Дніпропетровський завод з ремонту та будівництва пасажирських вагонів (Дніпровагонрембуд)
«ДНІПРОПЕТРО́ВСЬКИЙ ЗАВО́Д З РЕМО́НТУ ТА БУДІВНИ́ЦТВА ПАСАЖИ́РСЬКИХ ВАГО́НІВ» («Дніпровагонрембуд») — одне з найстаріших підприємств вагоноремонтної та вагонобудівної промисловостей України. Розташ. у Дніпропетровську. Засн. 1898 як гол. вагонні майстерні Катеринин. (нині Придніпров.) залізниці, до складу яких входило 4 цехи. Протягом 1899–1904 в них виконано ремонт 535 пасажир. та 59 400 двовіс. товар. вагонів. 1905 майстерні значно розширено. 1917–23 працювали не на повну потужність. Від 1926 — Нижньодніпров. (від 1966 — Дніпроп.) вагоноремонт. завод; спеціалізувався на ремонті пасажир. і вантаж. вагонів. У 1930-х рр. тут вперше в СРСР освоєно ремонт автогальм і автозчепів, введено в дію новозбудовані ливар. і коліс. цехи. Під час нім.-фашист. окупації Дніпропетровська завод евакуйовано у м. Барнаул (РФ). 1943 на підприємстві випущено першу післявоєнну продукцію, 1944 налагоджено ремонт вантаж. вагонів, 1945 — пасажирських, 1948 вироб. потужності повністю переорієнтовано на ремонт пасажир. вагонів, 1952 розпочато ремонт суцільнометал. пасажир. вагонів. За досягнуті успіхи з ремонту вагонів і виробництва запас. частин для залізниць 1949 нагороджено орденом Трудового Червоного Прапора. У подальші роки підприємство упевнено займало провідні позиції в галузі, виконувало ремонт рухомого складу для залізниць СРСР. Від 1997 — ВАТ із сучас. назвою. Нині «Дніпровагонрембуд» є провід. галуз. підприємством України. Здійснює модернізацію та ремонт пасажир. вагонів усіх типів, спеціалізується на ремонті конструктивно складних вагонів, виготовляє деталі, вузли та комплектуючі, нові вагони, виконує сервісне обслуговування влас. продукції. Інжиніринговий центр розробляє дизайн пасажир. вагонів, нові типи вагонів і вузли до них. Окрім глибокого оновлення кузова вагона працівники заводу виготовляють новий вагонокомплект (сучас. інтер’єр з полімер. матеріалів, віконні блоки, електрообладнання), встановлюють додатк. устаткування (системи кондиціонування, зв’язку, відеокомплекси). Модернізацію на ВАТ пройшли фірмові потяги для внутр. і міжнар. маршрутів: «Київ–Берлін», «Київ–Прага», «Київ–Москва», «Сімферополь–Москва», «Мінськ–Москва», «Мінськ–С.-Петербург» та ін. 1997–2007 тут модернізовано та відремонтовано бл. 7 тис. вагонів. Осн. напрями експорту: РФ, Білорусь, Грузія, Азербайджан. «Дніпровагонрембуд» — єдине вагоноремонтне підприємство СНД, система якості якого сертифіко-вана за міжнар. стандартом ISO 9001:2000. Від 1966 працює музей історії заводу. Голова правління — А. Шатохін.
Рекомендована література
- Каменщик Ю. А., Трегуб В. К., Брусиловский А. С. Боевой отряд Заднепровья: Очерк истории Днепропетровского ордена Трудового Красного Знамени вагоноремонтного завода имени С. М. Кирова. Дн., 1991;
- Катеринослав–Дніпропетровськ — 225: Видатні особистості та обличчя міста. Дн., 2001.