Розмір шрифту

A

Насильства теорії

НАСИ́ЛЬСТВА ТЕО́РІЇ — соціально-філософські, антропологічні, психологічні та інші теорії, що приписують насильству вирішальну роль в історії та між­людських стосунках. Різні Н. т. вибудовують систему теор. аргументації щодо про­блеми насильства, спираючись на той чи інший провід. принцип, часто проти­ставляючи (або не враховуючи) його всім іншим. Так, марксизм, наголошуючи на соц.-клас. природі сусп. від­носин (зокрема на від­чужен­ні та екс­плуатації за умов капіталізму), не лише виправдовував насильство, а й ігнорував на теор. рівні глибин­ні витоки агресив. поведінки людини — біо­логічні, антропологічні, психологічні. Ця про­блематика отримала висвітле­н­ня в соціал-дарвініст. та фройдист. Н. т., в основу яких покладено принцип біо­логізації і психологізації соц. явищ та процесів, що призводило до абсолютизації закономірностей тварин. світу та пошире­н­ня їх на сусп. життя. Соціал-дарвініст. напрям, що посідав вагоме місце в соц.-філос. думці 2-ї пол. 19 ст., спирався на ідеї Ч. Дарвіна про «природний від­бір» та «боротьбу за існува­н­ня», пере­носячи їх на сферу соц. від­носин. Теор. наслідком такого під­ходу був висновок про те, що агресивна поведінка людей вкорінена у вроджених інстинктах, які споконвічно притаман­ні людській природі. Виходячи з тези, що сусп. життя ви­значається біол. природою людини, соціал-дарвіністи створили універсал. модель еволюц. процесу, за­стосувавши її до су­спільства. У досить послідов. і концентров. ви­гляді сукупність цих ідей зна­йшла втіле­н­ня в соц. етології (див. Зоопсихологія), пред­ставники якої різнобічно об­ґрунтували ідею біо­генет. детермінованості соц. насильства (К. Лоренц, Р. Ардрі, Н. Тінберґен, А. Скотт та ін.). Вихід. тезою етолог. під­ходу до насильства є твердже­н­ня, що гол. причина агресив. поведінки людей і осн. джерело всіх форм насильства коріняться в генет. недосконалості та не­при­стосованості людства як біол. виду. Від­ноше­н­ня до насильства в історії соц.-філос. і політ. думки було неодно­значним — від його абсолютизації (Л. Гумплович) та пере­більше­н­ня ролі насильства в соц.-екон. стосунках (марксизм) до повної від­мови від нього (див. Ненасильство).

В. Г. Нестеренко

Додаткові відомості

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2020
Том ЕСУ:
22
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
70522
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
278
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 1
  • середня позиція у результатах пошуку: 3
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 3):
Бібліографічний опис:

Насильства теорії / В. Г. Нестеренко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2020. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-70522.

Nasylstva teorii / V. H. Nesterenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2020. – Available at: https://esu.com.ua/article-70522.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору