Розмір шрифту

A

Біблійне право

БІБЛІ́ЙНЕ ПРА́ВО — юридичні норми та моральні правила Біблії, які регламентують від­носини між Богом і людьми, володарем і під­даними, державою і громадянами, батьками та дітьми, чоловіком і жінкою та ін. Біблія характеризує форми і методи держ. управлі­н­ня, упорядкува­н­ня громад. порядку і в кожному конкрет. випадку ви­значає, як треба діяти щодо злодійства, неправдивого свідче­н­ня, умис. та неумис. вбивств. Окремі стат­ті стосуються взаємовід­носин між на­ймачем і на­йманим працівником, вимагають справедл. суду, регулюють родин­ні стосунки. Б. п. ґрунтується на тверджен­ні, що верхов. законодавцем і суд­дею є Бог, по­стати перед судом — означає по­стати перед Богом. Бог Ягве дав своєму обраному народові Закон на г. Сінай (Сінай. законодавство) і уклав Заповіт (союз, угоду). Перші юрид. норми та етичні заповіді повʼязані у Біблії з пророком Мойсеєм — посередником між Богом і людьми, — котрий вивів давніх євреїв з Єгипет, полону в Ханаан, встановив культ Бога Ягве і записав Пʼятикниж­жя — Тору (давньоєвр. - вче­н­ня, закон). За його часу було частково за­проваджено суд. адміністрацію (існував, зокрема, верхов. суд для роз­гляду справ про вбивства). Закон пред­ставлений 10-ма заповід­ями (Декалогом) та Книгою Заповіту. 10 заповід­ей - 1-а частина законодавства Мойсея, свідче­н­ня укладе­н­ня заповіту на Синаї, має паралелі із законодав. актами та морал.-реліг. на­становами ранішого часу: законами Хам­мурапі, із клятвами померлих про невин­ність в єгипет. «Книзі мертвих», списками гріхів, що використовувалися в ас­сирій. молитвах за хворого тощо. Але, на від­міну від них, суть 10-ти заповід­ей перед­усім у наголошен­ні на волі єдиного Бога, котрий вказує своєму народові на праведні шляхи і від­вертає від хибних. Віра в єдиного Бога — гарантія справедл. і правед. жит­тєвого шляху, а те, що Він ви­ступає законодавцем, призводить до того, що сам Закон набуває нового значе­н­ня у сфері права і моралі, чого не було в раніших законодавствах. Книга Заповіту містить поясне­н­ня, коментарі до 10-ти заповід­ей (список правових приписів, що стосувалися різних сторін повсякден. життя). Це «права» (євр. «мішпатім»), які за­проваджують сусп. порядок і які можна роз­ділити на право соціальне (захист прав рабів), кримінальне (захист життя), громадянське (захист власності), релігійне (захист святині). Окреме місце за­ймають «слова» (євр. «деварім») — приписи щодо особистих стосунків людей (4 заповіді про милосердя щодо ближніх; 7 заповід­ей, які роблять богообраний народ «людьми святими»; 12 заборон кривдити своїх ближніх, у яких ідеться про справедливе судочинство і про заборону су­д­дям брати хабара, оскільки він «осліплює зрячих і викривляє слова справедливих»). У роз­ділі з приписами, що ви­значають реліг.-общин. устрій (євр. «хук­кот»), записано закони про суботній від­починок, заповіді про щорічні свята і про жертво­приноше­н­ня, що регулюють від­носини віруючих з Богом. Окрім книги Виходу, правові та морал. засади Біблії викладені в книзі Левит («заповіді святості») та в книзі «По­вторе­н­ня закону». У Новому Заповіті норми Б. п. від­ображають еволюцію християнства від нац. до універс. релігії. 10 заповід­ей залишаються найважливішим критерієм оцінки вчинків, однак тут Закон не є остаточ. нормою для праведних, а за­стосовується для остраху «незакон­них та неслухняних, нечестивих і грішників». Для християнина Закон — поперед. етап перед прийня­т­тям Євангелія, Церква має стежити, щоб він не роз­глядався віруючими як шлях до спасі­н­ня. Хоча Б. п. і має теол. під­ґрунтя, проте рельєфно від­ображає тогочасну соц. дійсність. Осн. категорії Б. п. стали основою сучас. права. Б. п. від­ображало реалії тогочас. дійсності та сусп. ідеологію.

Літ.: Решетников Ю. Закон Моисея как правовой документ древности // Богомыслие. 1994. № 4.

П. В. Голобуцький

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2003
Том ЕСУ:
2
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
41907
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
100
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 1
  • середня позиція у результатах пошуку: 3
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 3):
Бібліографічний опис:

Біблійне право / П. В. Голобуцький // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2003. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-41907.

Bibliine pravo / P. V. Holobutskyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2003. – Available at: https://esu.com.ua/article-41907.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору