ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Дитячий аутизм

ДИТЯ́ЧИЙ АУТИ́ЗМ (від грец. αύτός — сам, один) — порушення психічного розвитку, для якого характерні складна організація відносин дитини з зовнішнім світом, заглиблення у внутрішні переживання, нерівномірність проявів емоційного стану, порушення функції спілкування, поступовий відрив від реальної дійсності. Мін. прояви сприймають як індивід. особливості, аутичні риси характеру. Д. а. трапляється у 4–6 осіб з 10 тис. дітей, серед хлопчиків — у 4–5 разів частіше, ніж серед дівчаток. Прояви Д. а. в розвитку дитини можуть бути помічені з першого року життя. У таких дітей відсутні активні враження від довкілля, натомість вони демонструють особливу зачарованість певними слух. і зоровими враженнями (шелестіння поліетиленового пакета, світло лампи), а деяких — бояться (легкий шелест, шарудіння); у них пізно виникає комплекс пожвавлення, можлива негативна реакція на годування. На особливу увагу заслуговують такі порушення афектив. контакту дитини з людьми, як відсутність фіксації погляду на обличчях дорослих і рання посмішка при емоц. контактах з ними; дитина не виявляє прихильності до матері, проте емоційно реагує, коли виникає загроза припинення контактів з нею. На другому році життя простежуються затримка формування навичок ходіння; постійна чи період. відсутність реакції на своє ім’я; відсутність вказівного жесту, реакції на слова «покажи», «подивись», «дай», невміння стежити за поглядом дорослого; відсутність наслідування або тривале його формування; порушення використання мовлення як засобу комунікації, зокрема мутизм (відсутність мовлення при можливості випадкового промовляння слів чи фраз), ехолалія (багаторазове повторення сказаного), мовленнєві штампи. Найчіткіше проявляється Д. а. у 3–5 р. У цей період активно формуються захисні установки, на перший план виступають страхи, негативізм, можлива агресія.

Залежно від інтенсивності ураження базальної афектив. сфери виділяють 4 групи дітей з Д. а., кожна з яких характеризується різними проявами поведінки, стереотипністю дій, виникненням і розвитком страхів, негативізму, мімічними проявами, особливостями емоц. і мовленнєвого розвитку, ставленням до довкілля, рівнем інтелекту та досягнень у навч. діяльності. Часто проявляються агресивні дії у спілкуванні, коло якого обмежене тільки близькими людьми. Діти 1-ї і 2-ї груп, які мають глибокі патол. прояви, практично не здатні до продуктив. контакту, а також до виконання завдань патопсихол. методик.

Причинами Д. а. можуть бути спадк. обтяженість (шизофренія, невротичні розлади близьких родичів), реакція на пригнічення дитини з боку матері, орган. ураження мозку. Діти, хворі на Д. а., потребують лікування, психол.-пед. корекції порушень, правильного виховання у сім’ї. Обстежувати дитину рекомендують у присутності матері, а в деяких випадках — навіть вдома. Категорично протипоказане направлення до психіатр. стаціонару. Поступова реабілітація, навч. і виховання призводять до знач. прогресу в розвитку дітей, подолання ними страхів, корекції агресив. поведінки. Осн. зусилля батьків мають бути спрямовані на забезпечення емоц. і психол. комфорту дитини, формування в неї почуття впевненості та захищеності, а згодом — нових навичок, форм поведінки. При своєчас. (3–5 р.) початку корекц., пед. і медикаментоз. впливів можливе значне зменшення проявів Д. а. Подальший розвиток дітей залежить від характеру емоц. адаптування та постійної психол. корекції. Наслідки Д. а. виходять за межі дит. віку.

Рекомендована література

  1. Лебединская К. С., Никольская О. С. Диагностика раннего детского аутизма. Москва, 1991;
  2. Максимова Н. Ю., Мілютіна К. Л., Піскун В. М. Основи дитячої патопсихології. К., 1996;
  3. Никольская О. С., Баенская Е. Р., Либлинг М. М. Аутичный ребенок. Пути помощи. Москва, 2000.
Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2007
Том ЕСУ:
7
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
24397
Вплив статті на популяризацію знань:
392
Бібліографічний опис:

Дитячий аутизм / А. М. Гончаренко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-24397.

Dytiachyi autyzm / A. M. Honcharenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2007. – Available at: https://esu.com.ua/article-24397.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору