
Том ЕСУ:
8
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
російський богослов-літургіст
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
22113
Вплив статті на популяризацію знань:
35
Бібліографічний опис:

Дмитрієвський Олексій Опанасович / В. І. Ульяновський // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2008. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-22113.

Dmytriievskyi Oleksii Opanasovych / V. I. Ulianovskyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2008. – Available at: https://esu.com.ua/article-22113.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору
Дмитрієвський Олексій Опанасович Енциклопедія сучасної України