Розмір шрифту

A

Надзвичайний стан

НАД­ЗВИЧА́ЙНИЙ СТАН — особливий режим діяльності органів державної влади і управлі­н­ня, установ та організацій, що допускає встановле­н­ня спеціальним законом обмежень прав і свобод громадян, право­здатності юридичних осіб, а також покладе­н­ня на них додаткових обовʼязків. Н. с. за­проваджують, за­звичай, під час спроби захопле­н­ня держ. влади шляхом насильства, у випадках масових порушень правопорядку, що створюють за­грозу життю і здоровʼю громадян, виникне­н­ня внутр. зброй. конфліктів, у разі стихій. лиха, аварій, техноген­них ката­строф, епідемій тощо. Крім заходів заг. без­пеки (особл. режим вʼ­їзду та ви­їзду, обмеже­н­ня свободи пере­міще­н­ня громадян і руху транс­порт. засобів, посиле­н­ня охорони громад. порядку та окремих обʼєктів, обмеже­н­ня чи заборона роз­по­всюдже­н­ня деяких видів товарів, речовин і напоїв, обшук громадян, речей і транс­порт. засобів, за­провадже­н­ня комен­дант. години та ін.), Н. с. може су­проводжуватися істот. обмеже­н­нями політ. характеру: за­провадже­н­ням цензури, зупине­н­ням діяльності політ. партій і громад. організацій та рухів, забороною проведе­н­ня зборів, мітингів, вулич. походів і демонстрацій, а також будь-яких масових заходів, забороною страйків тощо.

В Україні зміст правового режиму Н. с., порядок його за­провадже­н­ня та припине­н­ня дії, особливості діяльності органів держ. влади й місц. самоврядува­н­ня, під­приємств, установ і організацій, дотрима­н­ня прав і свобод людини та громадянина, а також прав і закон. інтересів юрид. осіб та від­повід­альність за поруше­н­ня вимог або невикона­н­ня заходів правового режиму Н. с. ви­значено у ст. 64, 85, 106 Кон­ституції України, Законі України «Про правовий режим над­звичайного стану» (2000), ін. законах та указах Президента України про введе­н­ня Н. с. в Україні або в окремих її місцевостях. Згідно з цими актами, Н. с. — особл. правовий режим, який тимчасово за­проваджують в Україні чи в окремих її місцевостях при виникнен­ні над­звич. ситуацій техноген. або природ. характеру не нижче заг.-держ. рівня, що при­звели чи можуть при­звести до людських і матеріал. втрат, створюють за­грозу життю і здоровʼю громадян, або при спробі захопле­н­ня держ. влади чи зміни кон­ституц. ладу України шляхом насильства. Він перед­бачає на­да­н­ня від­повід. органам держ. влади, військ. командуван­ню та органам місц. самоврядува­н­ня повноважень, необ­хідних для від­верне­н­ня за­грози та забезпече­н­ня без­пеки і здоровʼя громадян, нормал. функціонува­н­ня нац. економіки, органів держ. влади та місц. самоврядува­н­ня, захисту кон­ституц. ладу, а також допускає тимчас., об­умовлене за­грозою, обмеже­н­ня у здійснен­ні кон­ституц. прав і свобод людини й громадянина та прав і закон. інтересів юрид. осіб із за­значе­н­ням строку дії цих обмежень. Метою за­провадже­н­ня Н. с. є усуне­н­ня за­грози та якнайшвидша ліквідація особливо тяжких над­звич. ситуацій техноген. або природ. характеру, нормалізація об­становки, від­новле­н­ня правопорядку (при спробах захопле­н­ня держ. влади чи зміни кон­ституц. ладу шляхом насильства), для від­новле­н­ня кон­ституц. прав і свобод громадян, а також прав і закон. інтересів юрид. осіб, створе­н­ня умов для нормал. функціонува­н­ня органів держ. влади та місц. самоврядува­н­ня, ін. ін­ститутів громадянського су­спільства.

Н. с. в Україні або в окремих її місцевостях вводять указом Президента України, що під­лягає невід­клад. роз­гляду та затверджен­ню ВР України протягом 2-х днів з моменту зверне­н­ня Президента України. В указі за­значають: об­ґрунтува­н­ня необхідності введе­н­ня Н. с.; межі тер., на якій його за­проваджують; час, з якого вводять Н. с., і строк, на який його вводять; пере­лік та межі над­звич. заходів, вичерпний пере­лік кон­ституц. прав і свобод людини та громадянина, які тимчасово обмежують у звʼязку із за­провадже­н­ням Н. с., а також пере­лік тимчас. обмежень прав та закон. інтересів юрид. осіб із за­значе­н­ням строку дії цих обмежень; органи держ. влади, військ. командува­н­ня та місц. самоврядува­н­ня, яким доручено здійсне­н­ня заходів Н. с., та мету їхніх додатк. повноважень; ін. пита­н­ня, повʼя­зані із за­провадже­н­ням Н. с. Указ Президента України про введе­н­ня Н. с., затв. ВР України, негайно оголошують через ЗМІ або в ін. спосіб. В Україні Н. с. може бути за­проваджено на строк не більш ніж 30 діб, в окремих її місцевостях — не більш ніж 60 діб. За необхідності Президент України може продовжити його, але не більш ніж на 30 діб. Указ Президента щодо продовже­н­ня дії Н. с. набуває чин­ності після його затвердже­н­ня ВР України. За пропозицією ВР України Н. с. може скасувати своїм указом Президент України раніше строку, на який він вводився, але тільки у разі усуне­н­ня об­ставин, що зумовили необхідність за­провадже­н­ня Н. с. В умовах Н. с. Президент, ВР, КМ України, мін-ва, ін. центр. й місц. органи виконав. влади, ВР і РМ АР Крим, органи місц. самоврядува­н­ня, а також військ. командува­н­ня та його пред­ставники, під­приємства, установи й організації від­повід­но здійснюють повноваже­н­ня, на­дані їм Кон­ституцією та законами України, і забезпечують викона­н­ня заходів, перед­бачених Законом «Про правовий режим над­звичайного стану». Указом Президента України про введе­н­ня Н. с. в інтересах нац. без­пеки та громад. порядку з метою запобіга­н­ня заворуше­н­ням або злочинам, для охорони здо­ровʼя насел. або захисту прав і свобод ін. людей на період Н. с. можуть за­проваджуватися: встановле­н­ня особл. режиму вʼ­їзду і ви­їзду, а також обмеже­н­ня свободи пере­сува­н­ня по тер., де введено Н. с.; обмеже­н­ня руху транс­­порт. засобів та їхній огляд; посиле­н­ня охорони громад. порядку та обʼєктів, що забезпечують жит­тєдіяльність насел. і нар. господарства; заборона проведе­н­ня масових заходів, крім заходів, заборона на проведе­н­ня яких встановлена судом; заборона страйків.

У випадках масових порушень громад. порядку перед­бачено за­стосува­н­ня додатк. заходів правового режиму Н. с., зокрема за­провадже­н­ня комен­дант. години (заборона пере­бувати на вулицях та в ін. громад. місцях без спеціально ви­даних пере­пусток і посвідчень особи у встановлені години доби); пере­вірка документів, а за необхідності — проведе­н­ня особистого огляду, огляду речей, транс­порт. засобів, багажу і вантажів, служб. приміщень та житла громадян; заборона призовникам і військовозобо­вʼяза­ним змінювати місце прожива­н­ня без ві­дома від­повід. військ. комісаріату; обмеже­н­ня або тимчас. заборона продажу зброї, отруй. сильнодіючих хім. речовин, а також алкогол. напоїв та ін. речовин, вироблених на спирт. основі; тимчас. вилуче­н­ня у громадян зареєстр. вогнепал. і холод. зброї та боє­припасів, а у під­приємств, установ і організацій — також навч. військ. техніки, вибухових, радіо­актив. речовин і матеріалів, отруй. та сильнодіючих хім. речовин; заборона виготовле­н­ня і роз­по­всюдже­н­ня інформ. матеріалів, що можуть де­стабілізувати об­становку; регулюва­н­ня роботи цивіл. теле- та радіоцентрів, заборона роботи аматор. радіопередавал. засобів та радіови­промінюв. при­строїв особистого і колектив. користува­н­ня; особл. пра­вила користува­н­ня звʼязком та пере­дава­н­ня інформації через компʼютерні мережі тощо.

Чин­ним законодавством України перед­бачено систему гарантій закон­ності, прав і свобод громадян та прав і закон. інтересів юрид. осіб в умовах Н. с. Так, на період його дії заборонені: зміна Кон­ституції України, Кон­ституції АР Крим і вибор. законів; проведе­н­ня виборів Президента України, а також виборів до ВР України, ВР АР Крим і органів місц. самоврядува­н­ня; проведе­н­ня всеукр. та місц. референдумів; обмеже­н­ня прав і повноважень нар. депутатів України. В умовах Н. с. не можуть бути обмежені права та свободи людини й громадянина, за­значені у ч. 2 ст. 64 Кон­ституції України. Крім того, за­провадже­н­ня Н. с. не є під­ставою для за­стосува­н­ня тортур, жорстокого чи такого, що принижує людську гідність, поводже­н­ня або покара­н­ня, будь-якого обмеже­н­ня прав на життя, свободу думки, совісті, релігії у ро­зумін­ні цих прав і свобод, прийнятих у Між­нар. пакті про громадян. та політ. права 1966 і законах України. Важлива гарантія прав і свобод громадян в умовах Н. с. — зобовʼяза­н­ня України від­повід­но до Між­нар. пакту про громадян. та політ. права 1966 негайно після введе­н­ня Н. с. пові­домити через Ген. секр. ООН країнам-учасницям пакту про обмеже­н­ня прав та свобод людини і громадянина, рамки цих обмежень і причини ухвале­н­ня такого ріше­н­ня. У пові­домлен­ні також вказують термін, на який за­проваджено від­хиле­н­ня від зо­бовʼязань, перед­бачених Між­нар. пактом про громадян. та політ. права 1966. У такому ж порядку Україна повин­на пові­домити про зміни межі від­хилень від зобовʼя­зань за цим пактом або строку дії обмежень прав і свобод.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2020
Том ЕСУ:
22
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
71535
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
33
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Надзвичайний стан / В. П. Нагребельний // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2020. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-71535.

Nadzvychainyi stan / V. P. Nahrebelnyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2020. – Available at: https://esu.com.ua/article-71535.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору