Розмір шрифту

A

Балетна музика

БАЛЕ́ТНА МУ́ЗИКА — складова частина синтетичної балетної ви­стави, створена композитором на основі літературного лібрето для втіле­н­ня в хорео­графічних образах. її особл. риси — орієнтація на емоц. характер і моторику танц. рухів, звʼязок зі сценіч. дією. Роз­виток Б. м. повʼяз. з еволюцією муз. мистецтва, насамперед інструмент.-симф. жанрів, з формува­н­ням балет. театру, з утвердже­н­ням балету як самост. виду мистецтва. Перші балетні ви­стави виникли у добу Від­родже­н­ня в Італії та Франції. їхню муз. основу складали народні і придворні танці, що тоді побутували. У творчості видат. композиторів 17–18ст. — Ж.-Б. Люллі (автора комедій-балетів та опер-балетів), Ж.-Ф. Рамо, Г. Персел­ла, Ґ. Генделя, К. Ґлюка — накреслюється процес драматизації Б. м. Окремі балетні твори написали В.-А. Моцарт («Дрібнички») та Л. ван Бетговен («Прометей»). Особл. роз­витку Б. м. досягла в добу романтизму. В той час формуються осн. елементи класич. танц. ви­стави, стабілізується муз.-хореогр. структура балет. твору, виникає поня­т­тя дансантності (танцювальності) музики (чітка ритмічна організація, квадратна побудова фраз, виразна, плавна мелодика). Утверджен­ню романт. напрямку в Б. м. сприяла творчість композиторів А. Адана («Жізель», 1841, «Корсар», 1856), Л. Деліба («Струмок», 1866, «Коп­пелія», 1870, «Сільвія», 1876). Разом з тим окреслилася тенденція до спрощеного ро­зумі­н­ня функції Б. м. як чітко ритмізованого, по­збавленого образної індивідуалізації су­проводу для танцю (твори Ч. Пунї, Л. Мінкуса, Р. Дріґо та ін.).

Якісно новий етап у роз­витку Б. м. ознаменувала творчість П. Чайковського («Лебедине озеро», 1876, «Спляча красуня», 1889, «Лускунчик», 1892), у якій музика стала вирішальним компонентом драматургії балету, на­близилася до симфонічної. І водночас вона від­повід­ала вимогам еволюції класич. танц. мистецтва, що особливо яскраво виявилося у по­становках М. Петіпи. Тенденція симфонізації Б. м. зна­йшла продовже­н­ня в творчості О. Глазунова («Раймонда», 1897). На поч. 20 ст. формується новий стиль балет. мистецтва, що знаменує від­хід від канонізованих дансантних форм, посилену драматизацію муз.-хореогр. образності, за­стосува­н­ня виражал. засобів ім­пресіонізму, екс­пресіонізму, неокласицизму. Чільне значе­н­ня для роз­витку Б. м. мала творчість І. Стравинського («Жар-птиця», 1910, «Петрушка», 1911, «Весна священ­на», 1913). Вагомі здобутки і оновле­н­ня балет. жанру повʼязані з творчими пошуками композиторів М. Равеля, М. де Фалья, Б. Бартока, П. Гіндеміта, А. Онеґ­ґера, С. Прокофʼєва, Д. Шостаковича, А. Хачатуряна.

Укр. Б. м. роз­вивалася на основі досягнень світ. мистецтва. У становлен­ні її самобутніх жанрових і драматург. форм значну роль ві­діграли нац. традиції, закладені в нар. танц. мистецтві — широко роз­по­всюджених побутових танцях (гопак, козачок, коломийка, метелиця), в синкретичних за своєю природою та по­значених елементами танц. дієвості старовин. хороводах (веснянки, гагілки, купальські ігри), т. зв. ілюстрат. (сюжет.) танцях («Шевчик», «Лісоруби», «Бокараші» тощо). Танець і музика, що його су­проводжує, ви­ступають важливим компонентом театраліз. обрядової дії в роз­горнутій драматургії укр. весі­л­ля, у ви­ставах-іграх зимового циклу («Коза», «Меланка»), Викори­ста­н­ня виражал. засобів, властивих балет. мистецтву, трапляється у ви­ступах скоморохів, інтермедіях шкіл. театру, у вертепній драмі.

Зародже­н­ня елементів нац. балет. муз. творчості повʼязане зі становле­н­ням укр. драматургії, появою нар.-побут. опер, оперет, водевілів, мелодрам, де щедро вводилися етногр.-танц. сцени («Наталка Полтавка» І. Котляревського, «Свата­н­ня на Гончарівці» Г. Квітки-Основʼяненка, «Чорноморський побут» Я. Кухаренка та ін.). Важл. внеском у пере­творе­н­ня нар. танцю в артистичний була діяльність театру корифеїв М. Кропивницького, М. Старицького, М. Садовського, П. Саксаганського, де до складу труп входили балетні виконавці, а провід­ні актори (напр., М. Садовський) вільно володіли мистецтвом танцю. Муз.-хореогр. номери у пʼєсах М. Кропивницького («Вій», «Невільник», «Пропала грамота», «Зальоти соцького Мусія»), М. Старицького («Ой не ходи, Грицю», «Циганка Аза»), І. Карпенка-Карого («Без­талан­на», «Бондарівна») були важл. засобом змалюва­н­ня нар. побуту й характеристики персонажів. Муз. су­проводом до танцю часто ви­ступає жартівлива пісня в хоровому або сольному виконан­ні. Сприяли роз­виткові Б. м. на нар. основі композитори М. Васильєв, В. Сокальський та ін. Важл. сторінку в утверджен­ні ролі муз.-хореогр. образів як складової частини роз­горнених сценіч. форм вписав своєю творчою діяльністю С. Гулак-Артемовський («Живі картини», «Весільний поїзд у Малоросії», «Картини степового життя циган» (1851), вокал.-хореогр. дивертисмент «Українське весі­л­ля» (1852), танц. сцени з опери «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського (1863). Окремі танц. номери, на­ближені до коломи­йок, наявні у творчості зх.-укр. композиторів В. Матюка («Наші поселенці») та І. Воробкевича («Бідна Марта»). Вагоме місце зайняли танці в перших укр. великих операх П. Сокальського («Майська ніч», 1863, «Облога Дубна», 1878). Широкі обрії роз­витку Б. м. на ґрунті опер. форм від­крила творчість М. Лисенка. У ній пред­ставлені найрізноманітніші зразки сценіч. танцю — жанрово-побут., характерного, ілюстрат.-зображального, класич., — зроблено важл. крок для утвердже­н­ня нац. стилю в Б. м. Традиційні для укр. театру танці жанрово-побут. плану введені М. Лисенком у сценічно-етногр. замальовки («Різдвяна ніч», друга дія «Тараса Бульби»), у модифікованому ви­гляді викори­стані для створе­н­ня казково-феєрич. образів («Утоплена», «Зима і весна»), під­силе­н­ня гротеск. характеру образів («Козачок троянців», «Гопак на Олімпі» в опері «Енеїда»). «Танець грацій» з опери «Енеїда» та хореогр. картина «Танок Рожевих і Золотих снів» з опери «Ноктюрн» ре­презентують стиль романтич. Б. м. Зробили свій внесок у роз­виток укр. Б. м. також інші автори муз.-сценіч. творів — А. Вахнянин («Купало»), М. Леонтович («На русалчин Великдень»), К. Стеценко («Свата­н­ня на Гончарівці»), Д. Січинський («Роксолана»). Практичний внесок у становле­н­ня укр. балет. мистецтва зробив В. Верховинець по­становками у 1907–09 на сцені першого стаціонар. укр. театру М. Садовського у Києві («Вечори української хорео­графії», танц. картини в операх М. Лисенка, С. Монюшка, в нар.-побут. оперетах К. Стеценка). Він опрацював також теор. основи муз.-хореогр. творчості, заснованої на професіоналізації нар. танцю («Теорія українського народного танцю», 1919). Таку ж теор. і практ. діяльність пізніше здійснював у США укр. хорео­граф і танцюрист В. Авраменко («Українські національні танці, музика і стрій», 1946).

Одним із найважливіших досягнень укр. мистецтва 20 ст. стало виникне­н­ня нац. балету як самост. муз.-хореогр. жанру. У 2-й пол. 20-х pp. Б. м. за­ймає значне місце у творчих планах укр. композиторів. Спроби написати роз­горнуті балетні партитури робили М. Вериківський («Ягел­ло», «Весняна казка»), П. Козицький («Шкідники», «Вогні великого міста»), А. Рудницький («Дні­прель­стан»). Однак ці твори не були по­ставлені на сцені. У сезоні 1930–31 зʼявляються первістки укр. балет. творчості — багатоактні муз.-хореогр. пʼєси, що на­ближалися до жанру нар. героїч. драми: «Кармань­йола» В. Фемеліді (Одеса, 1930, балет­мейстер М. Мойсєєв), в основу якої покладена тема франц. революції; «Ференджі» Б. Яновського (Харків, 1930, балет­мейстер П. Кретов) на тему нац.-визв. боротьби індусів та «Пан Каньовський» М. Вериківського, де героїч. тематика роз­крита на укр. істор. матеріалі. Широке викори­ста­н­ня у музиці фольклор. елементів ви­значило роль «Пана Каньовського» як першого зразка балету на нац. укр. основі. Спираючись на традиц. засади класич. балету, автори перших укр. муз.-хореогр. творів від­дали водночас данину пошукам нових драматург. форм і засобів, часто запозичених з ін. видів мистецтва (кіно, драм. театру, синтетич. масового дійства).

Подальший роз­виток укр. балет. творчості йшов шляхом утвердже­н­ня як провід­ного типу балет. драми (хореодрами). Виникають її різні жанрові різновиди, напр., комедійний балет «Міщанин із Тоскани» В. Нахабіна (Дні­пропетровськ, 1934, балет­мейстер П. Вірський і М. Болотов). Етапною для формува­н­ня нац. балет, стилю стає «Лілея» К. Данькевича за мотивами Т. Шевченка (Київ, 1940, сценарист В. Чаговець, балет­мейстер Г. Березова). Її муз. партитура заснована на викори­стан­ні оригін. нар. пісен­них зразків. В одному з «Лілеєю» жанрово-стильовому річищі, що спирається на нац. тематику та муз. фольклор, створені балети героїко-епіч. типу: «Маруся Богуславка» А. Свєчникова (Київ, 1951, балет­мейстер С. Сергєєв), «Сопілка Довбуша» Р. Сімовича (не по­ставлений), «Хустка Довбуша» А. Кос-Анатольського (Львів, 1951, балет­мейстер М. Трегубов), «Таврія» В. Нахабіна (Харків. 1959, балет­мейстер М. Трегубов), «Від­ьма» В. Кирейка (Львів, 1967, балет­мейстер А. Шекера), «Свіч­чине весі­л­ля» Ю. Знатокова (за однойм. драмою І. Кочерги, Одеса, 1974, балет­мейстер І. Чернишов), комедійні — «Бісова ніч» В. Йориша (Уфа, 1943, балет­мейстер С. Сергєєв), «Сорочинський ярмарок» В. Гомоляки (м. Сталіно, нині Донецьк, 1955, балет­мейстер М. Трегубов). Надмірна орієнтація балету на драм. мистецтво і внаслідок того збідне­н­ня муз.-танц. поетики, зведе­н­ня драматург. функції музики до ролі ілюстратора сценіч. дії та створе­н­ня зручної основи для танц. дивертисментів виявилася в спробах утіле­н­ня на балет. сцені образів рад. дійсності — «Світлана» Д. Клебанова (Москва, 1939, балет­мейстери М. Поспєхін та О. Радунський; Харків, 1947, балет­мейстер П. Йоркін; Львів, 1948, балет­мейстер М. Цейтлін), «Чорне золото» В. Гомоляки (м. Сталіно, 1957, балет­мейстер О. Бердовський, у другій ред. — Київ, 1960, балет­мейстер П. Вірський), «Пісня про дружбу» Ю. Щуровського (Харків, 1961, балет­мейстер І. Ковтунов) та ін.

Значне збагаче­н­ня муз. виражал. засобів, зокрема взятих із фольклор. джерел, повʼязане з виникне­н­ням балетів лірико-психол. плану, в основу яких покладені твори укр. літ-ри. Серед них чільне місце посідає «Лісова пісня» М. Скорульського, створена за однойм. драмою Лесі Українки (Київ, 1946, балет­мейстер С. Сергєєв; у другій ред. — Київ. 1958, балет­мейстер В. Вронський). Для її музики характерні романтична під­несеність, різноманітні драматург. за­стосува­н­ня фольклор. мотивів. На основі цього сюжету написано балет «Лісова пісня» Г. Жуковського (Москва, 1961, балет­мейстери О. Тарасова та О. Лапаурі). В аналог. жанровому річищі психол. драми створені балети «Тіні забутих предків» В. Кирейка за однойм. повістю М. Коцюбинського (Львів, 1960, балет­мейстер Т. Рамонова, друга ред. — Київ, 1963, балет­мейстер Н. Скорульська), «Сойчине крило» А. Кос-Анатольського за однойм. новелою І. Франка (Львів, 1956, балет­мейстер М. Трегубов), «Княгиня Волконська» Ю. Знатокова (Київ, 1966, балет­мейстер В. Вронський) за мотивами поеми М. Некрасова «Російські жінки». Вирізняється симфонізацією муз. партитури, яскравістю оркестр. барв і чіткими порт­рет. замальовками персонажів «Камін­ний господар» В. Губаренка за однойм. драмою Лесі Українки (Київ, 1969, балет­мейстер А. Шекера; ін. ред. — Харків, 1972, балет­мейстер М. Арнаудова; Дні­пропетровськ, 1983, балет­мейстер З. Кавац). Традиційний для романт. мистецтва різновид казково-феєрич. балетів при­множили «Данко» В. Нахабіна (Харків, 1948, балет­мейстер В. Литвиненко), його ж «Весняна казка» (Харків, 1954, балет­мейстер В. Нікітін), «Ро­стислава» Г. Жуковського (Київ, 1955, балет­мейстер В. Вронський). Особливо широке за­стосува­н­ня зна­йшли казк. сюжети (часто проектовані на сучасність) у специф. за своєю драматургією балет. творах для дітей — «Лелеченя» Д. Клебанова (Москва, 1937, балет­мейстери М. Попко, Л. Поспєхін, О. Радунський та ін. числен­ні по­становки), «Кіт у чоботях» В. Гомоляки (Донецьк, 1958, балет­мейстер М. Єфремов; друга ред. — Київ, 1964, балет­мейстер Р. Клявін), «Дюймовочка» Ю. Русинова (Одеса, 1964, балет­мейстер М. Трегубов), «Королівство кривих дзеркал» Ю. Рожавської (Київ, 1965, балет­мейстер Н. Скорульська), «Пів­нічна казка» І. Ковача (Харків, 1977, балет­мейстери В. Гудименко, В. Попов), «Хлопчиш-Кибальчиш» М. Сильванського (Харків, 1982, балет­мейстер І. Якимова; друга ред. — Київ, 1984, балет­мейстер В. Федотов), «Снігова королева» Ж. Колодуб (Донецьк, 1984, балет­мейстер В. Шумейкін), «Пригоди в Смарагдовому місті» О. Яковчука (Київ, 1989, балет­мейстер Г. Ковтун) та ін. Еволюція естет. принципів, посилена увага до метафоричності образів та симфонізації балет. партитур при­звели до виникне­н­ня хореогр. творів узагал.-символіч. змісту — одноактних балетів «Каменярі» М. Скорика за однойм. твором І. Франка (Львів, 1967, балет­мейстер М. Заславський) та «Досвітні вогні» Лесі Дичко за поезіями Лесі Українки (балет­мейстер А. Шекера, Львів, 1967). Були здійснені спроби адаптації укр. балету до іншожанрової музики — «Світанкова поема» на основі фортепіан­них пʼєс В. Косенка (Київ. 1973, автор сценар. та муз. композиції В. Тимофєєв, оркестровка Л. Колодуба, балет­мейстер Г. Ма­йоров), «Балада про матір» на основі симф. сюїти «Партизанські картини» А. Штогаренка (балет­мейстер А. Шекера), «Чарівний сон» на основі музики М. Лисенка до однойм. драми М. Старицького (Київ. 1983, автор сценарної та муз. композиції В. Тимофеев, оркестровка Л. Коло-дуба, балет­мейстер Р. Клявін) та ін. У 30-х рр. хореогр. інтер­претації творів укр. композиторів були здійснені у Львові пред­ставницями камер. танцю модерн Д. Кравців-Ємець (хореогр. картина у візантій. стилі «Ікони» на музику «Хоралу» В. Барвінського), О. Гер­дан-Заклинською («Колискова» і «Метелиця» на музику В. Барвінського, «Дрібушка» на музику Ф. Колес­си), О. Федак-Дагомирецькою (на музику фортепіан. пʼєс для дітей Н. Нижанківського, В. Барвінського) та ін.

Балетна творчість укр. композиторів 70–80-х рр. характеризується знач. роз­шире­н­ням діапазону драматург, форм і лексич. засобів. Тривають зумовлені загальною атмо­сферою сусп. і мис-тец. життя спроби втіле­н­ня на балет. сцені образів сучасності та героїко-рев. тематики, пере­важно на основі оновл. принципів балет. драми — «Цілина» О. Ру­данського (Донецьк, 1981, балет­мейстер В. Шкілько), «Сонячний камінь» В. Кирейка (Донецьк, 1983, балет­мейстери В. Шумейкін та В. Бударін), «Комуніст» В. Губаренка (Одеса, 1985, балет­мейстер В. Смирнов-Голованов). Зʼявляються нові жанрово-стильові віхи. Утвердже­н­ня в балет. театрі героч. епосу знаменує балет «Ольга» Є. Станковича, присвяч. епосу Київ. Русі (1982), а також його «Прометей» (1986; обидва — Київ, балет­мейстер А. Шекера), узагальнені хореогр. замальовки «Фрески Софії Київської» та «Володимир Хреститель» В. Кікти (Київ, 1995, балет­мейстер Ю. Пузак). Оригінальні комед. жанр, різновиди пред­ставляють балети Є. Станковича на сюжети М. Гоголя — фольк-балет «Майська ніч» (Київ, 1989, балет­мейстер В. Гаченко) та балет-пастич­чіо «Різдвяна ніч» (Київ, 1993, балет­мейстер В. Литвинов), лірико-епіч. «Вікінґи» (1999, балет­мейстер А. Шекера). Своєрідним драматизмом по­знач. балет «Натхне­н­ня» Л. Дичко, присвяч. нар. художниці К. Білокур (1983, не по­ставлений), у стилі модерн пере­творені гуцул. мотиви в балет. ін­сталяції за творами Л. Захер-Мазоха «Дон Жуан з Коломиї» О. Козаренка (Львів, 1995, балет «Акверіас», хорео­граф О. Лань). Низку балетів створили укр. композитори поза межами України: Ф. Якименко, І. Соневицький («Попелюшка», балет­мейстер Р. При­йма-Богачевська) та ін.

Базою для роз­горта­н­ня укр. балет. мистецтва є хореогр. трупи опер. театрів у Києві, Харкові, Одесі, Дні­пропетровську (від 1932), Львові (від 1940), Донецьку (від 1944), Муз. театру для дітей та юнацтва (від 1980). Біля витоків укр. муз.-хореогр. творчості стояли балет­мейстери Г. Березова, В. Литвиненко, М. Форег­гер. Подальшому її під­несен­ню сприяли по­становки В. Вронського, М. Трегубова, І. Ковтунова, М. Заславського, Н. Скорульської, Г. Ма­йорова, В. Смирнова-Голованова, Н. Риженко, у 70–90-х рр. — А. Шекери, В. Шкілько, В. Литвинова, 3. Кавац, Г. Ковтуна, а також лібретисти В. Чаговець, Н. Скорульська, Е. Яворський та ін.

Значну роль у по­становці балетів укр. композиторів ві­діграло художнє оформле­н­ня видах майстрів театр. сцено­графії А. Петрицького, А. Волненка, Ф. Нірода, Є. Лисика, Д. Лідера, Б. Куценка, П. Злочевського, М. Левицької, О. Бурліна, Л. Братченка.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2003
Том ЕСУ:
2
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Музика
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
41214
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
546
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 11
  • середня позиція у результатах пошуку: 8
  • переходи на сторінку: 3
  • частка переходів (для позиції 8): 909.1% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Балетна музика / М. П. Загайкевич // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2003. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-41214.

Baletna muzyka / M. P. Zahaikevych // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2003. – Available at: https://esu.com.ua/article-41214.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору