Надія
Визначення і загальна характеристика
НАДІ́Я — одна з форм сприйняття майбутнього відповідно до якої бажане, потрібне чи необхідне бачиться як реальність й очікується його здійснення. У Н., на відміну від мрії, майбутнє закладене не лише як можливе, а й як належне та необхідне. У Н. відображаються життєві інтереси, потреби й сподівання як особи, так і соц. груп, сусп. класів та суспільства загалом. Зміст Н. завжди конкретно-історичний. У наук. світогляді Н. і віра ґрунтуються на знаннях, практ. переконаннях, наук. передбаченні майбут. перебігу подій. У системі реліг. світогляду Н. — ілюзорна мрія про врятування від соц. злигоднів та страждань у потойбіч. світі, що спирається на сліпу віру в надприродні сили. Предметом Н. є всі можливості, що оцінені за сучас. рівнем знання як реально можливі. Віра ж сприймає деякі із цих реал. можливостей не лише як такі, що дійсно можуть бути, а й обов’язково повинні реалізуватися. Отже, мова йде не просто про переживання в Н. чогось об’єктивно належного, а про оцінку вірою реально можливого як належного. Феномен Н. в життєдіяльності людини залишається найсуттєвішим підґрунтям її людської сутності. У кожному суспільстві передбачена стандартизов. система Н., в якій переважають означені рішення та визначені прагнення й способи їх задоволення. Саме Н. як цінніс. вимір людської діяльності виявляє душу народу, його духов. досвід та непересіч. дух у заг.-людській природі. В добу Античності не було єдиного уявлення про ціннісне значення Н. Негативне ціннісне значення Н. обумовлене тим, що вона сприймалася як ілюзія, добровіл. самообман. Однак із уявлення про ілюзорність не завжди робився висновок про те, що Н. є злом; вона часто поставала в ролі втіхи — як засіб, що хоч і не здатний відвести удари долі, проте може позбавити людину страждань, що викликані очікуванням неминучості. Нейтрал. значення поняття розкривається як очікування співбуття, яке із цінніс. позиції може бути і добрим, і злим. На думку Платона, в добрих і правильно мислячих людей Н. істинні та досяжні, у дурних та нерозумних — хибні й нездійсненні. В християнстві Н. трактують винятково як позитивну цінність. Проте допускають, що об’єктами Н. можуть бути різні блага, в ній вбачають знак належності людини не земному життю, а вічності; її осн. зміст — уповання на справедливий суд Христа та спасіння (месіан. Н.). Тут Н. розглядається як одна із засадничих чеснот поряд із вірою та милосердям. Поняття «Н.» займає вагоме місце в морал. філософії І. Канта: вище благо складається із 2-х елементів — чесноти та щастя, між якими об’єктивно існує напруга (в морал. законі не міститься необхід. основи для зв’язку між моральністю та щастям). Досконале здійснення чесноти й досягнення співмірного з чеснотами щастя незбагненні розумом та можуть бути предметом лише Н. Умовами можливості вищого блага й основ Н. на його досягнення І. Кант називає свободу, безсмертя душі й буття Бога. Н., як і страх, не може бути, на його думку, моральніс. мотивом: як принцип діяння вона руйнівна для його морал. цінності. Античні та християн. уявлення про Н. та їх основи стали предметом переосмислення сучас. авторів. Так, франц. філософ А. Камю, поділяючи антич. погляд на Н. як на ілюзію, добровіл. самообман, вважає, що розуміння її як цінності можливе лише в межах реліг. та філос. свідомості, що надає світу сенс та основу. За логікою цієї свідомості, якщо не надіятися на розуміння світу та на спасіння в ньому, то потрібно відмовитися від життя. Такий світогляд А. Камю виявляє не лише в християн. та новоєвроп. образі думки, але й в екзистенціалізмі. Єдиний шлях для людини, що усвідомила свою належність до абсурду, це життя без Н. на розуміння і на спасіння, яка завжди тотожна ілюзії.
Нім. філософ Е. Блох — автор тритомника «Das Prinzip Hoffnung» («Принцип надії», 1954–59), створюючи філософію Н., спирався на вчення К. Маркса, яке саме вважав актом Н., що орієнтувало на досягнення універсал. досконалості в майбутньому. Успішність світ. процесу в цьому русі залежить, за теорією Е. Блоха, від Н., що визнається атрибутом буття, спрямованістю до майбутнього або первіс. формою виразу «голоду» — спонукал. силою, що веде до змін у світі. Порівняння трактувань Н. у Е. Блоха і в християн. традиції показує насамперед їхню певну подібність. Е. Блох зберігає момент невизначеності й невпевненості — адже, на його думку, Н. не є впевненість і у вченні про афект він, по суті, зберігає сусідство Н. з ін. афектами (страхом, боязню), що були прийняті в історії філософії Нового часу. За християн. традицією також можна виявити точки дотику, оскільки людина визначається з майбутнього. Проте трактування Е. Блохом Н. в осн. моментах є все-таки принципово іншою. По-перше, варто наголосити на новій моделі людини, запропонованої ним. Це вже не стільки «людина розумна», «людина, яка виробляє», «людина заклопотана», а «людина, яка має надію». Вона визначається не своїм минулим, а своїм індивід. або груповим майбутнім. А отже, її сутність, як і сутність природи та суспільства, не визначена до кінця, вона завжди існує десь на межі теперішнього і майбутнього, а не минулого й сьогодення. При цьому невизначеність задається не волею якоїсь вищої істоти, а стає універсал. законом природи, суспільства і людини. По-друге, Е. Блох перевертає співвідношення релігії та Н. Він досить категорично заявляє: «там, де надія, там релігія». Феномен Н. використовують релігії, насамперед християнство, однак він є первинним у відношенні до них. Релігія не породжує, а використовує цей феномен свідомості та існування людини. У цьому Е. Блох принципово розходиться з християн. теологами. По-третє, його Н. завжди пов’язана з дійсністю, спирається на неї й опосередковує її. Багатство Н. зумовлено багатством практики. Тим самим Е. Блох долає вузько-психол. та індивідуаліст. трактування Н. в середньовіч. християн. традиції. Н. — це не лише афект очікування, не тільки рух душі, а й утопічна функція. Ця «усвідомлено знана надія» пронизує всі сфери людського життя. Вона є «утопічною функцією», що впливає на істор. процес і соц. життя. Саме у функціонал. розумінні Н. й закладена новизна підходу Блоха. Якщо феномен Н. та утопізування притаманні будь-якій людині, то змінюється й уявлення про рушійні сили розвитку самого суспільства й людини. Утопія та її прояви в різних формах стає продуктив. силою. Сама Н. як утопічна функція має енергію, що втілюється в різних критичних імпульсах. Е. Блох представляв Н. як певний заг. стан-процес. Зокрема, він вказував, напр., що Н. на те і є Н., щоб іноді не збуватися. Але навіть якщо Н. не збувається, це не означає, що вона зникає — найрізноманітніші види можливостей існують. Цим Е. Блох підкреслює ймовірнісний характер Н. Нім. філософ Е. Фромм, обґрунтовуючи позитивну цінність Н. позареліг. контексту й побічно заперечуючи її ототожнення з ілюзією, навпаки, особливий акцент робить на неодмін. вкоріненості Н. в сьогоденні. Об’єктом Н., на його думку, є стан буття, а пасивне очікування досягнення буттєвої повноти в далекому майбутньому Е. Фромм вважає однією з осн. форм відчуження Н. (поклоніння «майбутньому», «нащадкам», «прогресу» тощо). Саме пасивне уповання відводить людину від влас. активності та відповідальності за своє життя, Н. вимагає діяти й домагатися досягнення цілей. Тому вона спирається на особливого роду знання реальності — «бачення сьогодення, заплідненого майбутнім», яке Е. Фромм називає рац. вірою, або вмінням вбачати суть явищ. Пов’язування Н. з нею робить її більш дієвою ще й тому, що вберігає від ін. форми відчуження — ігнорує реальність авантюризму. В укр. філософії 1960–80-х рр. розуміння Н. як форми світогляд. осягнення світу розроблялося київ. наук. школою В. Шинкарука. Його концепція про віру, Н., любов, що належать до духов. відчуттів, мала 2 варіанти влас. вираження — ранній (1970–80-і рр.) та пізній (1990-і рр.). Духовні відчуття виникають у людини відносно ідеалів, що формуються здатністю уяви в якості цілей людської діяльності. Ціль дії — задоволення потреб, мета — образ жаданого чи передбаченого результату, ідеал — образ бажаної кінцевої мети. Ідея чи мета діяльності стають ідеалом, оскільки відносно неї у людини виникають духовні почуття. Об’єктивно, поза людськими відчуттями, ідея залишається лише ідеєю, ціль лише ціллю, але суб’єктивно вона виявляється ідеалом. Ідеалом може бути також уявний образ реальності. Отже, віра, Н., любов є духов. відчуттями, в яких людина переживає не предмети самі по собі, а в їх єдності зі створеними уявою людини ідеал. образами предметів. Оскільки останні виникли в процесі цілеспрямов. діяльності, то віра, Н. і любов від самого початку характеризуються телеологічністю (спрямованістю до цілі). Н. парадоксальна, вона і не пасивне очікування, але й не позбавлене реалізму підштовхування обставин, що не можуть настати. Надіятися — означає бути готовим в будь-який момент до того, що ще не народилося, але поява чого ще не стала неможливою, хоча, можливо, здійсниться це й не в нашому житті. Немає сенсу надіятися на те, що вже існує чи чого не може бути. Ті, чия Н. слабка, або знаходять втіху, або впадають у несамовитість; ті, чия Н. сильна, бачать і турботливо пестять ознаки нового життя та кожну мить готові допомогти народженню того, що готове народитися. Надіятися — це стан буття, внутр. готовність, напружена, однак ще не втрачена внутр. активність. Коли Н. залишає людину, життя завершене, але з тією лише різницею чи відбулося це в можливості, чи в дійсності. Н. — істот. елемент життєвої структури, динаміки людського духу. Вона тісно пов’язана з ін. елементом структури життя — із вірою. Віра зовсім не є послабленою формою переконання або знання; мова не про віру в що-небудь; віра — це переконаність у ще не доведеному, знання реал. можливості, усвідомлення майбутнього. Віра раціональна, коли вона стосується знання про реальне, але ще не народжене; вона базується на здатності до знання та розуміння, що проникає за поверхню явищ і вбачає сутність. Подібно Н., віра не передбачає майбутнього, це бачення теперішнього, що переходить у майбутнє. Мало кому вдалося оминути те, щоб в процесі реалізації їх Н. вона повністю розвалилася. Можливо, це й добре. Якби людина не переживала розчарування в своїх Н., то Н. не змогла б стати сильною і незгасимою. У дійсності відповідна реакція на крах Н. варіюється в широких межах, що залежать від багатьох обставин: істор., особистіс., психол., органічних. Ще один наслідок краху Н. — «жорстокість серця». Іншим, набагато більш драм. результатом зруйнованої Н. є руйнівність і насилля. Саме тому, що люди не можуть жити без Н., той, у кого вона повністю зруйнована, ненавидить життя. Зазвичай деструктивна реакція на крах Н. зустрічається серед тих, хто через соц. чи екон. причини відлучені від зручностей, якими користується більшість, і кому нікуди йти в соц. або екон. сенсі. Екон. негаразди — не першопричина, що призводить до ненависті й насилля; нею є безнадійність становища, повтор. крах перспектив, що так сприяють насиллю й деструктивності. Однак не лише індивід живе Н., народи й сусп. класи також живуть завдяки Н., вірі та стійкості, а якщо втрачають цей потенціал, то зникають чи через нестачу життєстійкості, чи через практиковану ними нерозумну руйнівність.