Дніпропетровський агрегатний завод
«ДНІПРОПЕТРО́ВСЬКИЙ АГРЕГА́ТНИЙ ЗАВО́Д» — підприємство машинобудівної галузі промисловості. Засн. 1926 як майстерня з виготовлення навч. наоч. приладдя і слюсар. устаткування. Від 1932 — верстатобуд. завод № 2, від 1940 — завод № 462. У довоєнні роки на підприємстві додатково освоєно виробництво поршневих кілець для авіац. моторів. Під час нім.-фашист. окупації Дніпропетровська завод евакуйовано в м. Перм (РФ), 1945 був практично відбудований. 1966–92 та від 1996 — сучасна назва, 1972–90 — ім. 50-річчя СРСР, 1992–96 — завод «Авіаагрегат». У 2-й пол. 1940-х рр. на підприємстві освоєно серій. випуск 13-ти найменувань авіац. агрегатів, зокрема насосів РНА-1А, РНМ, АРГ, розпочато виготовлення шестерінчастих насосів МШ-3А, карбюраторів К-14, К-14У-5, електродвигунів постій. струму МП-100Б, МГП-180, МБП-3, Д-100, Д-20, у 1950–60-х рр. налагоджено виробництво електропилососів ПС-1, «Дніпро-1», «Дніпро-2», відцентр. насосів ПНВ-2, ПН-45, ЕЦН-Т, ВН, ЕЦВМ, ПЦР, 495-2, терморегуляторів 1074 з реостатом РБП-45, плунжер. насосів НП-34, агрегатів палив. живлення АТП-8, електроприводів «БО», клапанів надлишк. тиску КИД, систем охолодження ЖЯ, у 1970–80-х рр. — плунжер. насосів НП96М, НП96А, НП-103, НП-85, 6Ц, НП-108, у 1990-х рр. — гідроапаратури для шахт ЕРА-32, РСД, ГВТН, КГУ. 1990–92 — ВО (до складу заводу ввійшов Марганец. завод електропобут. техніки), від 1996 — ВАТ. Нині підприємство має вироб. потужності з усіх осн. технол. напрямів маш.-буд. циклу. Його вироб. структура побудована за предметно-технол. принципом та включає виробництва: агрегатів високого тиску; відцентр. насосів та гідроемульсій. апаратури; електродвигунів, електроприводів і товарів нар. вжитку; мототехніки. «Д. а. з.» серійно випускає широку гаму авіац. палив. і ін. рідин. насосів як з влас. електроприводом, так і з приводом від двигунів літал. апаратів; гідроемульсійну апаратуру для гірн.-шахт. устаткування, яку застосовують у різних системах шахт. механіз. кріплень, в прохідниц. і очис. комбайнах; електродвигуни для приводу побут. молоч. сепараторів, для залізнич. стрілоч. переводів. 2006 спільно з китай. фірмами тут організовано виробництво сучас. скутерів і мотоциклів, створено збирал. та випробувал. підрозділи, сервіс. центр. На заводі діють філія каф. технології машинобудування Нац. металург. академії України (Дніпропетровськ), лаб. н.-д. та конструктор. робіт. Дочірні підприємства: «Авіаагрегат», «Ракета», укр.-китай. СП «Ракета-FUTONG» (усі — Дніпропетровськ); представництва: ЗАТи — «Тех. центр “Авіаагрегат”» (Москва), «Тех. центр “Північний”» (С.-Петербург). Частка палив. відцентр. і гідравл. аксикл.-плунжер. насосів для літаків і вертольотів у заг.-укр. обсязі складає 100 %, гідроапаратури для гірн.-шахт. техніки — 90 %, електр. двигунів і апаратів — 50 %. Осн. напрями експорту: країни СНД і Пд.-Сх. Азії. У соц. сфері — оздоров. комплекс ім. М. Комарова (м. Генічеськ Херсон. обл.), пансіонат «Сосновий бір» (Ново-моск. р-н Дніпроп. обл.), спорт.-турист. центр «Башмачка». Кількість працівників (2007) — 2668 осіб. Голова правління — Є. Морозенко (від 1997).
Рекомендована література
- Катеринослав–Дніпропетровськ — 225: Видатні особистості та обличчя міста. Дн., 2001;
- Морозенко Є. В. Дніпропетровський агрегатний завод: авіаційна якість плюс прогресивна стратегія виробництва...: Ген. дир. ВАТ «Дніпропетровський агрегатний завод» про діяльність заводу // Зоря. 2006, 21 верес.