Розмір шрифту

A

Билини

БИЛИ́НИ — епічні та героїко-епічні пісні у руському фольклорі. Спочатку у наук. літературі називалися богатир. поемами та казками. Термін «Б.» у 40-х рр. 19 ст. увів І. Сахаров. Виникли ймовірно у 11–13 ст., роз­вивалися як фольклор. жанр до 15–16 ст. Від­ображають нар.-поет. істор. сві­домість 9–13 ст. Окремі образи (богатирі Святогор, Вольга, Микула Селянинович) зберегли від­биток ще глибшої міфол. архаїки. Генезу Б. і їхню міграцію з місць виникне­н­ня на Пів­ніч, від Заонеж­жя до узбереж­жя Білого м., де вони збереглися і були записані, остаточно не зʼясовано, хоча у різний час було висунуто низку гіпотез. Ви­вче­н­ня цих питань по­значено наук. й ідеол. суперечками. Це повʼязано із культивованою як у дореволюц., так і в рад. науці думкою про виключно великоруську приналежність Б., всупереч очевидній об­ставині, що джерело билин. епосу — Київ. Русь. На це вказували М. Драгоманов, М. Петров, М. Дашкевич, В. Гнатюк, а також рос. дослідники О. Міл­лер, О. Веселовський. Б. пере­дують укр. думам як давніший етап фольклор. «руської епіки», як «початок східнословʼянської епіки» (В. Ягич). На основі систематизації М. Грушевського ві­домі текс­ти Б. (бл. 400) поділяють на міфол. (дохристиянські), київ. (із темат. під­групами про Іллю Муромця, Альошу Поповича, Добриню Никитича та ін.), волин.-галиц. — про князя Романа, Дюка Степановича, Чурила Пленковича, Михайла Казарина, Дуная та ін.), новгородські. Ці остан­ні, на від­міну від героїко-патріот. київ. Б., більшою мірою зафіксували сусп. та сімей. побут, реалії середньовіч. міста: кулачні бої, братчину, купец. учти. Найві­доміші герої — купець Садко та гульвіса Василій Буслаєв. Образи богатирів-воїнів київ. циклу (процес циклізації не завершений) групуються довкола Київ. Русі. Тут виразно від­билося уявле­н­ня про сильну централізовану державу на противагу від­центровим процесам, що сприяли зазіха­н­ням зовн. ворогів (їх у Б. уособлюють татари). Монум. образ богатир. за­стави (ві­домий завдяки картині В. Васнецова) втілює мрію про надійний кордон, де богатирі пере­пиняють ворогів, боронять рідну землю. Б. гіперболізують фіз. силу богатирів, під­креслюють своєрідний лицар. кодекс. Фантастичне й чудесне в Б. є наслідком пере­осмисле­н­ня істор. подій згідно з давніми міфол. уявле­н­нями. На користь реал. істор. основи Б. свідчить те, що деякі імена богатирів згадуються і в літописах. Своєрідність поетики Б. зумовлена ритміч. кон­струкціями билин. вірша (різновид тоніч. віршува­н­ня), манерою давніх виконавців, близькою до речитативу, ім­провізаційністю (у межах особливої єд­ності та по­стійності темат. мотивів, композиц. форм, худож. засобів). У 20 ст. Б. практично зникають з усного репертуару носіїв фольклору, але на цей час уже завершено й процес їхнього збира­н­ня, записува­н­ня, ви­да­н­ня. Це заслуга числен­них ентузіастів від Кірші Данилова у 18 ст. до П. Киреєвського, П. Рибникова, О. Гільфердінга у 19 ст., В. Міл­лера, Б. Путилова у 20 ст. На території України власне Б. не зафіксовані, проте їхні сюжети та образи зу­стрічаються у казках, легендах, баладах. На це звертали увагу І. Манжура («К во­просу об отголосках богатырской эпохи в южнорус­ских сказаниях» // «Этно­графическое обозрение», 1893, № 3) та О. Потебня. В укр. істор. піснях та думах помітні звʼязки з билин. образом Дюка Степановича, із Б. повʼязана укр. легенда про Михайлика й Золоті ворота. На під­ставі спів­від­носності Б. з укр. героїч. епосом, із героїч. епосом словен. народів В. Гнатюк зробив висновок, що «колись мусили в нас бути билини, які, одначе, під впливом об­ставин вигинули, а пере­ховалися тільки на пів­ночі, у великоросів».

Літ.: Пропп В. Рус­ский героический эпос. Москва, 1958; Цапенко І. Пита­н­ня роз­витку героїчного епосу східних словʼян. К, 1958; Плисецкий М. Взаимосвязи рус­ского и украинского героического эпоса. Москва, 1963; Гнатюк В. Ви­брані стат­ті про народну творчість. К., 1966; Азбелев С. Историзм былин и специфика фольклора. Ленін­град, 1982; Грушевський М. Історія української літератури: В 6 т. Т. 4, кн. 1. К., 1994.

Е. С. Соловей

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2003
Том ЕСУ:
2
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
41811
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
384
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 22
  • середня позиція у результатах пошуку: 12
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 12): 606.1% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Билини / Е. С. Соловей // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2003. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-41811.

Bylyny / E. S. Solovei // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2003. – Available at: https://esu.com.ua/article-41811.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору