Розмір шрифту

A

Державні видатки

ДЕРЖА́ВНІ ВИДА́ТКИ — грошові витрати держави в особі її центральних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядува­н­ня, здійснювані для викона­н­ня закріплених за нею су­спільством функцій. Осн. принципами організації Д. в. є плановість, цілеспрямованість, ефективність викори­ста­н­ня коштів, без­поворотність видатків. Д. в. здійснюють у формах: кошторис. фінансува­н­ня окремих бюджет. про­грам і установ; трансфертів насел.; субвенцій та субсидій фіз. і юрид. особам; між­бюджет. трансфертів. Заг. обсяги Д. в. залежать від закріплених за державою функцій та взятих нею перед су­спільством зобовʼязань. Залежно від ступеня держ. втруча­н­ня в економіку, обсяги Д. в. у різних країнах становлять від 15 до 60 % ВВП. Протягом 20 ст. у роз­винутих країнах від­бувалось зро­ста­н­ня обсягів Д. в. і змінювалась їх структура: якщо у 19 ст. осн. частка витрат спрямовувалась на держ. упр. й оборону, то на­прикінці 20 ст. — на соц. трансферти та фінансува­н­ня соц. послуг, частка яких пере­вищила третину Д. в. За функціонал. класифікацією виділяють такі осн. типи Д. в.: видатки на екон. діяльність і держ. інвестиції; видатки на заг.-держ. функції, без­пеку та правопорядок (базові Д. в., що забезпечують діє­здатність держави — на держ. упр., судову владу, прокуратуру, право­охорон­ні органи та службу без­пеки, фінанс. і митні органи, між­нар. від­носини, нац. оборону); соц. трансферти (соц. захист і забезпече­н­ня насел.); видатки на фінансува­н­ня соц. послуг (освіта й охорона здоровʼя); фінанс. видатки (обслуговува­н­ня держ. боргу). Існують науково об­ґрунтовані параметри сприятливих для екон. роз­витку обсягів Д. в.: держ. інвестиції в осн. капітал — 2–4 %, базові видатки — 7 %, видатки на фінансува­н­ня соц. послуг — 13 % ВВП. Особливістю структури Д. в. за функціонал. класифікацією в Україні є значна частка соц. трансфертів, яка 2005 становила 20,4 % ВВП, що пере­вищує її рівень у більшості країн світу. Напр., у країнах Сх. Європи цей показник 2004 становив 10–15 %, у ліберал. США, Великій Британії, Нідерландах — 12–13 %, у соц.-орієнтов. Німеч­чині, Данії, Швеції — 18–19 %. Нижчими, у порівнян­ні з роз­винутими країнами, залишаються Д. в. на фінансува­н­ня освіти та охорони здоровʼя (бл. 8 % ВВП порівняно із 13 % у роз­винутих країнах).

За екон. класифікацією Д. в. поділяють на поточні видатки та видатки роз­витку. До поточ. від­носять оплату праці держ. службовців, держ. закупівлі товарів і послуг, трансферти насел. (пенсії, стипендії, допомоги, ін. виплати), поточні субсидії під­приємствам, а також органам влади нижчого рівня, виплату від­сотків за держ. боргом та ін. Видатки роз­витку включають видатки на фінансува­н­ня інвестиц. та ін­новац. діяльності, капітал. вкладень вироб. і невироб. при­значе­н­ня, зокрема видатки на будівництво та роз­виток діючих обʼєктів держ. власності, інвестиц. субвенції органам влади нижчого рівня. Особливостями роз­поділу Д. в. за екон. класифікацією в Україні є від­нос. обсяг поточ. видатків, що пере­вищує рівень таких видатків у країнах з аналог. рівнем роз­витку у Сх. Європі; недо­статні обсяги держ. інвестицій в осн. капітал (2 % ВВП станом на 2005), зумовлені надмір. обсягами поточ. видатків (пенсій. платежів і заробіт. плати) та субсидува­н­ням окремих галузей економіки (вугіл. пром-сть, с. госп-во), на що загалом йде 25 % ВВП; не­значні обсяги інвестицій в освіту, медицину та інфра­структуру; висока частка соц. трансфертів у ВВП, яка зросла з 10 % ВВП у 2000 до 20 % ВВП у 2005 (серед них частка пенсій. платежів — 15,2 %). Структура Д. в. України потребує удосконале­н­ня на основі раціоналізації держ. функцій, оптимізації системи оплати праці держ. службовців, інвентаризації та припине­н­ня фінансува­н­ня неефектив. держ. і бюджет. про­грам, скороче­н­ня субсидій та сут­тєвого збільше­н­ня видатків на ринк. і соц. інфра­структуру, освіту, науку.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
7
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
26191
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
574
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 8
  • середня позиція у результатах пошуку: 15
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 15):
Бібліографічний опис:

Державні видатки / В. В. Зимовець // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007, оновл. 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-26191.

Derzhavni vydatky / V. V. Zymovets // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2007, upd. 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-26191.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору