Азовське морське пароплавство
АЗО́ВСЬКЕ МОРСЬКЕ́ ПАРОПЛА́ВСТВО — транспортне підприємство України. Історія його починається від 1 грудня 1871, коли було затверджено статут товариства «Азовське пароплавство», ініціатором створення якого був таганроз. 1-ї гільдії купець Я. Поляков, підтриманий братом, відомим на той час залізничним промисловцем С. Поляковим. Порівняно з ін. судноплав. компаніями на Азов. м., товариство займало середнє місце як за кількістю суден, так і обсягом вантажоперевезень. Згодом пароплавство, придбавши в Англії 4 нові вантажо-пасажир. пароплави, стало успішно займатися пасажир. перевезенням по Азов. і Чорному морях. У роки 1-ї світової війни більшість цих суден увійшла до Чорномор. флоту. На поч. 20-х рр. пароплавство відроджується. До Азов. держ. мор. пароплавства ввійшли залишені інтервентами на Азов. м. 17 пароплавів, 5 буксирів і бл. 20 барж. Від 1929–30 пароплавство поповнюється новішими суднами, в осн. вітчизн. виробництва, і до поч. 2-ї світової війни налічує понад 60 суден різного типу. На поч. війни майже всі нові судна переведено до Чорномор. флоту, і їх використовували як тральники, допоміжні, госпітальні, транспортні судна. У повоєнні роки А. м. п. почало діяти відразу після визволення Ростова-на-Дону й Таганрога, коли до його складу входили лише 2 буксирні катери і 3 несамохідні баржі. Далі флот поповнювався поверненими з військ. відомства і трофей. суднами, а на поч. 1946 почав отримувати нові, збудовані на верф’ях не лише Рад. Союзу, а й Угорщини, Румунії, Польщі. У 1959, враховуючи зрослі вантажопотоки з пром. міст Донбасу і Придніпров’я, А.м.п. перевели з Ростова-на-Дону до Маріуполя, а структурно воно стало Азов. райупр. Чорномор. мор. пароплавства (ЧМП), а потім у зв’язку з перевагою навальних вантажів (вугілля, руда, кокс, зерно) — Азов. вуглерудовозним упр. ЧМП. Із зростанням кількості суден та обсягів перевезень, виходом 1961 в закордонне плавання Азов. вуглерудовозне упр. ЧМП 1967 знову перетворено на А. м. п. Найбільшу кількість суден — 130 одиниць — мало у 70-х рр. У ці роки пароплавство поповнювалося новими суднами так швидко, що Маріуп. морехідна школа замість 300 випускників-спеціалістів рядового складу збільшила контингент учнів до 550 осіб. Екон. спад в останні роки негативно позначився на роботі пароплавства: старіють і списуються на брухт судна, в пароплавстві залишилось лише 50 одиниць, технічне їх утримання стає дедалі дорожчим, зросли портові збори, особливо в укр. портах, різко знизилися ставки на світ. фрахт. ринку — все це поставило А. м. п. у складне фінанс. становище. Пароплавство має значний житл. фонд, гуртожиток, 5 дит. комбінатів, санаторій-профілакторій, поліклініку, базу відпочинку, готель, побут. комбінат, підсобне госп-во з виробництва с.-г. продукції.