Архетипи
АРХЕТИ́ПИ (грец. άρχή — початок, походження; τύπος — відбиток, форма, зразок) — у широкому розумінні — наскрізні символічні структури культури, що асоціюють певний тематичний матеріал зі свідомим і підсвідомим функціонуванням людських цінностей. Архетипи можна розглядати як певні інваріантні (постійні) структури культури, які в тому чи іншому варіантно-образному втіленні проходять крізь увесь масив історії культури. Так, тріада Істина — Добро — Краса притаманна всім епохам цивілізаційного розвитку, але в кожній з них має специфічне змістовне втілення, зберігаючи наскрізність самої теми співвідношення моральних, естетичних та гносеологічних цінностей. Архетипи дають підстави вважати, що історичний розвиток відбувається за схемою спіралі, і всередині цього процесу не може бути прогалин. Спіралі історії накручуються на центральні, стрижневі цінності, які, збагачуючись, не зникають, а постійно відроджуються в нових формах, перетворюючи сучасність на всечасність метаісторії. Своєю символічністю архетипи відрізняються від філософських категорій, які репрезентують загальні роди предметного буття та його змістове уявлення через універсальні поняття, тобто виступають як найширші рубрикації природи, суспільства та мислення. Архетипи специфіковані лише відносно культури (а не буття загалом) як ті семіотичні утворення, що мають ціннісне наповнення. З ідейно-змістового боку свого символізму архетипи є пресупозиціями, тобто схильностями до реалізації певних образів чи ідей, прототипами або можливостями здійснення цих ідей у культурних процесах. Поняття «архетип» ввели піфагорійці та розвивали Платон і платонівські школи в розумінні символічного позначення «одвічних ідей» (ейдосів), що стоять за діяннями людини. Термін «архетип» використали стоїки в концепції пролепсису, яка доводила існування первісної схильності пізнання до набуття певних форм. Як ідеальні зразки чи прообрази творінь світу та його духовного осягнення людьми, архетипи розглядалися у творах Діонісія Ареопагіта, Дж. Бруно, Й. Кеплера, Г. Сковороди. Розробляючи типологію світів, Сковорода виділяє особливий символічний світ (у сучасному розумінні — це той світ, що позначає обʼєктивну царину культури). Цей світ організований за певними знаково-алегоричними фігурами (чи емблемами) типу зерна та рослини (символи вічного циклу життя, нездоланності творчого начала духу тощо), змія (символ диявольської омани, темряви, спокуси марновірства тощо), сонця як головного прообразу, що генерує інші символічні форми. У функції праформ чи «дороговказів буття» архетипи трактуються у творчості А. Данте, Й. Ґете, Т. Манна. Розглядаючи міфологічне бачення світу як втілення архетипічної структури людського буття, Т. Манн підкреслював, що архетип виступає «як первісний зразок, вихідна форма буття, позачасова схема, прадавня формула, в яку вкладається життя, що усвідомлює себе, намагаючись знову набути колись запрограмованих рис». Такі первісні зразки символізації програм життя закладені в Біблії (алегорії віри, гріха, спокуси пізнання, готовності до жертви та прощення тощо), народному епосі та міфах (образи трави безсмертя, сліпоти у власній долі, героїчного виклику надприродним чи непізнаним силам, служіння людям тощо), у печерному живописі Оріньяка та сучасному міфологічному романі.
У наш час у психологічному плані вчення про архетипи розробляв К. Юнґ, повʼязуючи їх із символічними структурами «колективного підсвідомого» типу «самість» (особистість власного Я), «маска» (соціальні ролі, що заміщують справжню суть особи, — псевдо-Я), «тінь» (анти-Я, демон), «аніма» (образ жіночності) та ін. Мається на увазі те, що, занурюючись у глибини власної психіки, людина знаходить там колективні уявлення людського роду. Що глибші рівні індивідуальної психіки досліджуються, то виразніше висуваються на перший план загальнолюдські символи життя. І хоч підхід Юнґа стосується психологічних механізмів функціонування загальнолюдських символічних структур індивідуальної свідомості, тобто становить один зі специфічних аспектів дослідження архетипів, він характеризує деякі їхні істотні риси. Йдеться про архетипи як свого роду «духовні матриці», що генерують фундаментальні семіотичні образи культури відповідно до змістових запитів певних етапів її розвитку. Оскільки такі запити є історичними, самі образи можуть змінюватися при збереженні структурно-символічної будови прообразів, що їх асоціюють. Видатний фізик 20 ст. В. Паулі повʼязував функціонування архетипів із процесом пізнання природи. Нові знання, писав він, «ґрунтуються, здається, на відповідності заданих внутрішніх образів людського мислення зовнішнім речам та їх новій бутності». Через свою загальність ці образи набувають символічного, архетипічного значення. «Діють як оператори, що впорядковують, і як чинники, що формують». Такими операторами та формувальними чинниками були в генезі наукового пізнання образи атомізму (дискретності, начал буття) й континуальності (світового середовища, ефіру), збереження матерії та руху, еволюціонізму (початку і кінця) і симетрії, вакууму (небуття) й безодні (меону), моделі струни та світової гармонії, динамічного й стохастичного, арифметизації та геометризації. У вигляді історичних аналогів, передбачень, прообразів ці ідеї передували сучасній науковій картині світу, були наскрізними для всієї історії цивілізації. Архетипи не заперечують науковий, а тим паче культурний прогрес; навпаки, вони виступають показником фундаментальності його результатів. Адже що ґрунтовнішим є культурне звершення, то глибше воно проростає в історичний ґрунт цивілізації і більше прообразів йому передують. Найвищі досягнення людської цивілізації укорінені в усій її історії. Так, образи етико-нормативної свідомості, обростаючи дедалі більшою кількістю варіацій, проходять крізь увесь масив загальнолюдської культури і на зрілому рівні Декалогу (10 заповідей) набувають у своїй співвіднесеності з біблійними притчами архетипічного значення. Архетипічним є символічне використання образів «Захід», «Схід» як специфічних виявів демократичних та деспотичних тенденцій суспільного розвитку.
Існують також національні архетипи, що, за М. Гайдеґґером, у ментальності різних народів можуть позначатися алегоріями типу «Дім» (символ святого довкілля буття, особливого відчуття, напр., Шевченків вислів: «В своїй хаті — своя правда, і сила, і воля»), «Поле» (символ життєвого топосу, джерела існування), «Храм» (символ святинь). Це загальні архетипи національної свідомості, але існують і специфічні для кожної національної культури архетипи її самоідентифікації. Реконструкції таких архетипів дають фактичну підставу для оцінки певних культурних явищ як національних феноменів. Так, можна провести емпіричне дослідження наскрізності певних культурних структур для всіх фаз розвитку етносу та нації і таким чином виділити архетипи національної індивідуальності народу. До таких наскрізних структур української культури належить архетипічний комплекс розуміння світу як книги, «тексту Бога», коли реальні речі трактують не тільки в природному статусі, а й як знаки Божої мудрості чи Софії, земного втілення найвищих смислів, що асоціюють «радісне художество». Народжуючись з античної традиції, архетип софійності знаменується в Україні ідейно-художньою програмою митрополичого храму Ярослава Мудрого, творчістю Іларіона та літературним змістом «Ізборника» (1077). Надалі архетип софійності розкривається у творчості полемістів (М. Андрелла, І. Вишенський, Л. Баранович), представників християнської антропології (П. Могила, Д. Туптало, Г. Кониський та ін.), у «філософії серця» (П. Юркевич) та мистецтві бароко і в українській літературі 19–20 ст. (Леся Українка, М. Коцюбинський, П. Тичина). Наприкінці 19 ст. прихильники концепції софійності зʼявляються в Росії. Архетип софійності мав особливе значення для княжої України, котра виникла на кордоні з Великим Степом, що був джерелом постійних набігів і тому сприймався русичами в образах «темряви зовнішньої», хаосу. Цьому хаосу й потрібно було протиставити «розумну Ойкумену», якою і могло бути місто з храмом Софії. Проте надалі, коли прикордонний степ був переораний і виник феномен «українського поля», здійснюється переорієнтація етнічної свідомості. На передній план висувається не опозиція «місто — степ», а «місто — хутір», де останній символізує перетворення степової стихії в особисто відвойований куток землі (на зразок американського ранчо). В ідеології кирило-мефодіївців опозиція «місто — хутір» трактується як структура «чоловіче — жіноче», «тлінне — вічне», «розум — серце». Тут озивається інша архетипічна структура українського менталітету — символічне уявлення про землю як материнський початок буття (на відміну від давньословʼянського подвійного розуміння феномену «мати — сира земля» і як життя, і як смерті): земля має тільки позитивне значення, природа не просто поетизується, а постає як резонатор людської душі (напр., у «Гайдамаках» Т. Шевченка: кобзар співає, море у відповідь хвилями грає, степ з вітром розмовляє і розкривається Висока Могила). Такий паралелізм символічного зображення життя людини та природи простежується в українській культурі від «Слова о полку Ігоревім» до української літературної класики, він підсилюється концепцією символічного антропоцентризму, що народилася в середині язичницької ідеології та набула потім виразного розкриття у Г. Сковороди. У відповідь на кризу західноєвропейського менталітету, яка була повʼязана з переоцінкою в 17 ст. місця людини у Всесвіті, зумовленою перемогою ідеї М. Коперника про периферійне положення Землі в Сонячній системі, Г. Сковорода стверджує тезу: якщо людина перестала бути центром світу, то вона сама становить особливий світ. Цей світ зі знаково-алегоричного боку зберігає своє центральне місце в бутті, що символізоване людським серцем як органом єднання з Абсолютом, Богом, Вічністю, емблемою якої є Сонце. Отже, геліоцентризм здобуває символічний паралель у кардіоцентризмі. Тим самим зберігається архетипічне значення образу серця як символу «внутрішньої людини», знаку глибин душевного життя та основи моральності. Цей архетип був притаманний українській культурі, починаючи від книжності України-Русі, і позначився надалі на творах К. Транквіліона-Ставровецького, П. Юркевича, М. Гоголя, аж до поезії П. Тичини. З погляду кириломефодіївців, українська ідея ґрунтується на серці, а «внутрішня людина» є субʼєктом звʼязку з рідним краєм. Із серцем, на думку П. Куліша, повʼязана велич історичного минулого України, джерело надії на її майбутнє, передчуття провидіння, скарб народної мови. Відповідно до архетипу софійності, серця та рідної землі, можна дослідити в українській культурі архетип Слова, що символізує рідну мову, «духовну Батьківщину», служіння національній ідеї. Починаючи від «абеткової молитви» св. Кирила, Слово в Україні розглядалося як алфавіт світу, засіб апостольської місії та як «меч духовний» (Л. Баранович, І. Вишенський, Леся Українка), модель світобудови (Г. Сковорода) та скорочений міф (О. Потебня). Про «слова-сльози» та голоси правди, про «слово-полумʼя» і «слово — Божіє кадило», «кадило істини» писав Т. Шевченко. Слово в його архетипічній для української культури функції розкриває важливу особливість архетипів взагалі. Архетипи не заганяють історію нації в полон минулого, не зводять до традиції і не орієнтують свідомість «назад», у прадавні часи. Вони визначають таке методологічне бачення, коли завдяки перетворенню минулого на символ прокреслюються шляхи майбутнього, проглядаються культурні цінності попереду нас. Функціонування національних архетипів не створює перешкод транснаціональним процесам. Так, творчості М. Гоголя властиві всі архетипи української ментальності, що дозволило йому збагатити ними російську культуру. Посилання на архетипи становить загалом ефективний метод культурологічних досліджень.