Розмір шрифту

A

Бібліотеки освітянські

БІБЛІОТЕ́КИ ОСВІТЯ́НСЬКІ — мережа бібліотек на­вчальних установ різних рівнів. Гол. зав­да­н­ня Б. о. — задоволе­н­ня інформ. потреб тих категорій користувачів, які повʼязані з наук., профес., навч. діяльністю та під­вище­н­ням кваліфікації в галузі освіти. Ці ін­ституції складають найчислен­нішу мережу (понад 25 тис. б-к) і під­порядковуються Мін-ву освіти і науки України та АПНУ. Серед них виділяють б-ки наукові — Науково-педагогічна бібліотека України Державна, б-ки системи АПНУ, Львівська обласна науково-педагогічна бібліотека, Миколаївська освітянська бібліотека, б-ки ін­ститутів під­вище­н­ня кваліфікації вчителів (ІПКВ) та ін­ститутів післядиплом. освіти (ІПО); на­вчальні — б-ки серед. заг.-осв. закладів, поза­шкіл. закладів освіти, ВНЗів 3–4-го (університетів, академій, ін­ститутів) та 1–2-го (технікумів, пед. коледжів, училищ, закладів проф.-тех. освіти) рівнів акредитації.

Б-ки системи АПНУ функціонують в Ін­ституті психології, Ін­ституті вищої освіти, Ін­ституті педагогіки і психології профес. освіти. Їхні фонди налічують від 100 тис. до 400 тис. прим.: моно­графії, дис., наук.-метод. галуз. література, друк. праці спів­роб. Ін­ституту (75 % від заг. фонду), а також колекції дорев. пед. вид., під­ручників, пед. журнали кін. 19 — поч. 20 ст., ретро­спективні бібліогр. покажчики; комплектуються літ-рою з питань історії й теорії педагогіки. Склад фондів цих б-к зумовлює наявність спец. видів каталогів і картотек. Окрім традиційних, є каталоги дис., автореф., друков. праць спів­роб. Ін­ституту. Львів. обл. наук.-пед. і Микол. освітян. б-ки — регіон. наук. б-ки, фонди яких складають під­ручники, посібники, метод., довідк.-енциклопед. література, про­грами для всіх типів навч. закладів, фах. період. вид. (до 300 назв); комплектуються літ-рою з питань роз­витку нац. та світ. пед. науки й практики. Б-ки створюють довідк.-бібліогр. апарат із по­глибл. висвітле­н­ням спец. пед. дисциплін. Б-ки ІПКВ та ІПО формують книжк. фонди від­повід­но до потреб користувачів і налічують понад 100 тис. прим. (бл. 80 % — галуз. літ-ра). Б-ки ІПКВ є інформ.-метод. центрами для б-к серед. заг.-осв. закладів, тому до складу книжк. фонду таких книгозбірень входить і література з питань бібліотеч.-бібліогр. роботи.

Осн. функціон. обовʼязок б-к ВНЗів 3–4-го рівнів акредитації — забезпече­н­ня навч. процесу та н.-д. роботи студентів, професор.-виклад. складу, наук. працівників, аспірантів та ін. Фонд цих книгозбірень багатогалуз., нараховує понад 500 тис. прим. укр., рос. та ін. мовами, значну його частину становить навч. літ-ра. У ВНЗах склалася три­ступенева структура організації б-ки, до якої входять фундам. б-ка, філіали на ф-тах та в ін. під­роз­ділах установи, б-ки при каф., кабінетах, лаб., що задовольняють потреби викладачів, студентів із профілю ф-ту. Фундам. (центр.) бібліотека ВНЗу здійснює заг. організац.-метод. керво, веде централіз. обробку фондів, книго­сховища, інформ.бібліогр. роботу. У закладі створюється система спеціалізов. чит. залів. Ці б-ки є центрами метод. допомоги книгозбірням навч. закладів 1–2го рівнів акредитації за спеціалізацією. Б-ки технікумів, пед. коледжів, училищ та проф.-тех. закладів мають невеликий галуз. фонд (бл. 50 тис. прим.), отримують до 100 найменувань період. преси, здійснюють інформ.-бібліотечне обслуговува­н­ня користувачів закладу. Найчислен­нішими серед навч. є б-ки серед. заг.-осв. закладів, зокрема нових типів шкіл (ліцеїв, г-зій, колегіумів), а також шкіл-інтернатів, дитбудинків. Б-ки сприяють інформ. забезпечен­ню навч.-вихов. процесу в цих закладах, самоосвіти, проведен­ню до­зві­л­ля учнів; надають інформ.-метод. допомогу учням і педагогам, формують в учнів основи інформ. культури. Універсальні за галуз. складом б-ки комплектуються літ-рою від 2 до 10 тис. прим. з урахува­н­ням навч. планів та про­грам. Структура фонду цих б-к формується: за видами ви­дань — фонди книг, період., метод. та бібліогр. вид.; за типами ви­дань — довідк.-інформ. фонд, під­ручники та навч. посібники, галуз. література з урахува­н­ням профілю навч. закладу, фонди літ-ри іноз. мовами, нетрадиц. носіїв інформації, ви­дань крає­знав. тематики, худож. літ-ри. У фонді також пред­ставлена література із сусп., гуманітар., природн. і тех. наук, філософії, медицини, психології, мистецтва, спорту. Однією з від­мін­ностей б-к альтернативних навч. закладів від б-к традиц. заг.-осв. шкіл є те, що специфіка таких навч. закладів, де по­глиблено ви­вчаються окремі предмети, потребує ін. під­ходів до формува­н­ня структури фонду. Поза­шкіл. заклади освіти, до яких належать палаци, станції, клуби й центри дит., юнац. творчості, ДЮСШ та школи мистецтв, оздоровчі та ін. установи, — широкодо­ступні навч.-виховні заклади, що дають молоді додатк. освіту. Вони можуть бути комплекс. і профільними. Б-ки таких закладів забезпечують під­вищені потреби учнів. молоді з окремих галузей знань, спрямовуючи свою роботу на здобу­т­тя умінь та навичок юнацтва за інтересами, забезпечуючи інформ.-метод. потреби вчителів, кер. гуртків.

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2003
Том ЕСУ:
2
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Бібліотеки
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
39810
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
66
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Бібліотеки освітянські / П. І. Рогова // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2003. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-39810.

Biblioteky osvitianski / P. I. Rohova // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2003. – Available at: https://esu.com.ua/article-39810.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору