Розмір шрифту

A

Нарис

НА́РИС — твір художньо-публіцистичного жанру, в якому описуються реальні люди та події, одна з модифікацій епічної літератури малої форми — оповіда­н­ня, зокрема новели, від якої від­різняється від­сутністю єдиного конфлікту, що стрімко роз­вивається, фрагментарною або незавершеною фабулою, фактологічністю, документальністю, реальністю зображуваного, заангажованістю мас-медіа. У худож. літературі Н. — один із різновидів наративу соц. чи соц.-політ. тематики та про­блематики. У публіцистиці Н. — один із найголовніших жанрів як від­гук на цікаву подію, роз­кри­т­тя образу су­спільно значимої особи, створе­н­ня колектив. порт­рета сусп. групи, автор. роз­повідь про звичаї, побут спільноти регіону, країни тощо, оперативно оприлюднений, за­звичай, у мас-медіа. Генеза Н. повʼязана з епохою Просвітництва, зокрема з публікацією по­вчальних Н. на сторінках англ. сатир. ж. «The Tatler» («Базіка», 1709–11) і «The Spec­ta­tor» («Глядач», 1711–14) Р. Стіла і Дж. Ад­дісона, нарисів Ч. Дік­кен­са, у франц. літературі 1830–40-х рр. авторами перших Н. були О. де Баль­зак, Ж. Жанен, у польс. — Ю.-І. Крашевський, у рос. — М. Салтиков-Щедрін, В. Слєпцов, І. Тургенєв, М. Помяловський. У 19 ст. Н. набув пошире­н­ня в усьому світі як межо­вий жанр із характер. особливостями публіцистики та худож. прози. За про­блематикою та тематикою роз­різняють лірико-філос., мемуарні, дидакт., етногр., подорожні Н. або ж цикли різнотемат., різносюжетних Н., повʼя­заних спільністю про­блематики.

Осн. ознаки Н. — порт­ретність, писа­н­ня з натури при мін. вигадливості характерів, пейзажів тощо, творе­н­ня типізації під­бором особливо притаман. людям чи явищам рис. Правдива описовість, як жанр.-стиліст. умова Н., диктує його композиц. побудову: ослабленість або від­сутність сюжету, умовну психофілософічну, фактол. незалежність частин описуваного між собою. Демонструючи в худож.-образ. формі роз­виток дії, автор Н., як правило, веде опис, тлумачить статист. дані, докум. джерела від першої особи, яка часто є учасником зображуваного ним у Н. процесу. Мова Н. перед­бачає публіцист. від­ступи, ідейну, релігійну тощо світо­глядну вмотивованість, наук. узагальне­н­ня, строгу фактологічність, адже служить інструментом демонстрації та пер­спектив. виріше­н­ня про­блем громад. та морал. стану су­спільства через його реал. носіїв — певних особистостей, реал. факти і явища сусп. життя, а не метафорич. показу роз­витку характерів через конфлікти як у суто худож. жанрах: новелі, повісті, романі. Види Н.: порт­ретний (образ героя не вига­даний, а взятий із реал. дійсності й по­даний, як правило, під влас. іменем на соц. фоні); про­блемний (публіцист. висвітле­н­ня певної про­блеми, в якому автор вступає в діалог із потенцій. реципієнтом худож.-публіцист. засобами на сторінках період. вид. поряд із аналіт. ста­т­тями як їх вищий інформ.-аналіт. рівень); подорожній (роз­повідь автора про побачене, почуте під час його реал. подорожі, який може містити й елементи ін. видів Н.); історичний (хронол., наук.-популяр. виклад історії предмета дослідж., роз­відки — «Нарис історії України» А. Жуковського, О. Субтельного, «Нариси історії українсько-руської літератури» І. Франка, «Начерки історії української літератури» Б. Лепкого, «Нариси з діалектології», «Нариси з історії стародавнього світу» тощо). Серед укр. «нарисовців» — ві­домі письмен­ники та журналісти-публіцисти: Панас Мирний («Подоріж­жя од Полтави до Гадячого», опубл. 1874 в ж. «Правда»), І. Франко («Вугляр», 1876, на­друк. 1909 у ж. «Будучність»), І. Нечуй-Левицький («З давніх часів: про геть­мана Бог­дана Хмельницького», Х., 1902), Леся Українка («Сліпець», 1902, опубл. 1938 у ж. «Життя і зна­н­ня»), Б. Лепкий («Донька і мати, або Не протився науці!», Л., 1904; «Чекає нас велика річ», Ві­день, 1916), М. Коцюбинський («Хвала життю!» й «На острові»; обидва — 1912), Степан Тудор та О. Гаврилюк («В очах дитини», 1930), Ю. Липа («Київ, вічне місто», опубл. 1938 у париз. тижневику «Тризуб»), О. Довженко («Не хазяйнувати німцям на Україні», Х., 1943), Р. Задеснянський («Критичні нариси», Мюнхен, 1957), а також М. Хвильовий, В. Минко, Д. Ткач, В. Дрозд, М. Сидоржевський та ін.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2020
Том ЕСУ:
22
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
71268
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
423
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 1 077
  • середня позиція у результатах пошуку: 9
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 9): 7.4% ★☆☆☆☆
Бібліографічний опис:

Нарис / І. З. Павлюк // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2020. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-71268.

Narys / I. Z. Pavliuk // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2020. – Available at: https://esu.com.ua/article-71268.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору