Музика духова
МУ́ЗИКА ДУХОВА́ — музика, призначена для виконання на духових музичних iнструментах. Розрiзняють М. д. для оркестру, ансамблю духових iнструментiв та сольну (для одного, або у супроводi, духового iнструменту). Виділяють декілька періодів розвитку духової муз. культури України. Перший — архаїч., охоплює духові інструменти стародав. насел., яке мешкало на тер. сучас. України у період кам’ян. віку (палеоліту, Скіфії, антич. міст-держав Пн. Причорномор’я). Найпростішими муз. інструментами були вироби із рогу пн. оленя, пташиних кісток, що поступово вдосконалювалися, збільшувалася кількість їхніх різновидів. Скіфи і причорномор. греки широко використовували флейти, авлоси і труби. Епоху антич. цивілізації глибоко відтворено у житті і культурі поколінь наступ. часів. Другий період охоплює держ. діяльність Київ. Русi, духові інструменти тут використовували при княжому дворі, у ратній справі та нар. побуті. Широке побутування мала військ. М. д., до складу якої входила група труб, сурн, сопелей з удар. інструментами. Третій — період розвитку муз. грамотності й освіти (15–19 ст.). У цей час духове інструм. мистецтво стимулювали поза заг.-держ. заходами, взаємодією двох муз. факторів: становленням і розвитком музичної освіти; активізацією громад. життя, зокрема музичного. Братства, Глухів. муз. школа, вокал.-інструм. класи при Харків. колегіумі, інструм. музика в Києво-Могилян. академії й муз. класи Харків. університету відіграли велику роль у підготовці муз. виконав. кадрів, зокрема і на духових інструментах. У різні роки у цих закладах викладали М. Концевич, Я. Цих, С. Цесарський, І. Вітковський, І. Лозинський, Я. Зенькевич, В. Андреєв, Ф. Шульц. Четвертий — період духової муз.-інструм. культури України в ансамбл.-оркестр. практиці (2-а пол. 16 — 1-а пол. 19 ст.). Важливими осередками муз. освіти і профес. навч. гри на духових інструментах стали музикант. цехи, Київ. магістрат. капела, полкова музика лівобереж. й слобід. козацтва, кріпосні капели та оркестри, рогова музика. Музикант. цехи у різні роки очолювали у Києві — К. Печерський, Чернігові — М. Памфілович, Л. Волошин, Ніжині — В. Янченко, Золотоноші — В. Ставлюк. Капельмейстери Київ. магістрат. капели — Я. Станкевич, Г. Фіхтнер, М. Вигорницький, Я. Касперович. У кріпос. капелах і оркестрах капельмейстерами часто були іноземці, зокрема Йоганн в О. Полуботка, Карел фон Лау в К. Розумовського, Д. Краузе в П. Ґалаґана, А. Герке у В. Ганського, Карлшмідт в О. Ходкевича, А. Пфейфер в П. Лопухіна, Т. Феррарі у С. Потоцького, Дж. Сарті в Г. Потьомкіна, Крісбах в І. Мархоцького. Цехові ансамблі та капели відіграли провідну роль у розвитку нар. і профес. ансамбл.-оркестр. культури, відтворили склад. процес еволюції конструктив. вдосконалювання й виготовлення оркестр. струн. та духових інструментів, заклали основу організов. профес. підготовки виконавців на духових інструментах, а відтак й основу створення вітчизн. методики навч. і гри на духових інструментах. Полкова музика лівобереж. й слобід. козацтва стала етапом вітчизн. інструм. культури. У військ. муз. практиці широко використовували пищалки, сурми, труби, литаври. Саме в козац. середовищі сформувалися характерні риси укр. інструм. музики, специфіч. інструментарій, стильові й жанр. особливості, пов’язані з фольклором. Існування рогової музики в Україні лише впродовж одного століття не мало визначал. впливу на магістрал. процеси розвитку духового мистецтва, але надало можливість повніше уявити цілісну картину розвитку укр. муз. культури. П’ятий період позначений становленням і розвитком вітчизн. профес. духової муз. освіти (2-а пол. 19 — поч. 20 ст.). Діяльність відділень РМТ в Україні (див. Музичні відділення Імператорського російського музичного товариства в Україні) сприяла відкриттю муз. класів, шкіл, а згодом і училищ, що відіграли провідну роль у підготовці вітчизн. музикантів-виконаців на духових інструментах. У Київ. муз. училищі працювали О. Химиченко, Г. Кеєр, А. Лещенко, С. Евенгов, Т. Клименко, А. Машек, М. Підгорбунський, С. Дуда, в Харків. — К. Кестнер, Ф. Прохазка, Г. Гек, А. Юр’ян, в Одес. — Ґ. Єлінек, Р. Шван, Г. Груль, І. Кутіль, І. Горник, Г. Гауер, А. Моравек, В. Ріхтер, Д. Урбанек. Високий рівень кваліфікації викладац. кадрів, зокрема й у класах духових інструментів та успіхи учнів у Київ., Одес. і Харків. муз. училищах сприяли відкриттю на їхній базі консерваторій (1913 у Києві й Одесі, 1917 — Харкові). Найбільшого розквіту М. д. досягла у рад. період. Під час масових шоу (див. Масова музична культура) в цей період активно залучали велику кількість духових оркестрів. Поряд з окремими концерт. виступами колективів широко практикувалися концерти зведених оркестрів. У спіл. виступах на фестивалях, марш-парадах і ювіл. урочистостях виконувалися достатньо складні й ефектні муз. твори. Змінилася і форма твор. діяльності. Оркестри почали виступати з плац-концертами і здійснювати супровід великим мішаним хором. В індивід. концертах духові оркестри виконували популярну естрадну й джаз. музику. За цей час відбулися докорінні зміни в постановці муз. освіти, зокрема духової. Важливого значення набула діяльність вищих і серед. муз. навч. закладів. Серед відомих викл. духового виконавства й педагогіки України, зокрема Києва — А. Проценко, В. Яблонський, Є. Носирев, М. Бердиєв, В. Апатський, І. Кобець, В. Посвалюк, М. Прудченко; Одеси — Л. Могилевський (див. Могилевські), Л. Роговий, Г. Леонов, К. Мюльберг; Львова — В. Швець, І. Гишка, Р. Наконечний; Харкова — Ф. Жогов, А. Родман, Г. Абаджян, І. Якустіді, В. Лебедєв, В. Алтухов, Ю. Тарарак; Донецька — Л. Степановський, М. Солонський, В. Качмарик; Дніпра — П. Іванов; Луганська — В. Лисенко.