Розмір шрифту

A

Ґротеск

ҐРОТЕ́СК (від італ. grottesco — химерний) — різновид сатиричної типізації, за якого реальні жит­тєві спів­від­ноше­н­ня за­знають своєрідної цілеспрямованої деформації та транс­формації з метою гострішого виявле­н­ня їхньої суті. Здебільшого Ґ. виникає на ґрунті суперечностей і контрастів дійсності, проте це не лише сатир. під­кресле­н­ня чи загостре­н­ня: сама структура обʼєкта сут­тєво транс­формується, пере­творюється на особливий ґротеск. світ із характер. по­єд­на­н­ням фантастичного та алогічного з цілком реальним, комічного з трагічним, з тяжі­н­ням до узагальненості, з метафоричністю й двоплановістю. Походже­н­ня терміна «Ґ.» повʼязують з від­кри­т­тям у роз­копках 15–16 ст. давньорим. приміщень-ґротів, де настін­ні орнаменти вражали химер. по­єд­на­н­ням рослин. і тварин. форм. Регулярне за­стосува­н­ня поня­т­тя «Ґ.» фіксують в європ. естетиці від 18 ст., коли мали на увазі кумедне, екс­травагантне, химерне й не­природне на противагу норматив. вимогам гармонії, рівноваги та пропорційності. Ефект Ґ. широко використовують у худож. мистецтві (І. Босх, П. Брейґель, Ф. де Ґойя, Ґ. Доре, О. Домʼє, Дж.-Б. Піранезі, М. Ернст, С. Далі та ін.), надаючи багаті можливості комізму, непрямої викривальності, сардоніч. пере­більше­н­ня. Такі ж функції виконує Ґ. і в літ-рі. За­стосовують у жанрах сатири, інвективи, бурлеску, комедіях «чорного гумору» та макабричній літ-рі. Ґ. наявний у творах Ф. Рабле, Дж. Свіфта, Дж. Байрона, Е. Гоф­фмана, В. Гюґо, М. Гоголя, М. Салтикова-Щедріна, Е. По, Е. Золя, А. Франса, Ч. Дік­кенса, Ф. Кафки, С. Бекет­та, І. Во, Е. Іонеско та ін. В укр. літературі виразні приклади Ґ. є в сатир. творах Т. Шевченка (комедія «Сон», містерія «Великий льох» та ін.), І. Франка (поеми «Ботокуди», «Доктор Бес­сервісер»). У 20 ст. поетика Ґ. збагатилася під впливом бурхливого роз­витку фантастики й антиутопії, збільше­н­ня питомої ваги не­звичайного, екс­центричного і навіть потвор. в мистецтві модернізму. Зразками Ґ. є поеми М. Бажана 20–30-х рр. («Гофманова ніч», «Сліпці»). Нову якість виявляє Ґ. в укр. «химерному романі»: тут він по­єд­наний з фольклор. фантастикою, нар. сміховою культурою. Багатство виражал. можливостей Ґ. засвідчують повісті В. Дрозда «Ирій», «Самотній вовк», «Балада про Сластьона», проза В. Шевчука, О. Чорногуза, Ю. Андруховича, К. Москальця, творчість поетів групи «Бу-Ба-Бу» та ін.

Літ.: H. Schneegans. Geschichte der grotesken Satire. Strassburg, 1894; Івакін Ю. Стиль політичної поезії Шевченка. К., 1961; Манн Ю. О гротеске в литературе. Москва, 1966.

Е. С. Соловей

Ґ. у театрі за­стосовують для викри­т­тя по­двій., лицемір. сутності персонажа або явища, для змалюва­н­ня пере­важно негатив. героїв у сатир. комедіях і фарсах, для зміще­н­ня драм.-трагедій. у бурлескно-комічне. Виразові при­йоми та елементи Ґ. присутні в антич. театрі, давньогрец. комедіях Аристофана, фарсах і нар. італ. комедіях дельарте. Ґ. є складовою театру абсурду, популярного у 1960–80-х рр. в Європі і США. Його яскраві пред­ставники — Е. Іонеско («Голомоза спів­ачка», «Носоріг», «Стільці») та С. Бекетт («Радісні дні», «Очікуючи Ґодо»). Ґ. у комедіях широко викори­стали М. Гоголь («Ревізор», «Одруже­н­ня»), О. Сухово-Кобилін («Весі­л­ля Кречинського»), Ф. Достоєвський («Дядечків сон»), В. Маяковський («Клоп», «Баня»); в укр. театр. культурі (вертеп. дійствах, інтермедіях шкіл. театру, пʼєсах) — І. Котляревський («Наталка Полтавка», «Москаль-чарівник»), М. Старицький («За двома зайцями»), М. Кропивницький («Пошились у дурні»), І. Карпенко-Карий («Хазяїн», «Сто тисяч», «Суєта», «Мартин Боруля»), М. Куліш («Мина Мазайло», «Народний Малахій», «Маклена Ґраса»). Майстерно ґротеск. образи на сцені від­творили А. Бучма в ролі Пузиря («Хазяїн» І. Карпенка-Карого), М. Крушельницький та Й. Гірняк у ролі Падура («Маклена Ґраса»), Н. Ужвій у ролі тьоті Моті («Мина Мазайло»; обидві ви­стави — М. Куліша). При­йоми Ґ. використовували у 1920-х рр. агітац. ТРОМи (театри робітн. молоді) для зображе­н­ня капіталістів.

У театрі оперети існують актор. амплуа комік-ґротеск, ґротеск. комічна стара. У класич. опереті Ґ. присутній в усіх творах Ж. Оф­фенбаха, Ш. Лекока, І. Кальмана, Ф. Легара; найбільш виразні ґротеск. персонажі у творах остан­ніх двох композиторів: офіціант Пелікан («Принцеса цирку»), мадам Волапюк («Сільва»), пʼяничка Негош («Весела вдова»). Серед ґротеск. ді­йових осіб в укр. опереті — Попандопуло («Весі­л­ля в Малинівці» О. Рябова), Хівря («Сорочинський ярмарок» О. Рябова за М. Гоголем).

У балеті Ґ. використовують для зображе­н­ня негатив. персонажів; існує також амплуа ґротеск. танцівник — артист, який виконує жін. ролі: під­ступна фея Карабас («Спляча красуня»), Мишачий король («Лускунчик»; обидва — П. Чайковського), дурнувата Симона («Марна пере­сторога» П. Гертеля), наречений Гамаш («Дон Кіхот» Л. Мінкуса), стара ключниця Марцеліна («Весі­л­ля Фіґаро» В.-А. Моцарта).

Ю. О. Станішевський

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2007
Том ЕСУ:
7
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
25834
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
366
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 115
  • середня позиція у результатах пошуку: 11
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 11): 115.9% ★★★★☆
Бібліографічний опис:

Ґротеск / Е. С. Соловей, Ю. О. Станішевський // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-25834.

Grotesk / E. S. Solovei, Yu. O. Stanishevskyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2007. – Available at: https://esu.com.ua/article-25834.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору