Куросава Акіра
КУРОСА́ВА Акіра (23. 03. 1910, Токіо — 06. 09. 1998, там само) — японський кінорежисер, сценарист, продюсер. Держ. нагорода СРСР. Навч. у Академії витонч. мистецтв (Токіо, 1935). У 1929 брав участь у роботі Асоц. пролетар. мистецтва Японії, захоплювався творами класиків рос. літ-ри, роботами кінематографістів США. У кіно від 1936. Працював асист. реж. К. Ямамото у компанії «Photo Chemical Laboratories» (Токіо, згодом «Toho Studios»), займався написанням сценаріїв, завершив його стрічку «Кінь» (1941). Дебютував як реж. кінокартиною «Геній дзюдо» (1943, співавтор сценарію), у якій розповів про події, пов’язані із розвитком дзюдо кін. 19 ст. Поставив фільми: «Найкрасивіші» (1944, автор сценарію) про життя дівчат, які працюють на військ. заводі, «Геній дзюдо-2» (співавтор сценарію), «Чоловіки, які йдуть слідами тигра» (автор сценарію, через заборону влади вийшов 1952; обидва — 1945), «Ті, що творять завтрашній день» (співреж.), «Я не жалкую про свою юність» (обидва — 1946), «Чудова неділя» (1947), «Тихий поєдинок», «Бездомний пес» (обидва — 1949). Ідеї необхідності творити добро, жити для людей зайняли осн. місце в його творчості і втілилися у стрічці «П’яний ангел» (1948, співавтор сценарію). Міжнар. визнання отримав після прем’єри фільму «Расьомон» за оповіданням «В хащі» Р. Акутагави (1950, автор сценарію; Ґран-Прі «Золотий лев» Мкф у Венеції; премія «Оскар», США; обидві — 1951), де виявив прихильність до зображення винятковості люд. характерів, бурхл. пристрастей, драматург. конфліктів; екранізував твори зарубіж. письменників, переносячи події до япон. устрою, але зберігаючи ідею автор. оригіналу — «Ідіот» за однойм. романом Ф. Достоєвського (1951), «Трон у крові» за трагедією «Макбет» В. Шекспіра, «На дні» за однойм. п’єсою М. Горького (обидва — 1957); глибоко проникнув у гострі проблеми соц.-політ. життя, побут пересіч. громадянина, вірячи у морал. вдосконалення особистості — «Жити» (1952, співавтор сценарію; спец. приз Берлін. сенату, Мкф у Зх. Берліні, 1954); іронічно поставився до феодал. моралі, здійснив спробу формально оновити традиц. жанр «кенгекі» — «Сім самураїв» (1954, співавтор сценарію; приз Мкф у Венеції, 1954; премія «Оскар», США, 1955); виступив проти війни, виразив стурбованість долями людства — «Записки живого» (1955); звернувся до теми пригод у часи феодал. воєн — «Троє негідників у прихованій фортеці» (1958, автор сценарію); самурайства — «Охоронець» (1961, співавтор сценарію; приз Мкф у Венеції, 1961), «Відважний самурай» (1962), «Тінь воїна» (1980; приз «Золота пальмова гілка» Мкф у Каннах, 1980; премія «Сезар», Франція, 1981), «Ран» (1985, автор сценарію); взаємозв’язків людини з навколиш. світом — «Сни» (1990); пам’яті атом. бомбардування м. Наґасакі — «Серпнева рапсодія» (1991, автор сценарію); турботи про наставника — «Іще ні» (1993, співавтор сценарію). Автор сценарію кінокартини «Після дощу» (1999, реж. Т. Коїдзумі). 1959 заснував власну кінокомпанію «Куросава про», на ній влас. коштом зняв стрічки: «Злі залишаються живими» (1960), «Рай і пекло» (1963), «Червона борода» (1965, співавтор сценарію; приз Мкф у Венеції, 1965; премія «Золотий глобус», США, 1966). Криз. стан япон. кіноіндустрії змусив К. співпрацювати із Голлівудом. Через суперечності з амер. продюсерами не зміг реалізувати проекти кінокартин «Поїзд-утікач» і «Тигр! Тигр! Тигр!». 1970 поставив свою першу кольор. стрічку «Під стукіт трамвайних коліс» (співавтор сценарію). На студії «Мосфільм» зняв рад.-япон. фільм «Дерсу Узала» за однойм. романом В. Арсеньєва (1975; гол. приз Мкф у Москві, 1975; премія «Оскар», США, 1976). У 1983 відкрив кіностудію «Куросава-фільм» (м. Йокоґама). Видав кн. «Спроба автобіографії» (1978), «Тінь воїна» (1979). Сценарії К. лягли в основу низки фільмів різних реж., адаптовано «Сім самураїв» («Чудова сімка», 1960, реж. Дж. Стьорджес), «Расьомон» («Наруга», реж. М. Рітт), «Охоронець» («За жменю доларів», реж. С. Леоне; обидва — 1964), «Поїзд-утікач» (1985, реж. А. Кончаловський). Творчість К. поєднує традиції кінематографа сх. і зх. світу. У Москві видано кн. «Акира Куросава» (1977, перекл. з япон.). Премію ім. К. за створення фільмів, сповн. гуманізму, започатковано на Мкф у Токіо (2004).
Рекомендована література
- Перегуда В. Світ Акіри Куросави // Всесвіт. 1970. № 1;
- A. Helman. Akira Kurosawa. Warszawa, 1970;
- Юткевич С. И. Маски Акиры Куросавы // Шекспир и кино. Москва, 1973;
- Хрєнов М. Філософія творчості у фільмах Куросави // Всесвіт. 1974. № 1;
- J. Goodwin. Akira Kurosawa and Intertextual Cinema. Baltimore, 1993;
- D. Richie. The Films of Akira Kurosawa. Berkeley; Los Angeles; London, 1998;
- B. Cardullo. Akira Kurosawa: Interviews (Conversations with Filmmakers). Jackson, 2007;
- D. Martinez. Remaking Kurosawa: Translations and Permutations in Global Cinema. London, 2009;
- Илишев П. В. Особенности изобразительного моделирования кинематографического пространства в фильмах Акиры Куросавы // Культурол. журн. 2011. № 2.