Нав’язливі стани
Визначення і загальна характеристика
НАВ’Я́ЗЛИВІ СТА́НИ — виникнення і перебіг всупереч бажанню думок, уявлень, побоювань та вчинення дій, що оцінюються як зайві, не обумовлені жодною необхідністю. Усвідомлення їхньої непотрібності й того факту, що вони заважають реалізовувати повсякденну діяльність, обмежують її упередженнями щодо певних намірів, відчуттів і необхід. вчинків, призводить до спроб їхнього попередження та подолання, яким протистоїть патол. відчуття потреби у цих псих. проявах. Зіткнення свідомого наміру подолати нав’язливий перебіг думок, уявлень, дій з мимовіл. потребою в них призводить до тяжкого відчуття невдоволення. Н. с. відзначаються критич. ставленням до них і усвідомленням їхньої належності особі, що відрізняє Н. c. від маяч. ідей і псих. автоматизму. Чим менший вік, тим менше виражена боротьба між свідомим і несвідомим Н. с., однак для дітей характерне відчуття полегшення після виконання нав’язливих рухів або дій. У дітей і дорослих осіб з розумовою відсталістю нав’язливі дії можуть бути результатом патол. звичок. Нав’язливі ідеї частіше виявляються у підлітк. віці, а нав’язливі рухи й дії зазвичай мають ритуал. характер уповільнення у наближенні ймовір. небажаної, завідомо неприєм. і потенційно травмат. події, бесіди, зауваження, покарання. Цими ритуал. діями діти, підлітки і часто дорослі люди відкладають неприємні події наскільки це можливо на майбутнє у надії, що найменше відтермінування може допомогти їм не статися. Ритуал. характер нав’язливих рухів і дій в умов. формі допомагає звільнитися від нав’язливого страху і забезпечити сприятливий перебіг прийдеш. дня або значущого для особи моменту. Хворобу сумнівів (folie de doute) як одну з форм Н. с. описав франц. психіатр Ж. Ескіроль (1827), а термін «Н. с.» увів до наук. і лікар. ужитку нім. психіатр Р. Крафт-Ебінґ (1868). В Англії нав’язливість переклали терміном «obsession» (обсесія) — нав’язлива думка, а в США — «compulsion» (компульсія) — нав’язлива дія. Осн. причиною виникнення Н. с. вважають післядію псих. травм різного ступеня тяжкості: нав’язливі спогади, зокрема образи осіб, які заподіяли псих. шкоду, думки і дії, що відтворюють неприємну ситуацію. Н. с. легко виникають у тривож., боязких, підвищено чутливих і відп. людей, але окремі ізольовані від ін. нав’язливості, що не перешкоджають повноцін. життєдіяльності, притаманні багатьом практично здоровим людям. Нав’язливі уявлення мають форму яскравих спогадів неприєм. події, що включають зорові, звук., дотик. та ін. образи, яких особа не може позбутись. Нав’язливі думки з’являються у вигляді сумнівів, побоювань, блюзнір. думок, що поглиблюють невпевненість у правильності й завершеності тієї чи ін. дії. Нав’язливі страхи (фобії) відзначаються найбільшою різноманітністю і трапляються найчастіше, але найважливішою особливістю фобій є їхня кондиційність (від лат. condition — умова), тобто поява лише за певних умов і неможливість прояву поза ними. Нав’язливі дії можуть мати самост. значення як засіб протидії фобіям. Розподіл Н. с. на нав’язливі уявлення, думки, страхи і дії є достатньо умовним, оскільки кожний Н. с. може поєднувати їх в індивідуально сформов. комплексі.