Неформальні об’єднання дітей і молоді
НЕФОРМА́ЛЬНІ ОБ’Є́ДНАННЯ ДІТЕ́Й І МО́ЛОДІ – об’єднання, що виникають самочинно, стихійно і не мають офіційно зафіксованої та закріпленої законодавством чи підзаконними актами структури. Права та обов’язки чл. таких груп більш аморфні й невизначені, а способи їхньої реалізації менш конкретні, ніж у формал. групах. Гол. засобами контролю в Н. о. д. і м. є звичаї, традиції, груп. звички, зафіксов. у громадській думці. Це засоби психол. і морал. впливу, хоча у деяких випадках вони регулюють поведінку особистості значно жорсткіше, ніж юрид. чи адміністративні. Неформал. об’єднання мають значну популярність у підлітк. і молодіж. середовищах країн Європи й Америки. Пік їхньої активності припав на 1980–90-і рр. У колиш. СРСР внаслідок заборони діяльності неформал. молодіж. груп і різних екстреміст. дій окремих молодіж. угруповань у 1970–80-х рр. «неформалів» зазвичай сприймали негативно. Однак Н. о. д. і м., окрім занадто агресив., загалом виконують важливу функцію у соц. розвитку підлітка. Для більшості сучас. підлітків 12–17 р. вони є частиною реал. життєвого простору та впливають на вибір друзів і стосунки з оточенням Як реальність сусп. буття протягом кількох остан. десятиріч у посттоталітар. державах з їхніми соц. негараздами, нині ці об’єднання стають більш агресивними та ірраціональними. Соціологи виокремлюють 4 осн. типи Н. о. д. і м. з різними мотивами вступу до них: спрямов. на індивід. самовираження та міжособистісне спілкування з людьми, які поділяють їхні погляди та переконання (репери, панки, гіппі, екстремали, металісти); на агресивну поведінку, прагнення висловити протест і відчути свою незалежність (скінхеди, футбол. фанати, панки, гіппі); на активну діяльність (екстремали, графітчики, футбол. фанати, рокери, байкери); на зовн. прояви приналежності до групи, соц. саморепрезентацію, прагнення виділитися, не бути як всі (гіппі, кислотники, панки, толкієністи та ін.). Серед антисоц. угруповань і деструктив. сект — енергети, сатаністи, скінхеди. Енергети орієнтовані на пошук цінностей у містич. традиціях, захоплюються філософією, чорною та білою магіями. У прагненні пізнати себе та світ практикують самогубства як засіб зазирнути в ін. світ, у який вони вірять більше, ніж у реальний. Світогляду сатаністів притаманна ірраціональність, їх також називають блекстерами (від назви найжорсткішого напряму в рок-металі — блеку). «Блекметал» поєднує традиції язичництва, агресію та протистояння християнству, його прихильники зазвичай використовують чорний одяг і прикрашають груди перевернутим хрестом або пентаграмою. Скінхеди з’явилися у країнах СРСР наприкінці 1980-х рр. До них приєднуються зазвичай юнаки із невдалих сімей, які намагаються знайти винних у злиднях і вбачають їх у чорношкірих чи євреях, хоча загалом є політично незаангажованими (гол. ідея скінхедів втілена у гаслі «влада — білим!»). Вивчення структури груп. відносин має давню історію в зарубіж. соціології та соц. психології. Саме виокремлення формал. і неформал. груп є найбільшим відкриттям теорії людських відносин амер. психолога і соціолога Е. Мейо. Гол. характеристика неформал. груп — міжособистісне спілкування, що базується на неформал. організації та контролі. Деякі дослідники вважають, що там, де формал. теорія та організація не охоплюють соц. відносин, це робить неформал. організація. На їхню думку, це людський протест проти знеособлених принципів і остан. притулок для індивідуальності. Відомі амер. фахівці у галузі упр. М. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоурі визначили гол. потреби, що зумовлюють вступ людини до неформал. групи: у допомозі, у захисті, в інформації, у тісному спілкуванні та симпатії. Див. також Молодіжні субкультури.
Літ.: Р. Е. Beker, H. P. Dhingra. Religious Involvement and Volunteering for Civil Society // Sociology of Religion. 2001. Vol. 62, Issue 3; Федотова А. В. Неформальные молодежные группы в современной подростковой субкультуре // Начал. школа плюс до и после. 2004. № 3.
Р. А. Науменко
Рекомендована література
- Р. Е. Beker, H. P. Dhingra. Religious Involvement and Volunteering for Civil Society // Sociology of Religion. 2001. Vol. 62, Issue 3;
- Федотова А. В. Неформальные молодежные группы в современной подростковой субкультуре // Начал. школа плюс до и после. 2004. № 3.