ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Аудиторія

АУДИТО́РІЯ (від лат. auditorium — місце для слухання) — приміщення, де читають лекції, проводять збори; інше значення — слухачі лекцій, радіо- і телепередач, учасники зборів і т. д. У соціології А. визначається як сукупність індивідів, сформована в процесі їх взаємодії з певним джерелом інформації на ґрунті спільності інформ. потреб та інтересів. У широкому значенні А. — один із суб’єктів мас. комунікації (включаючи театр. публіку та відвідувачів музеїв). У буквал. розумінні термін «А.» позначає об’єкт лекцій. впливу. Найчастіше цей термін уживають в соціології мас. комунікації, де А. розглядають як необхідну ланку повідомлення — А. телебачення, радіо, преси, кіно. А. репрезентує соц. взаємозв’язки та відносини, характерні як для інституту мас. інформації, так і суспільства в цілому. А. мас-медіа не є лише пасив. стороною спілкування; за принципом зворот. зв’язку вона активно впливає на джерело та канали інформації. «Масова А.» (так часто називають включену до макрокомунікатив. процесів частину насел.) не є однорідною. Вона диференційована відповідно до характеристик індивідів, що входять до її складу: демогр. (стать, вік), освітніх, статусно-профес., соціокультур. та за типами поселення. Ці особливості знач. мірою визначають інформ. потреби та розмір різноманіт. А. У соціол. дослідженнях А. класифікують за безпосеред. станом спілкування з джерелом (актуальна і потенційна); регулярністю спілкування з джерелом (регулярна і нерегулярна); мотивами її формування (цільова і периферійна); діапазоном інформ. потреб (спеціалізована і масова); семіотичною підготовленістю до сприйняття інформації. Залежно від конкрет. завдань дослідник виокремлює об’єктивні та суб’єктивні показники поведінки індивідів у сфері мас. інформації. До об’єктивних належать передусім показники володіння засобом (передплата на період. видання, наявність радіо-, теле-, відеоапаратури), реал. доступ до каналів, а також фактичні витрати часу на спілкування з джерелом, його інтенсивність та регулярність. Суб’єктивні відбивають темат. інтереси А., її уподобання, оцінки, мотивацію вибору і задоволеність тими чи ін. каналами інформації, міру довіри до комунікатора. Для вивчення А. застосовують усі методи збору соціол. інформації: різноманітні види опитування, спостереження (найефективніше в дослідженні лекційної А.), контент-аналіз текстів мас-медіа та листів до редакцій, вивчення статистики. Використовується типол. аналіз А., спрямов. на виявлення реал. типів читачів, слухачів, глядачів (окремих каналів телебачення) відповідно до їх орієнтації та установок на ЗМІ в цілому, активності щодо споживання інформації, вибірковості джерела та матеріалів тощо. Знання типології А. сприяє задоволенню інформ. запитів різних категорій насел. У сучас. суспільстві А. мас-медіа часто стає об’єктом маніпуляції під впливом реклами та політ. кампаній.

Рекомендована література

  1. Иосифян С. А. Кино и молодежная аудитория: Учеб. пособ. Москва, 1979;
  2. Курсанов А. Л. Ученый и аудитория: Сб. Москва, 1982;
  3. Коробейников В. С. Редакция и аудитория: Социол. анализ. Москва, 1983;
  4. Сунелайтис С. Б. Лекционная пропаганда и молодежная аудитория. Вильнюс, 1984;
  5. Аудитория лекционной пропаганды: принципы ее формирования, структура. К., 1986;
  6. Еншин М. М. Аудитория и ее отношение к лекции: По материалам социол. исслед. Минск, 1987;
  7. Гич Г. Читацька аудиторія сучасної публічної бібліотеки // Вісн. Книжк. палати. 1999. № 8;
  8. D. McQuail. Mass Communication Theory. London, 1996;
  9. Москаленко А. З. та ін. Масова комунікація. К., 1997.
Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2001
Том ЕСУ:
1
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
44622
Вплив статті на популяризацію знань:
21
Бібліографічний опис:

Аудиторія / Н. В. Костенко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-44622.

Audytoriia / N. V. Kostenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2001. – Available at: https://esu.com.ua/article-44622.

Завантажити бібліографічний опис

Гуртожиток
Світ-суспільство-культура  |  Том 6  |  2023
С. К. Кілессо
Одеська міська клінічна лікарня № 1
Світ-суспільство-культура  |  Том 24  |  2022
К. К. Васильєв, А. В. Мельниченко
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору