ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine
A

Креативність

КРЕАТИ́ВНІСТЬ (лат. creatio – творення) – творчий потенціал індивіда, його творчі здібності, що виявляються не лише в оригінальних продуктах діяльності, а й у мисленні, почуттях та спілкуванні з іншими людьми. Креатив. індивіда зазвичай вирізняють інтерес і підвищена чутливість до всього складного, незвичного, відкритість до нового досвіду, умін­ня вбачати проблеми в тому, що іншим здається тривіаль­ним і зрозумілим, самостійність поглядів та оцінок, незалежність від стереотипів, здатність дивуватися й захоплюватися. Йому властиве т. зв. дивергентне мислення, коли пошук одночас­но йде у різних напрямах, не під­порядковуючись єдиній логіці (на відміну від конвергентного, коли всі зусилля спрямовуються на пошук одного правильного розв’язку). Креативне мислення відзначається пластичністю (індивід пропонує значну кількість розв’язків там, де біль­шість людей обмежуються одним), рухливістю (відбувається легкий перехід від одного погляду до іншого), оригінальністю. К. вважають відносно самост. чинником обдарованості: вона не обов’язково корелює з рівнем інтелекту та успішністю навчання. Доведено, що якщо в дитини однаково високі (або однаково низькі) й інтелект, і творчі здібності, то вона легко адаптується до школи і в цілому задоволена життям, на відміну від дітей, у яких виражений лише один вид здібностей. Так, діти з високим рівнем К. та інтелекту вірять у свої можливості, контролюють свою поведінку і водночас вільні у влас. діях, добре інтегруються в соціумі, виявляють високий рівень здат­ності до концентрації уваги і знач. інтерес до всього нового.

Діти з низьким рівнем інтелек­ту і К. також виявляють добру адаптованість, вони вірять у власні можливості, компенсують недостатність інтелекту підвищеною товариськістю або зруч­ною пасивністю. У дітей із високим рівнем інтелекту і низьким рівнем К. вся енергія спрямована на досягнення успіхів у навчанні. Вони не схильні до ризику, неохоче висловлюють власну думку, замкнуті, нетовариські, часто ізольовані в колективі, несамостійні в оцінюванні своєї діяльності, тривожні. Найгірша ситуація з дітьми, які мають низький рівень інтелекту і високий рівень К. Вони відчувають постій. конфлікт між влас. уявленням про світ і вимогами школи, які неспроможні виконувати, страждають від комплексу меншовартості, нездатні концентрувати увагу, бояться оцінки їхньої поведінки ін. людьми, ізольовані в групі. Таким дітям добре тоді, коли вони можуть поводитися відповідно до влас. ритму діяльності й фан­тазії. Рівень К. залежить не лише від особистіс. якостей дитини, а й від умов виховання в сім’ї та навчання. Її розвитку сприяє наявність у дитини молодших брата чи сестри з невеликою різницею у віці. Доведено, що батькам креатив. дітей властиві антиконформізм, незалежність від сусп. упере­джень, вони позитивно ставлять­ся до життя, енергійні й динамічні. Їхнє ставлення до дітей позбавлене авторитарності та надмір. опіки, в сім’ї цінується безпосередність, культивується почуття відповідальності. Щоправда, іноді спостерігається певна емоц. дистанція між бать­ками й дітьми. К. особистості можна підвищити за умов спец. навчання, спрямов. на посилен­ня незалежності, відкритості до нового досвіду, культивування твор. потреб. Розвитку твор. ми­слення сприяють ситуації незавершеності й відкритості, заохочування до запитань, стимулю­вання відповідальності, самост. спостережень та узагальнень, увага до інтересів дітей з боку дорослих.

Літ.: Горностай П. П. Креативність і гармонійність особистості (психотерапевтичний аспект) // Наук. часопис Нац. пед. університету. Сер. Психол. науки. К., 2005. № 9(33); Савицька Н. Зрілий вік і креативність // Актуал. пробл. мист. практики і мистецтвознав. науки: Мист. обрії’2007. К., 2008. Вип. 1(10); Иль­ин Е. П. Психология творчества, креативности, одаренности. С.-Пе­тербург, 2009; Саприкіна Н. Феномен креа­тивності в дискурсі загальної теорії творчості // Вісн. Луган. університету. 2010. № 22(209), ч. 2.

В. В. Андрієвська

Рекомендована література

  1. Горностай П. П. Креативність і гармонійність особистості (психотерапевтичний аспект) // Наук. часопис Нац. пед. університету. Сер. Психол. науки. К., 2005. № 9(33); Савицька Н. Зрілий вік і креативність // Актуал. пробл. мист. практики і мистецтвознав. науки: Мист. обрії’2007. К., 2008. Вип. 1(10); Иль­ин Е. П. Психология творчества, креативности, одаренности. С.-Пе­тербург, 2009;
  2. Саприкіна Н. Феномен креа­тивності в дискурсі загальної теорії творчості // Вісн. Луган. університету. 2010. № 22(209), ч. 2.
завантажити статтю

Інформація про статтю

Автор:

Авторські права:

Cтаттю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»

Бібліографічний опис:

Креативність / В. В. Андрієвська // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-2380

Том ЕСУ:

15-й

Дата виходу друком тому:

2014

Дата останньої редакції статті:

Цитованість статті:

переглянути в Google Scholar

Для навчання:

використати статтю в Google Classroom

Тематичний розділ сайту:

EMUIDідентифікатор статті на сайті ЕСУ

2380

Кількість переглядівдані щодо перегляду сторінок на сайті збираються від початку 2024 року

170

Схожі статті

Згромадження отців салезіан святого Івана Боско
Світ-суспільство-культура  |  Том 10  |  2010
О. А. Платош
Ґрааль
Світ-суспільство-культура  |  Том 7  |  2007
О. О. Ладік, О. С. Іщенкo
Благовєщенськ
Світ-суспільство-культура  |  Том 3  |  2004
В. А. Чорномаз

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору