Розмір шрифту

A

Національний академічний драматичний театр ім. І. Франка

НАЦІОНА́ЛЬНИЙ АКАДЕМІ́ЧНИЙ ДРАМАТИ́ЧНИЙ ТЕА́ТР ім. І. Франка Перші кроки до створе­н­ня театру від­булися 1919, коли з колиш. акторів «Молодого театру» склалася трупа під керівництвом Г. Юри, до її складу уві­йшли В. Василько, О. Ватуля, О. Добровольська, П. Долина, К. Кошевський, Л. Пʼя­сецький, П. Самійленко, а також художник С. Гречаний, сцено­граф М. Драк, кілька арт. з ін. театрів, зокрема С. Семдор. Під час гастролей у Камʼянці-Подільському (нині Хмельн. обл.) трупа обʼєд­налася з «Новим львівським театром» під орудою А. Бучми, куди входили В. Васильєв, В. Калин, М. Крушельницький, М. Пилипенко, І. Рубчак, О. Рубчаківна. 28 січня 1920 у Він­ниці обʼ­єд­на­ний колектив зі­грав першу ви­ставу («Гріх» за В. Вин­ниченком). Цей день вважають офіц. датою заснува­н­ня Держ. драм. театру ім. І. Франка. 1921–26 — Держ. укр. драм. театр ім. І. Франка, 1926–40 — Київ. держ. укр. драм. театр ім. І. Франка. Основу репертуару перших сезонів склали ви­стави «Молодого театру» (пере­важно за пʼєсами В. Вин­ниченка). У березні 1920 Г. Юра вперше звернувся до творчості Т. Шевченка, здійснивши інсценізацію та по­становки поем: «Іван Гус», «Великий льох», «Лілея». Водночас була по­ставлена одна із знакових ви­став театру «Весі­л­ля Фіґаро» П.-О. Бомарше, у якій Г. Юра ви­ступив як пере­кладач, реж. і виконавець гол. ролі. Починаючи з премʼєри 27 серпня 1920, ця ви­става протягом 12-ти р. не сходила з афіші театру. 1920–22 трупа ви­ступала із ви­ставами у містах Сміла (нині Черкас. обл.), Біла Церква (нині Київ. обл.), Він­ниця, Бердичів (нині Житомир. обл.), Проскурів (нині Хмельницький), Камʼянець-Подільський. У червні 1921 на гастролях у Кременчуці (нині Полтав. обл.) від­бувся перший її роз­кол: А. Бучма вивів із театру 17 твор. працівників (серед них — Й. Гірняк, О. Добровольська, П. Самійленко) з метою створити власний театр у Херсоні. Намагаючись зберегти колектив, Г. Юра за­просив до трупи К. Блакитного, В. Варецьку, Л. Гак­кебуш, О. Горську, Є. Коханенка, В. Кречета, А. Любченка, П. Нятко, Є. Ожеговську, Д. Ор­лян, П. Отаву, М. Пилипенка, С. Тобілевич, а також своїх братів та їхніх дружин — Т. Юру та Ф. Барвінську, О. Юру-Юрського та А. Швиденко, свою сестру Т. Юру. Колектив працював у Черкас. та Чигирин. пов. 1921–22 по­ставлено ви­стави: «Цар Едіп» Софок­ла, «Гайдамаки» за Т. Шевченком, «Похорон» І. Франка (усі — реж. Г. Юра), «Велетні пів­ночі» Г. Ібсена (реж. А. Бучма), «Лікар з примусу», «Манірниці» Ж.-Б. Мольєра (обидві — реж. В. Василько), «Лісова пісня» Лесі Українки, «Монна Ванна» М. Метерлінка (обидві — реж. Є. Коханенко), «Ревізор» М. Гоголя, «Уріель Акоста» К. Гуцкова (обидві — реж. С. Семдор). Улітку 1923 від­булися гастролі на Донбасі, зокрема у містах Бахмут, Кр­аматорськ, Юзівка (нині Донецьк), Маріуполь, Луганськ. Від­тоді і до 1-ї пол. 1930-х рр. на Донбасі систематично діяла філія театру. Восени 1923 театр пере­їхав до Харкова. Трупу поповнили актори Г. Борисоглібська, Д. Козачковський, І. Марʼяненко, Д. Мілютенко, В. Петіпа, М. Садовський; реж. Б. Глаголін. По­ставлено ви­стави: «Полумʼярі» А. Луначарського, «Пухкий пиріг» Б. Ромашова, «Свята Іоан­на» Б. Шоу (усі — реж. Б. Глаголін), «Еуґен Нещасний» Е. Тол­лера, «97» М. Куліша (ви­става мала знач. успіх, йшла щовечора 20 днів по­спіль), «Камін­ний господар» Лесі Українки (усі — реж. Г. Юра). 1924 при театрі організовано студію (викл. — Л. Балабан, В. Васильєв, О. Ватуля, Є. Коханенко, К. Кошевський, С. Семдор, О. Юра-Юрський). 1926 театр пере­їхав до Києва, де отримав стаціонарне приміще­н­ня на пл. Спартака, № 2 (нині І. Франка, № 3). Перший сезон у Києві від­крився ви­ставою «Вій» за М. Гоголем (інсценізація Остапа Вишні, реж. Г. Юра, художник А. Петрицький). У цій ви­ставі брав участь увесь колектив франківців. На­прикінці 1920-х рр. здійснено по­становки ви­став «Лісова пісня» Лесі Українки, «Сон літньої ночі» В. Шек­спіра, «Бронепо­їзд 14-69» В. Іванова, «Заколот» Д. Фурманова, «Пригоди бравого солдата Швейка» Я. Гашека. 1929 частина акторів (В. Варецька, Г. Дехтяренко, В. Кречет, П. Міхневич, П. Самійленко, Г. Янушевич) на чолі з О. Ватулею ви­йшла з трупи театру, мотивуючи це від­сутністю екс­перим. напрямку, однак через 2 р. повернулася. Від 1-ї пол. 1930-х рр. театр ставив пере­важно пʼєси рад. тематики, зокрема «Камʼяний острів» (1930), «Загибель ескадри» (1933; обидві — реж. Г. Юра), «Платон Кречет» (1934, реж. К. Кошевський) О. Корнійчука. Актор. ядро театру склали такі видатні майстри, як Г. Борисоглібська, А. Бучма, В. Добровольський, В. Дуклер, Д. Мілютенко, П. Нятко, К. Осмяловська, Є. Пономаренко, П. Сергієнко, Н. Ужвій, Ю. Шумський, М. Яковченко. До по­становок долучилися ви­значні реж. В. Вільнер, О. Смирнова-Іскандер, Б. Сушкевич. 1933 Г. Юра, ро­зуміючи необхідність збагаче­н­ня репертуару, від­новив по­становку «Весі­л­ля Фіґаро» (також зі­грав гол. роль). Він намагався дотримуватися мист. рівноваги, ставив як рад. пʼєси, так і класику. У репертуарі — «Дон Карлос» Ф. Шіл­лера (1936), «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» М. Старицького (1938; обидві — реж. Г. Юра), «Борис Годунов» О. Пушкіна (реж. Б. Сушкевич), «Остан­ні» М. Горького (реж. К. Кошевський; обидві — 1937), «Хазяїн» І. Карпенка-Карого (реж. А. Бучма), «Оста­н­ня жертва» О. Островського (реж. В. Вільнер; обидві — 1939). Від 1940 — академічний. Того ж року Г. Юра створив легендарну ви­ставу «Украдене щастя» І. Франка (до 20-ї річниці заснува­н­ня театру). Також він працював над поновленими варіантами ви­став «Мартин Боруля», «Ревізор», «Пригоди бравого солдата Швейка». 1941 із величез. успіхом від­булися гастролі театру у Москві, зокрема на ви­ставі «В степах України» О. Корнійчука разом із чл. уряду був присутній Й. Сталін. Під час 2-ї світової вій­ни театр пере­бував на евакуації, спочатку у м. Тамбов (РФ), згодом у м. Семипалатинськ (нині Семей, Казах­стан) і Ташкенті. У цей період глядачі мали змогу побачити ви­стави: «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці», «Маруся Богу­славка» М. Старицького, «Украдене щастя» І. Франка, «Назар Стодоля» Т. Шевченка, «В степах України», «Платон Кречет», «Фронт» О. Корнійчука, «Без­талан­на», «Суєта» І. Карпенка-Карого. А. Бучма здійснив по­становку узбец. мовою ви­стави «Наталка Полтавка» І. Котляревського в Узбец. муз. театрі ім. Мукімі (Ташкент). Окрім по­становок ви­став, діяли фронт. бригади (1-а — керівник Г. Юра, 2-а — А. Бучма, 3-я — О. Ватуля, 4-а — Д. Мілютенко).

1944 театр від­новив діяльність у Києві «Украденим щастям» І. Франка. У повоєн. період гол. реж. театру був Б. Норд (серед по­становок — «Молода гвардія» за О. Фадєєвим, 1947; «Без вини винні» О. Островського; «Учень диявола» Б. Шоу; обидві — 1948). У 1946 К. Хохлов від­крив для укр. кону драматургію А. Чехова («Виш­невий сад»). У репертуарі — «Хрещатий яр» Л. Дмитерка (1944, реж. Г. Юра), «Він при­йшов» Дж. Прістлі (1946, реж. В. Гак­кебуш), «За другим фронтом» В. Собка, «Доки сонце зійде, роса очі ви­їсть» М. Кропивницького (обидві — 1949), «Доктор філософії» Б. Нушича (1956), «Човен хитається» Я. Галана (1957), «Веселка» М. Зарудного (1958; усі — реж. Б. Балабан), «Любов Ярова» К. Треньова (1951), «Багато галасу з нічого» В. Шек­спіра (1964; обидві — реж. В. Вільнер). Колектив театру поповнили майстри сцени з ін. театрів В. Дальський, П. Куманченко, К. Литвиненко, а також молодь А. Гашинський, В. Дашенко, М. Задні­провський, Н. Копержинська, О. Кусенко, А. Скибенко, Ю. Ткаченко, В. Цимбаліст, Г. Яблонська та багато ін. Ви­стави «Макар Діброва» (1948, реж.-по­становники Г. Юра, Б. Норд) і «Калиновий гай» (1950, реж. Г. Юра) О. Корнійчука були удостоєні Сталін. премії. 1950 від­булися перші зарубіжні гастролі театру у Польші (Варшава, Краків, Лодзь, Вроцлав, Катовіце; загалом 27 ви­став і 12 концертів). 1952 до театру з Харкова були пере­ведені М. Крушельницький (1954–61 — гол. реж.) та його дружина Є. Петрова. У репертуарі — «Єгор Буличов та інші» М. Горького (1952, реж. М. Крушельницький, також виконав гол. роль), «Пригоди бравого солдата Швейка» Я. Гашека (1955), «Дума про Британку» Ю. Яновського (1957), «Свіч­чине весі­л­ля» І. Кочерги (1960), «Пророк» за Т. Шевченком (1961; усі — реж. Г. Юра), «Король Лір» В. Шек­спіра (1959, реж. В. Оглоблин; у гол. ролі — М. Крушельницький). Г. Юра керував театром понад 40 р. (до 1954 як гол. реж., 1954–61 — худож. кер.). У цей період у театрі від­точували майстерність реж. Д. Алексідзе, Б. Балабан, Ю. Брилль, В. Василько, Б. Глаголін, К. Кошевський, М. Крушельницький, Б. Норд, В. Оглоблин; творили сцено­графи М. Драк, Б. Ердман, Д. Лідер, В. Мел­лер, А. Петрицький, М. Уманський, Й. Шпінель. Зі сцени звучала музика М. Вериківського, П. Майбороди, І. Поклада. Г. Юра лишився в памʼяті як непереверш. виконавець ролей Мартина Борулі з однойм. пʼєси, Терешки Сурми з пʼєси «Суєта» І. Карпенка-Карого, так само як і режисер. роботи митця асоціюються в першу чергу з укр. класикою та творами рад. драматургів. Він від­крив для укр. кону драматургію Ф. Шіл­лера, Ґ. Гауптман­на, Г. Ібсена, Лесі Українки, О. Вайлда, Л. Андреєва.

1961–78 театром керували В. Скляренко (серед по­становок — «Де тирса шуміла» А. Шияна, 1963; «Марина», «Фортуна» М. Зарудного; обидві — 1964; «Без­талан­на» І. Карпенка-Карого, «Правда і кривда» М. Стельмаха; обидві — 1965), Д. Алексідзе («Антигона» Софокла, 1965; «Патетична соната» М. Куліша, 1966; «Уріель Акоста» К. Гуцкова, 1967; «Памʼять серця» О. Корнійчука, 1969, Державна премія України імені Тараса Шевченка), В. Лизогуб («Лимерівна» Панаса Мирного, 1968; «Сторінки щоден­ника» О. Корнійчука, 1971; «Голубі олені» О. Коломійця, 1973, у гол. ролі — Л. Хоролець), С. Сміян («Кас­сандра» Лесі Українки, 1970, у гол. ролі — Ю. Ткаченко; «Ніч місячного затемне­н­ня» М. Каріма, 1971; «Пора жовтого листя» М. Зарудного, 1973; обидві у гол. ролі — Н. Ужвій). Ви­стави ставили реж. О. Барсегян, А. Вервець, В. Вільнер, М. Гіляровський, Б. Головатюк, І. Гріншпун, І. Казнадій, Р. Коломієць, Г. Макарчук, Б. Мешкіс, Є. Мірошник, В. Недашковський, В. Ненашев, В. Оглоблин, В. Опанасенко, М. Стефурак, Ю. Табурянський, Д. Чайковський, М. Шейко; а також за­прошені реж. Л. Варпаховський, Б. Равенських (Росія), Б. Домбровський, Є. Красовський (Польща), Н. Сейкова (Болгарія). У театрі працювали актори Ю. Ткаченко, Н. Ужвій, Л. Хоролець, С. Станкевич, М. Задні­провський, О. Кусенко, А. Гашинський; сцено­граф Д. Лідер. Серед ви­став — «Для домашнього вогнища» за І. Франком (1968, інсценізація Ю. Бобошка, А. Драка, у гол. ролях — С. Станкевич, М. Задні­провський, О. Кусенко), «Ярослав Мудрий» І. Кочерги (у гол. ролі — А. Гашинський; обидві — 1970, реж. Б. Мешкіс, сцено­граф Д. Лідер). 1975 театр гастролював у Польщі (Катовіце, Ополе, Краків). На­прикінці 1970-х — поч. 80-х рр. трупа франківців поповнилася новими іменами, які згодом стали знаковими для укр. культури: П. Лазова, І. Дорошенко, Л. Смородіна, Н. Перчевська, Н. Сумська, В. Троцюк. 1978–2001 худож. кер. театру був С. Данченко. У дебют. ви­ставі «Украдене щастя» І. Франка (1979) він від­на­йшов причетність драматургії автора до магістрал. процесів європ. сцени поч. столі­т­тя, у «Камін­ному господарі» (1988) по­ставив драматургію Лесі Українки в один ряд з європ. інтелектуал. драмою 20 ст. С. Данченко від­крив для укр. сцени драматургію Ф. Дюр­ренмат­та («Візит старої дами», 1983), Г. Ібсена («Росмерсгольм», 1994), увів у морал. та естет. коло укр. театру А. Чехова («Дядя Ваня», 1980, Державна премія СРСР). Не­одноразово звертався до драматургії В. Шек­спіра — «Приборка­н­ня норовливої» (1996), «Король Лір» (1997); по­зна­йомив глядачів з істин­но нац. театр. стихією в «Енеїді» І. Котляревського (1986). Історію молочника Тевʼє пере­вів у ранг косміч. оповіді про пошук гармонії буття (пʼєса Г. Горіна «Тевʼє-Тевель» за Шолом-Алейхемом, 1989; Державна премія України імені Тараса Шевченка, 1993). До по­становок ви­став були залучені реж. І. Афанасьєв, П. Ільченко, В. Козьменко, В. Оглоблин, Д. Чирипʼюк. Гол. художником театру знову став Д. Лідер. 1987 вперше в Україні на сцені франківців здійснено інсценізацію роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита» (пʼєса М. Рощина, реж. І. Молостова; у гол. ролях — Майстер — С. Олексенко, Б. Ступ­ка, Маргарита — Л. Кубʼюк, П. Лазова, Воланд — А. Хостікоєв). 1991 по­ставлено ви­ставу «Біла ворона» Ю. Рибчинського, Г. Татарченка. Результатом твор. спів­праці з Ґете-ін­ститутом у Києві стала ви­става «Мерлін, або Спустошена країна» Т. Дорста, У. Еллер (1996). С. Данченко від­крив при театрі Малу сцену, надавши широкі можливості для екс­перименту молодим реж., акторам, драматургам: «Дім, у якому пере­ночував Бог» Ґ. Фіґейредо (реж. І. Афанасьєв), «Прощальна ви­става» П. Мюл­лера (режисер. дебют сцено­графа А. Чечика), «Памʼять» за Б. Олійником (реж. М. Не­стантинер), «Карʼєра Артура Уї» Б. Брехта (реж. В. Козьменко), «Момент» за оповідан­нями В. Вин­ниченка (інсценізація та по­становка А. Жолдака). Йому також належить роз­робка моделі поня­т­тя «національний театр» — театр високого стилю, де від­верта театральність, вишуканий смак ви­ступають в єдиному синтезі зі справж. народністю. 1992 посаду ген. дир. театру обій­няв М. Захаревич. Їхній тандем із С. Данченком сприяв народжен­ню неординар. по­становок та прориву укр. театру на європ. рівень. Прагнучи оновити театр. естетику, С. Данченко за­прошував до спів­­праці акторів різних мист. шкіл — Б. Бенюка, О. Бог­дановича, О. Задні­провського, В. Івченка, Л. Ку­бʼюк, Т. Олексенко-Жирко, П. Панчука, В. Роз­стального, О. Стальчу­ка, Б. Ступку, О. Ступку, А. Ти­мошенка, А. Хостікоєва, Н. Ярошенко. У 1980–90-і рр. активізувалася інтеграція сценіч. мистецтва у європ. культур. про­стір, спів­праця з різними між­нар. культур. ін­ституціями. 1984 у театрі здійснено по­становку пʼєси «Мата Харі» Н. Йор­данова митцями з Болгарії (реж. Х. Кричмаров), 1988 — пʼєси «Мазепа» Ю. Словацького митцями з Польщі (реж. В. Зентарський). Від­булися гастролі театру в Югославії, Болгарії, Німеч­чині, Польщі, Австрії. 1994 отримав статус «національний».

2001–12 худож. кер. театру був Б. Ступка. Продовжуючи і роз­виваючи традиції театру, він увів в репертуар не­звичні для укр. кону імена класиків укр. літ-ри: Г. Сковороди («Буквар миру», реж. О. Ануров), Г. Кониського («Воскресі­н­ня мертвих»; обидві — 2002), по­зна­йомив із давньою індій. культурою («Шякунтала» Калідаси, 2005; обидві — реж. А. Приходько), творчістю польс. класика 20 ст. С. Віткевича («Мама, або Несмачний витвір», 2002, реж. З. Наймола). 2002 від­крито екс­перим. сцену «Театр у фойє», що ре­презентувала творчі пошуки молодих реж., акторів, сцено­графів, драматургів. Прагнучи роз­ширити художню палітру, Б. Ступка за­прошував до спів­­праці реж. з діаметрально протилежними твор. засадами, театр. школами. З театром спів­працювали реж. з Польщі (К. Занус­сі, «Маленькі по­дружні злочини» Е.-Е. Шміт­та, 2007), Грузії (Р. Стуруа, «Цар Едіп» Софокла, 2003), Канади (Г. Гладій, «Істерія» Т. Джонсона, 2004), Литви (Л. Зайкаускас, «Кавказьке крейдяне коло» Б. Брехта, 2007). На гастролях у Греції, США, Польщі глядачам були пред­ставлені ви­стави: «Енеїда», «Наталка Полтавка» І. Котляревського, «Тевʼє-Тевель» Г. Горіна за Шолом-Алейхемом, «Ревізор» М. Гоголя, «Соломія» О. Білозуба. До 120-річчя від дня народж. Г. Юри у театрі від­булася премʼєра ви­стави «Весі­л­ля Фіґаро» П.-О. Бомарше (2008, реж. Ю. Одинокий). 2012 ви­ставою «Увертюра, до побаче­н­ня» за новелою І. Франка «Сойчине крило» (реж. А. Приходько) від­крито Камерну сцену ім. С. Данченка. Трупа театру поповнилася молодими талановитими акторами: К. Башею-Довженко, А. Добриніною, О. Зубковим, О. Івасів­ою-Фесуненко, Т. Міхіною, О. Печерицею, Д. Рибалевським, О. Форманчуком, Д. Черновим, Т. Шляховою. 2012–17 худож. кер. театру був С. Мойсеєв (серед по­становок — «Квітка Будяк» Н. Ворожбит, 2013; «Така її доля» за мотивами балади Т. Шевченка «У тієї Катерини», 2014; «Ерік XIV» А. Стріндберґа, 2015; «Всі мої сини» А. Міл­лера, 2017). Театр продовжував активно спів­працювати з між­нар. культур. ін­ституціями (Чеським культур. центром, Британ. радою, Ґете-ін­ститутом), результатом чого стали по­становки ви­став «Ножі в курках» Д. Гар­ровера (2015, реж. О. Прасолова-Турутя), «Санація» В. Гавела (реж. Б. Рихлик, до 80-річчя від дня народж. колиш. президента Чехії), «Подорож Аліси до Швейцарії» Л. Берфуса (реж. С. Мойсеєв; обидві — 2016). На Камер. сцені ім. С. Данченка 2014 ви­йшла премʼєра ви­стави «Щоден­ники Май­дану» (пʼєса Н. Ворожбит та А. Мая — докум. драма, в основу якої покладено реальні трагічні події, що від­бувалися 2013–14 на Май­дані у Києві). Ця ви­става була пред­ставлена на числен. між­нар. фестивалях Європи (Німеч­чина, Австрія, Словач­чина, Польща). У репертуарі також — «Носороги» Е. Йонеско (2014, реж. А. Приходько), «Три товариші» за Е.-М. Ремарком (2016, реж. Ю. Одинокий), «Річард ІІІ» В. Шек­спіра (2017, реж. А. Варсімашвілі). У 2017 гол. реж. театру був при­значений Д. Богомазов, ви­става якого «Коріолан» В. Шек­спіра 2019 гідно пред­ставляла Україну на ві­домих між­нар. театр. фестивалях (зокрема ім. І. Мадача у Будапешті), була включена до осн. про­грами най­пре­стижнішого Шек­спірів. фестивалю (м. Ґданськ, Польша), а також здобула низку нагород, серед яких — спец. від­знака за «найкращу ви­ставу» Між­нар. театр. премії Центр. академії драми у м. Циндао (Китай).

Від 2018 ген. дир.-худож. кер. театру — М. Захаревич. Під його керівництвом театр продовжує активну роботу з інтеграції укр. сценіч. мистецтва в європ. про­стір, а також залучає до спів­праці реж., сцено­графів та митців з різних країн світу. На базі театру проходить між­нар. театр. фестиваль монодрам «Марія» (від 2004), у якому беруть участь актриси з країн Європи та Азії.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2020
Том ЕСУ:
22
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Театри
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
70804
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
515
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 295
  • середня позиція у результатах пошуку: 29
  • переходи на сторінку: 4
  • частка переходів (для позиції 29): 90.4% ★★★☆☆
Бібліографічний опис:

Національний академічний драматичний театр ім. І. Франка / М. В. Захаревич // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2020. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-70804.

Natsionalnyi akademichnyi dramatychnyi teatr im. I. Franka / M. V. Zakharevych // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2020. – Available at: https://esu.com.ua/article-70804.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору