Набережна
НА́БЕРЕЖНА – укріплений підпірною стіною та іншими спорудами берег природних і штучних водоймищ (річки, лиману, озера, моря тощо); вулиця, прогулянкова зона чи проїзд уздовж берегової лінії. Здавна Н. будували з дерева, нині – найчастіше з каменю, бетону та залізобетону. Призначені для зміцнення берегів, зокрема від розмивання, надання їм правил. форми й естетичності; полегшення причалювання суден, їх завантаження та розвантаження, переходу пасажирів (порт. Н.); зручного проїзду транспорту та руху пішоходів. У насел. пунктах Н. можуть бути обмежені з одного боку забудовою або парком, а з ін. – пляжем. Найдовша Н. у Європі – у м. Дніпро. Вона проходить уздовж правого берега р. Дніпро від житл. масиву Парус (на Зх.) до Пд. мосту, складається з 3-х частин: Заводська (9000 м), Січеславська (Центр., 4700 м) й Перемоги (6900 м). Там розташ. готель «Дніпропетровськ» (1974, арх. В. Зуєв), Дніпров. цирк (1977–80, арх. П. Нірінберг), найдовша (т. зв. китайка) і найвища (28-поверх. житл. комплекс «Башти», 2007 автор. колектив був удостоєний Держ. премії України у галузі архітектури) будівлі в місті. Дамбу зведено з металург. відходів у 1950-х рр., а безпосередньо Н. – у 1960–70-х рр. (кер. буд. робіт – Б. Мільман, арх. В. Зуєв). 1996 відкрито пам’ятник будівельникам дніпров. Н. (скульптор В. Наконечний, арх. В. Мірошниченко). 2005–07 проведено масштабну реконструкцію (2008 Д. Волик, І. Підорван, С. Пікаш, М. Смирнов, В. Товстик відзначені Державною премією України у галузі архітектури). На лівий берег прокладено 5 мостів, зокрема й Мерефо-Херсонський, що є єдиним у Європі залізнич. мостом з криволіній. конструкцією (споруджено 1912–32, у післявоєнні роки відновлено, 1952 М. Молоканов за удосконалення відбудови отримав Сталін. премію). Архіт. й містобуд. цінність має Н. Дніпра у Києві (серед. 19 – 20 ст.), що пролягає від Пошт. площі до моста ім. Є. Патона правим узбережжям Дніпра та з’єднує істор. місцевості Поділ і Видубичі. Сучас. вигляду вона почала поступово набувати від 1-ї пол. 20 ст. 1936–38 реалізовано 1-у чергу (кер. – В. Беспалий; консультанти: арх. В. Осьмак, фахівець у галузі механіки ґрунтів М. Герсеванов і фахівець у галузі буд. конструкцій В. Келдиш) між Пошт. площею та мостом ім. Є. Бош (1941 зруйнов. рад. військами під час відступу), зокрема збудовано підпірну стіну з каменю на дерев’яних палях, двобічні парадні сходи, що неподалік води завершувалися чавун. огорожею з граніт. стовпами, створ. нижній майданчик. На поч. 1950-х рр. водночас із реконструкцією автомобіл. шляху зведено до Наводниц. парку 2-у чергу підпір. стіни із застосуванням збір. залізобетон. конструкцій. 1957–61 споруджено річк. вокзал (арх. В. Гопкало, В. Ладний, Г. Слуцький), 1956–57 – Парк. міст на о-в Труханів, 1960 – станцію метрополітену «Дніпро» (арх. С. Павловський, Г. Гранаткін, А. Ігнащенко, П. Красицький, С. Крушинський), 1965 – міст Метро (за його проект інж. Г. Фукс отримав премію РМ СРСР). Значні реконструкції проведено в 1980-х та 2010-х рр. На київ. Н. є один із символів міста – пам’ятник засн. Києва (1982, скульптор В. Бородай, арх. Н. Фещенко); встановлено пам’ятний знак «Сонце-хрест Шевченкової правди» (1989, скульптор Р. Петрук). Збереглися колона Маґдебур. права (1802–08, арх. А. Меленський), підпірна нижня стіна Нової Печер. фортеці (1856), берег. насосна станція Пд.-Зх. залізниці (кін. 19 ст.), стара (1890-і рр.) та нова (1902–08) споруди електростанцій Київ. трамвая (повністю трамвай. рух у цій частині міста припинено 2011).
Н. вздовж річок облаштовано й в ін. обл. центрах і великих містах України: на березі Дніпра – в Кам’янському, Нікополі (обидва – Дніпроп. обл.), Запоріжжі, Ржищеві (Київ. обл.), Горішніх Плавнях (Полтав. обл.), Херсоні, Черкасах, Каневі (Черкас. обл.); Бахмутки – в Бахмуті (Донец. обл.); Бистриці-Солотвинської – в Івано-Франківську; Ворскли – в Полтаві; Горині – в Нетішині (Хмельн. обл.); Десни та Стрижня – у Чернігові; Дністра – в Могилеві-Подільському (Вінн. обл.) та Новодністровську (Чернів. обл.); Дунаю – в Ізмаїлі (Одес. обл.); Зх. Бугу – в Червонограді (Львів. обл.); Ікопоті та Случі – в Старокостянтинові (Хмельн. обл.); Інгулу – в Кропивницькому та Миколаєві; Кальміусу – в Донецьку; Латориці – в Мукачевому (Закарп. обл.); Пд. Бугу – у Вінниці, Южноукраїнську (Микол. обл.), Хмельницькому; Пруту – в Чернівцях; Псла – у Сумах; Росі – в Білій Церкві (Київ. обл.); Салгиру – в Сімферополі; Самари – в Новомосковську (Дніпроп. обл.); Серету – в Тернополі; Сіверського Дінця – в Святогірську (Донец. обл.); Стиру – в Луцьку та Вараші (Рівнен. обл.); Тетерева – в Житомирі; Турії – в Ковелі (Волин. обл.); Ужа – в Ужгороді; Уманки (Осташів. став) – в Умані (Черкас. обл.); Усті – в Рівному; Харкова – у Харкові. На березі Чорного моря, його заток і лиманів Н. створ. у Ялті (2010 за її реконструкцію Л. Бурда, О. Дорохіна, Ю. Іванченко, В. Приступа, Н. Старикова відзначені Державною премією України у галузі архітектури), Севастополі, Алушті, Євпаторії, Керчі, Судаку, Саках, Феодосії (усі – АР Крим), Білгороді-Дністровському, Очакові, Чорноморську, Южному (усі – Одес. обл.), Одесі, Скадовську (Херсон. обл.); на узбережжі Азов. моря, його заток і лиманів – у Маріуполі (Донец. обл.), Бердянську (Запоріз. обл.) та Генічеську (Херсон. обл.).
А. І. Шушківський