Атракціон
Визначення і загальна характеристика
АТРАКЦІО́Н (франц. attraction, від лат. attraho — притягую) — центральний номер циркової програми, позначений високою виконавською майстерністю, видовищною ефектністю. В А. обов’язково присутні елементи новизни, трюкової насиченості. Набув поширення в кін. 19 ст., передусім у зв’язку з підвищ. конкуренцією між цирком і мюзик-холами, вар’єте та ін. Цим визначалася і типова для того часу особливість А. — рекламна сенсаційність. Розповсюдженню А. сприяв розвиток техніки, оскільки такі номери найчастіше виконувались за допомогою складної тех. апаратури. Творець першого А. — бельгій. механік-конструктор і профес. гонщик Ш. Нуазетт. Сучас. А. характеризується ускладненою розгорнутою худож. композицією, де трюкова винахідливість і виразність поєднуються з романтичними елементами. Найпопулярніші виконавці А. кін. 19 — поч. 20 ст.: наїзниця О. Сур (цирк В. Сура в Києві, 1893–96), велофігуристи Нуазетт (цирк Нікітіних у Києві, 1910; з їхнім ім’ям пов’язано виникнення терміну «А.»), брати А. і В. Дурови, дресирувальник коней П. Крутиков, жонглери М. та К. Пащенки (цирк Крутикова, 1905) та ін. Серед відомих А. укр. цирку: «Політ на санях» (1931, за участю І. Бугримової та О. Буслаєва); канатоходці «Цовкра» (1937, постановка Київ. цирку під керівництвом М. Міхельсона, реж. А. Арнольд); «Серед левів» І. Бугримової (1946); номери силових акробатів братів В., О. та С. Ялових; «Куля сміливості» (1950, за участю подружжя Н. та П. Маяцьких; П. Маяцький за цей А. був відзнач. першою премією на 1-му Всесоюз. огляді цирк. номерів, створених молоддю; кінно-балетна пантоміма «Бахчисарайська легенда» (1963, підготовлена 1960–62 при Київ. цирку під керівництвом Б. Манжелі, реж. М. Зінов’єв); А. з гирями і штангами з елементами атлетики, акробатики, балансу Г. Новака (1968); номери дресирувальників левів — Д., В. і Л. Шевченків, антиподиста Ф. Микитюка; номери цирк. програми «Зірки України» П. Шатківського (1992–98), його ілюзійний А. (1993); А. «Дресировані ведмеді» В. Шабатька (від 1997) та ін.