Левандовський В’ячеслав В’ячеславович
ЛЕВАНДО́ВСЬКИЙ В’ячеслав В’ячеславович (11(23), за ін. даними – 12(24). 02. 1897, Київ – 18. 04. 1962, Москва) – кінорежисер, художник-мультиплікатор, сценарист, винахідник. Навч. у Муз.-драм. інституті, закін. Інститут пластич. мистецтв (1923; обидва – Київ). Від 1920 працював художником у театрах і видавництвах Києва. Від 1925 – на Одес., згодом – на Київ. кіностудіях «Українфільм». Заснував першу майстерню мультиплікац. фільмів в Одесі (1926). Перші фільми «Казка про солом’яного бичка» (1927, автор сценарію, художник-мультиплікатор, оператор; не зберігся) і «Казка про Білку-господарочку та Мишу-лиходієчку» (1928) побудовані на укр. казках і фольклорі. 1930–35 знімав переважно наук. і тех. фільми. 1932 розпочав роботу над першою звук. мультиплікац. стрічкою «Тук-Тук та його товариш Жук» (1935, сценарій О. Донченка; заверш. Є. Горбачем, С. Гуєцьким, І. Лазарчуком). Від 1936 – у худож.-вироб. об’єдн. об’єм. мультиплікації під керівництвом О. Птушка на кіностудії «Мосфільм». Поставив одну з перших об’єм. мультиплікац. кінокартин «Лисиця і виноград» (1936, сценарист, аніматор); конструював ляльки для фільму «Золотий ключик» (1939, реж. О. Птушко). Реж. мультфільмів: «Десять (Десять років)», «Українізація» (обидва – 1927), «Тук-Тук на полюванні» (1930, не заверш.; усі – автор сценарію, художник-мультиплікатор), «Срібний дощ» (1938); співреж. об’єм. стрічки «У ляльковій країні» (1941). Як мультиплікатор брав участь у постановці фільмів «Заповіт (Заповіт пса-скотинки)» (1937, реж. Й. Склют), «Небесне створіння» (1956, реж. Г. Натансон, Л. Канарейкіна, С. Образцов), «А як у вас?» (1958, реж. В. Фетін), «Російська народна іграшка» (1959, реж. М. Таврог). Один із засн. мультиплікації в Україні. Використовуючи техніку плоских маріонеток та аплікацій, виготовляв маріонетки, конструював верстати для зйомок, створював мультфільми. Винайшов і запровадив у вироб-во «автомат. олівець» – пристрій для контролю покадр. руху ляльки у просторі. Уперше в рад. мультиплікації застосував т. зв. метод еклеру, коли акторів, які грають людей, знімають на плівку зі швидкістю 24 кадри у секунду, а потім мультиплікатор, підкладаючи кадри відзнятої плівки під свої малюнки, перевіряє рух мультиплікац. персонажа у часі, роблячи худож. відбір, загострюючи рух.
Літ.: Гинзбург С. Рисованный и кукольный фильм. Москва, 1957; Крижанівський Б. М. Мальоване кіно України. К., 1968; Сивокінь Є. Небіжчик скоріше живий, аніж мертвий // Кіно-Театр. 2003. № 1.
О. Б. Шупик
Рекомендована література
- Гинзбург С. Рисованный и кукольный фильм. Москва, 1957;
- Крижанівський Б. М. Мальоване кіно України. К., 1968;
- Сивокінь Є. Небіжчик скоріше живий, аніж мертвий // Кіно-Театр. 2003. № 1.