Дніпропетровський науково-виробничий комплекс Електровозобудування
ДНІПРОПЕТРО́ВСЬКИЙ НАУКО́ВО-ВИРОБНИ́ЧИЙ КО́МПЛЕКС «ЕЛЕКТРОВОЗОБУДУВА́ННЯ» — підприємство машинобудівної галузі промисловості. Розташ. у Дніпропетровську. Підпорядк. Мін-ву пром. політики України. У структурі — металург. (ковальський і ливар. цехи), складал., зварювал., металообробне, електротех., інструм. та допоміжне виробництва. Засн. 1934 як Дніпроп. паровозоремонт. завод. У довоєн. період на підприємстві окрім ремонту паровозів освоєно виробництво стрічк. транспортерів довж. 500 м для відбирання видобутого вугілля в штреках, вантаж. та людських клітей, 20-тон. залізнич. платформ, здійснено переустаткування першого в СРСР безтопк. пром. паровоза БП-1. Під час нім.-фашист. окупації Дніпропетровська евакуйовано у м. Куйбишев (РФ). 1945 завод був практично відбудований. Від 1958 — Дніпроп. електровозобуд. завод, який був перепрофільований на випуск пром. електровозів, окрім того освоїли та випускали ін. вироби для потреб важкої та авіац. пром-стей. 1986 завод вперше експортував свою продукцію, зокрема поставив у Монголію тягові агрегати ОПЕ1А для вугіл. розрізів. 1993 на базі підприємства та Електровозобудування Українського науково-дослідного, проектно-конструкторського та технологічного інституту (1958–69 — СКБ з проектування пром. електровозів Дніпроп. електровозобуд. заводу) створ. НВО «Електровозобудування». Від 2003 — сучасна назва. Нині підприємство виготовляє магістрал., пром. і рудник. електровози та запасні частини до них. Експортує власну продукцію у країни СНД. 1977 групі фахівців підприємства за розроблення та освоєння у найкоротший час серій. випуску уніфік. ряду високовироб. тягових агрегатів для відкритих гірн. розробок присуджено Держ. премію СРСР; 2002 за розроблення, виготовлення та освоєння виробництва вітчизн. 8-віс. електровоза постій. струму типу ДЕ1 — Держ. премію України в галузі науки і техніки 2002 спільно з нім. фірмою «Siemens» на Д. н.-в. к. «Е.» виготовлено дослід. зразок вантажно-пасажир. електровоза змін. струму ДС3. У соц. сфері — клуб, поліклініка, водноспорт. база, база відпочинку «Сосновий бір» (с. Орлик Кобеляц. р-ну Полтав. обл.). Функціонує філія каф. електроприводу Дніпроп. університету залізнич. транспорту. Кількість працівників (2007) — 2200 осіб. Перший дир. — І. Мухоперець, 1938–62 — Ф. Коробов, 1962–67 — Є. Качаловський, 1967–91 — І. Дубина, від 1991 — В. Чумак.
Рекомендована література
- Катеринослав–Дніпропетровськ — 225: Видатні особистості та обличчя міста. Дн., 2001;
- Від першого вітчизняного до першого україно-німецького електровоза: 10 років НВО електровозобудування на базі Дніпроп. електровозобуд. заводу // Електровозобудівник. 2002, 16 жовт.