Розмір шрифту

A

Автомодельний спорт

АВТОМОДЕ́ЛЬНИЙ СПОРТ  — технічний вид спорту, що поєднує в собі конструювання моделей автомобілів, їх виготовлення відповідно до вимог правил та безпосередню участь у змаганнях. Автомоделі є різних груп, зокрема кордові з приводом на колеса, кордові з повітр. гвинтом, моделі радіокеровані, трасові, найпростіші. У кожній групі розрізняють класи. Моделі приводяться в рух за допомогою різних видів двигунів (гумових, електричних, внутрішнього згоряння) на спец. трасах (кордодромі, спорт. майданчику, ковзанці для хокею, електрифік. трасі у приміщенні) і долають під керуванням спортсмена встановлену дистанцію. Початок А. с. покладено 1942 у Франції. При гол. спорт. клубі гоночних автомобілів у Парижі створ. секцію автомоделізму. Невдовзі автомодельні секції утворено в Італії та Англії. Після закінчення війни гуртки автомоделізму створ. у Бельгії, Нідерландах, Швейцарії та ФРН. Спочатку чл. цих гуртків та секцій займалися тільки конструюванням та побудовою моделей автомобілей. 1949 в Ліоні відбулися перші змагання між моделістами Франції та Італії. 1952 в Базелі, на 1-му чемпіонаті Європи, представники Франції, Італії, Швейцарії та Англії створили Європ. федерацію автомоб. моделей (FEMA). Невдовзі А. с. почав розвиватися і на ін. континентах — в Австралії та Америці. Було утворено Всесвітню організацію для автомодел. перегонів (WMCR). Від 1980 кожні 3 роки проводяться змагання чемпіонату світу з А. с. (класи кордових моделей). Згодом у світі, крім кордових, широкого розповсюдження набули радіокеровані та трасові автомоделі. Нині міжнар. розвиток цих класів регламентують самост. федерації. В Україні перший автомод. гурток з’явився у Харкові 1953 (кер. В. Булигін). Улітку 1957 відбулися перші в історії СРСР змагання — матч 4-х міст, у якому взяли участь команди Москви, Ленінграда, Риги та Харкова. Командну перемогу вибороли харків’яни. У той час на терені СРСР А. с. мав найбільший розвиток саме у Харкові. У вересні 1957 проведено 1-й чемпіонат Рад. Союзу з автомоделізму. Перемогла команда України, до складу якої входили переважно харків’яни. 1973 до FEMA прийнято Федерацію автомод. спорту СРСР, і рад. спортсмени отримали можливість брати участь у чемпіонатах Європи. 1975 на чемпіонаті Європи (м. Галарате, Італія) у складі збірної команди СРСР дебютував укр. спорт- смен А. Клименко (Миколаїв). Він установив новий світ. рекорд і виборов срібну медаль чемпіонату Європи. Успішно виступали на міжнародних змаганнях укр. спортсмени-автомоделісти — С. Солдатов (Дніпропетровськ), О. Косточка (Хмельницький), О. Нечуєв (Миколаїв), В. Бойко (Вінниця) та ін. 1993 на чемпіонаті Європи (м. Варна, Болгарія) Україну прийнято до складу FEMA, і збірна України дебютувала у змаганнях. Щорічно спортсмени України беруть участь у чемпіонатах Європи, а від 1995 — у чемпіонатах світу. При організації А. с. використано досвід проведення змагань з авіамод. спорту, зокрема класифікацію моделей за об’ємом двигуна (на основі авіамод. двигунів) та запуск моделей по колу на кордовій нитці. Змагання кордових моделей проводяться на кордодромі — бетонному кільці діаметром бл. 20 м. Основна дистанція, на якій розігрують звання чемпіонів світу, Європи, України,– 500 м (8 кіл). Були й інші дистанції — 1000 м, 2000 м, 5000 м (в СРСР — ще й 10 000 м), на яких фіксувалися рекорди світу та Європи. За час розвитку А. с. правила змагань змінювалися. Скасовано заїзди на довгі дистанції (нині рекорди фіксуються тільки на 500, 1000 та 2000 м); якщо раніше дозволялося застосування будь-яких видів пального, то від 1975 — тільки стандартне (80 % — метил. спирт, 20 % — рицинова олія). Результат фіксують за допомогою автомат. електронного пристрою з точністю до 0,001 сек. В Україні є кілька кордодромів, що відповідають вимогам проведення змагань найвищого рівня. Передусім це Черкас. та Хмельн. кордодроми Товариства сприяння обороні України. І саме спортсмени цих, а також Луган., Донец., Дніпроп. та Львів. обл. є лідерами всеукр. змагань у класах кордових автомоделей. Згодом з’явились автомоделі з дистанц. керуванням, здатні рухатись фігурними трасами. Змагання радіокер. моделей з електр. двигуном проходять на трасі, що нагадує майданчик для фігур. їзди на автомобілі. Останнім часом набули поширення радіокер. моделі для гуртових перегонів (як із двигунами внутр. згоряння, так і з електр. двигунами),– їх виконують у масштабах 1:12; 1:10; 1:8 до прототипу. Ці моделі зовні копіюють гоночні, спорт. автомобілі для кільц. перегонів і змагаються теплої пори року на асфальтов. трасах, а взимку у приміщенні на килим. покритті (моделі з електродвигунами), та моделі, що зовні копіюють спорт.-кросові автомобілі «Баґі» — теплої пори року на спеціально підготовл. кросових трасах (із ґрунтовим, трав’яним, гаревим та ін. покриттям), а взимку у приміщенні (моделі з електродвигунами) на спеціально підготовл. покритті із застосуванням додаткових штуч. перешкод (трамплінів, перекатів тощо). Одночасно в заїзді беруть участь до 10 моделей. Сучасний суддівський електронний комплекс дозволяє швидко та якісно фіксувати результати змагань. Найуспішніше розвиваються класи радіокер. моделей у Хмельн., Микол., Одес., Львів. обл. та Києві. Популяр. є також трасові автомоделі, моделі з електродвигунами, що змагаються у приміщенні на спец. електрифік. трасах. Моделі виготовляють у масштабі 1:32 та 1:24; вони є копіями різних автомобілів; використовують також моделі автомобілів влас. конструкцій з макс. довж. 200 мм. Найкраща в Україні траса — у Києві (довжина понад 45 м, має 8 доріжок), здатна приймати змагання будь-якого рівня. Лідерами розвитку в Україні трасового автомоделізму є кияни, чернігівці, черкащани, сумчани, одесити та рівненчани. Найбільше гуртків автомоделювання працює в системі освіти (станції юних техніків, палаци та Будинки дит. творчості) та організаціях Товариства сприяння обороні України (спорт.-тех. клуби, автошколи, дит.-юнац. спорт.-тех. школи). А. с. включено до Єдиної спорт. класифікації України. За роки розвитку А. с. в Україні виник широкий віковий коридор серед учасників змагань найвищого рівня. 1985 у віці 58 р. виконав норматив і отримав посвідчення майстра спорту один із піонерів розвитку автомоделізму О. Крещук із Луцька. В Україні, після здобуття нею незалежності, мін. вікове обмеження для учасників змагань скасовано. 1995 8-річний В. Бойко (м. Вознесенськ Микол. обл.), чемпіон України в класі радіокер. автомоделей РЦБ, отримав звання м. сп. України, а 1999 — м. сп. України міжнар. кл. (тренер — м. сп. А. Бойко). А. с. в Україні займаються спорт. династії, напр., Косневичів із Хмельницького; Бражків та Путр із Миколаєва; Реникових із Нікополя; Бузецьких із Хмельницького; Федорових з Одеси та ін.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2001
Том ЕСУ:
1
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Спорт
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
42461
Вплив статті на популяризацію знань:
88
Бібліографічний опис:

Автомодельний спорт / В. М. Шкоруп // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-42461.

Avtomodelnyi sport / V. M. Shkorup // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2001. – Available at: https://esu.com.ua/article-42461.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору
Автомодельний спорт Енциклопедія сучасної України