ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Арія

А́РІЯ (італ. aria, англ. і франц. air) — жанр сольної вокальної музики з інструментальним супроводом. Закінчений за структурою епізод (номер) в опері, кантаті, ораторії; рідше — самост. камерний твір. Термін «А.» з’явився у 15 ст., означав пісні різного змісту для голосу в супроводі лютні або гітари. У 17 ст. у зв’язку з розвитком опер. мистецтва (Італія, Франція) формуються основні види А. — наспівна, віртуозна, характерна та ін. В опері А. свідчить про зупинку зовн. дії; це монолог, що відображає характер, емоц. стан, реакцію героя на попередні події, розкриває його потаємні задуми. На ранньому етапі А. швидко набуває функції муз. центру опери. З часом типи оперних А., сфера втілюваних емоцій (афектів) схематизувалися: існували арії скорботи, скарги, гніву, жаху, помсти тощо. Кожен тип мав постій. набір вираж. засобів; А. стала самодостат., структурно замкненим номером; нерідко драм. зміст спектаклю поступався місцем демонстрації віртуоз. техніки співака. Важл. поворот в еволюції жанру А. знаменує оперна реформа К. Ґлюка (серед. 18 ст.), творчість його сучасників і послідовників (насамперед В.-А. Моцарта), а потім — композиторів 19–20 ст. А. стає органіч. елементом муз.-драм. дії, багатоплановою, життєво-конкрет., індивідуал. характеристикою персонажа, а її форма — розвиненішою й різноманітнішою; часом вона входить у розгорнутий фрагмент опери: «речитатив і арія», «сцена і арія» (К. Вебер, Дж. Майєрбер, Дж. Верді). Вагомий внесок у розвиток А. зробили класики рос. опери: М. Глинка, О. Даргомижський, П. Чайковський, М. Римський-Корсаков, О. Бородін, М. Мусоргський. Специфіка оперних А. укр. композиторів полягає в безпосеред. близькості їхньої мелодики до нац. пісен. фольклору, зокрема до нар. пісні-романсу. Інтонац. прообразом А. могла бути дума (напр., в арії Тараса з опери М. Лисенка «Тарас Бульба»). Значна роль належить А. у великих вокал.-інструм. композиціях концерт. (ораторія, кантата) або духов. (меса, церк. кантата, пасіони) плану. Термін «А.», як і «аріозо», застосовується також до інструм. музики (вторинне значення). Тоді він означає наспівний, кантилен. характер мелодики.

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2001
Том ЕСУ:
1
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Музика
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
43234
Вплив статті на популяризацію знань:
452
Бібліографічний опис:

Арія / Л. М. Хіврич // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-43234.

Ariia / L. M. Khivrych // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2001. – Available at: https://esu.com.ua/article-43234.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору