Нижанківський Остап Йосипович
НИЖАНКІ́ВСЬКИЙ Остап Йосипович (крипт.: О. Н., Є. Н., Н-ий; 24. 01. 1863, м. Стрий, нині Львів. обл. — 22. 05. 1919, там само) — композитор, хоровий диригент, культурний і громадський діяч, церковний діяч УГКЦ. Брат Олександра, батько Нестора і Степана, дід Олега Нижанківських, прадід Л.-А. Нижанківської-Кукс. 1876 вступив до Дрогоб. гімназії (нині Львів. обл.), звідки був відрах. за конфлікт на нац. ґрунті із викл. — польс. шовіністом. Перебував на військ. службі у Львові (1882–84). Закін. Львів. укр. академ. гімназію (1888). Разом із друзями-гімназистами К. Студинським, О. Маковеєм та ще кількома належав до таєм. гуртка, де дискутували з проблем укр. історії, літ-ри і мистецтва, виголошували реферати, святкували шашкевичів. і шевченків. дати. Особл. увагу Н. приділяв гімназій. хору — спершу як співак, потім як диригент. Тоді ж познайомився з А. Вахнянином, І. Франком й активно долучився до укр. культур., передусім муз. життя. Поклав на музику «славень» відомої в Галичині культурно-просвітн. мандрівки студентів 1884 — на сл. її учасника, І. Франка («Сонце по небі колує…»). 1885 на прохання І. Франка і на його текст написав кантату «Не гармати грають нині» (на честь 25-річчя творчості О. Кониського), яку, як і свою композицію на сл. ювіляра «Вітер», виконав із гімназій. хором у Львові (ці твори не збереглися). Тоді ж заснував у Львові перше в Галичині нотне видавництво «Бібліотека музикальна», яке дебютувало його твором на сл. Ю. Федьковича «Гуляли» (для чол. квартету) і видало того ж року пісню А. Вахнянина на сл. І. Гушалевича «Наша жизнь» (для чол. хору) та «гімн» М. Лисенка на сл. О. Кониського («Боже великий, єдиний»; для жін. хору в супроводі фортепіано). Вид-во посприяло розвитку укр. муз. культури. У гімназійні роки Н. створив низку оригін. композицій, інтенсивно збирав пісен. фольклор, зайнявся обробкою нар. пісень (за порадою М. Лисенка, з яким листувався). 1887 виступав із гімназій. хором на Поділлі та Буковині. 1888 І. Франко, говорячи про «взірці для створення окремої школи національної української музики», наголошував: «Сучасними її представниками є українські композитори Лисенко і Ніщинський; в Галичині йде за ними молодий талановитий митець Нижанківський» (Франко І. «Зібрання творів», у 50-ти т., К., 1980, т. 27). У 1888–92 Н. навч. у Львів. духов. семінарії, де також керував хором. Крім того, створив групи співаків — т. зв. дванадцятки, потім — шістнадцятки, з якими концертував галиц. містами і м-ками, збираючи кошти на будівництво укр. нар. театру у Львові (нині Львів. театр опери та балету ім. С. Крушельницької). 1894–96 керував хором Львів. «Бояна». Після закінчення семінарії працював у м. Бережани (нині Терноп. обл.) як священик, водночас викладав спів у місц. гімназії. 1892 за допомогою адвоката, письменника А. Чайковського заснував хор Бережан. «Бояна». 1894 переїхав до Львова, де працював у чол. учит. семінарії, згодом — в укр. академ. гімназії. 1896 склав екстерном екзамен у Праз. консерваторії, отримав диплом учителя співу в учит. семінаріях та серед. школах, проте, повернувшись, не міг знайти роботи. Того ж року провів прощал. муз. вечір, оскільки мав задум емігрувати до Канади, однак залишився. 1897–98 був парохом у с. Довжанка (нині Терноп. р-ну Терноп. обл.). Через те, що на виборах до австр. парламенту агітував за І. Франка, 1898 переведений до с. Качанівка (нині Терноп. р-ну Терноп. обл.). 1900 повернувся на Стрийщину. Був священиком у с. Дуліби, згодом — у Завадові (1901–08, після 1914; до парафії належали й с. Голобутів і Нежухів), Стрию (1908–14). Диригував хором (від 1901 — Стрий. «Боян») Муз. товариства у Стрию. 1903 Н. диригував об’єднаним хором 8-ми галиц. «Боянів» (бл. 300 співаків) на урочистості у Львові з нагоди 35-ліття твор. діяльності М. Лисенка, тоді ж особисто познайомився із видат. композитором. Наступ. року взяв участь у святкуванні такого ювілею в Києві. 1912 очолив делегацію галичан до Києва на похорон композитора. 1908 був обраний головою товариства «Просвіта» у Стрию, 1910 заснував просвітян. філію в м. Сколе (нині Львів. обл.). Відкривав у селах хати-читальні, громад. кооперативи, «задаткові» каси («кредитівки»). 1907 був одним із засн. і дир. Крайового госп.-молочар. союзу (згодом «Маслосоюз») у Стрию. Займався пасічництвом, виготовленням вуликів. У Н. гостювали І. Франко, С. Крушельницька, О. Кошиць. 1914 Н. у Стрию привів до присяги Легіон УСС (2500 добровольців). Після т. зв. Листопад. зриву 1918 Н. — чл. Укр. нац. ради, повіт. комісар ЗУНР на Стрийщині. Заарешт. 1919, розстріляний без суду поляками. Його книгозбірня і рукописи були розграбовані й знищені. У спадщині композитора — духовні і світські хори, вокал. ансамблі, солоспіви, обробки нар. пісень, фортепіанна сюїта «Вітрогони» (1891). На духов. творах позначений вплив Д. Бортнянського, на світських — М. Лисенка і нар. пісень. Найпопулярніші хори Н. — «Гуляли» (1885) і «Золоті зорі» («З окрушків», 1886) на тексти Ю. Федьковича. Глибоко психологічні, з цілковитою взаємовідповідністю музики й слова, з характер. темпоритмами залежно від думок мажор. чи мінор. змісту, ці твори, по суті, зворушливі віртуал. дійства. На сл. поета Н. створив також хор «Нова Січ» (1903) — із марш. інтонаціями. На сл. Т. Шевченка написав своєрід. девіз для чол. хору «Наша дума, наша пісня». З духов. хор. творів Н. одна з найкращих композицій — «Святий Боже» (1890, присвяч. другу-семінаристові В. Кузику, який загинув). Вагоме місце в творчості Н. належить хор. циклам «Коляди» (1889) і «Слов’янські гимни» («в’язанка»). Н. — автор колядок «Бог ся рождає», «Во Вифлеємі нині новина»; перекладень з чол. на мішаний хор (а капела) творів І. Лаврівського «Заспівай ми, соловію» і «Річенька» (обидва — 1912). Високим самобут. талантом відзначені пісні композитора для сольного виконання. Серед найраніших, написаних ще в Дрогоб. гімназії, — пісні на сл. Т. Шевченка «Кохайтеся, чорнобриві…» (з поеми «Катерина») та «Вітер в гаї нагинає…» (з поеми «Мар’яна-черниця»). Згодом шевченкова поезія «Минули літа молодії…» надихнула Н. на знаменитий однойм. романс (1895). Інші відомі солоспіви композитора — «І молилася я» (сл. О. Кониського, присвяч. С. Крушельницькій), «Не видавай мене заміж» (сл. І. Іванціва), «Верніться, сни мої прекрасні» (сл. О. Бобикевича), «О не забудь!..» (сл. В. Масляка), «Ой шумить ліщина» (сл. В. Пачовського). З вокал. дуетів Н. відомі «До ластівки» (1885, сл. В. Навроцького), «Люблю дивитись…» (1904, сл. О. Кониського). Першою виконавицею низки вокал. творів Н. була С. Крушельницька. Нині концертну програму із солоспівів О. та Н. Нижанківських з успіхом пропагує Л. Коструба. Пісен. фольклор Н. увійшов до зб. «Пісні народні» (Станиславів, 1904). Був одним із укладачів «Збôрника церковно-народныхъ песень» (вып. 1–3, Перемышль, 1900). Його твори увійшли до зб. «Солоспіви» (Л., 1997). У 2009 на телеканалі «Культура» презентовано фільм про Н. «Священик, молочар, композитор» (сценарист і реж. Б. Гнатюк). Ім’ям Н. названі вулиці у Львові, Дрогобичі, Стрию; дит. муз. школа у Стрию, при якій діє Музей родини Нижанківських.
Додаткові відомості
- Основні праці
- Молебни часы. Перемышль, 1898 (співавт.); Лисенкове сьвято в Київі // Діло. 1903. Ч. 289; Українсько-руський співанник (з нотами). Л., 1907; Концерт в пам’ять XLVII роковин смерти Т. Шевченка у Львові // Діло. 1908. Ч. 60; Як реєструвати спілки господарско-молочарскі. Стрий, 1909; Два концерти в пам’ять 100-літніх роковин уродин Маркіяна Шашкевича 6 і 7 листопада 1911 р. у Львові // Діло. 1911. Ч. 249.
Рекомендована література
- Студинський К. Остап Нижанківський у моїх спогадах // Наша культура. Варшава, 1937. Ч. 3, 4, 7–8;
- Людкевич С. Остап Нижанківський і наша суспільність // Людкевич С. Дослідж., ст., рец. К., 1973;
- Колодій Я. Остап Нижанківський. Л., 1992;
- Осадця О., Соловій Л. Нотографічний покажчик творів Остапа Нижанківського // Зап. НТШ. Т. 226: Пр. Музикознав. комісії. Л., 1993;
- Баб’як П. Нижанківський Остап Йосипович // Укр. журналістика в іменах. Вип. 5. Л., 1998;
- Медведик П. Нижанківський Остап Йосипович // Там само. Вип. 6. Л., 1999;
- Бобикевич-Новаківська О. Спомини з моїх років // Бобикевич О. Твори. Л., 2000;
- Шалата М. Про Бояна Галицької землі // Сов’як Р. Остап Нижанківський та його муз.-пед. спадщина. Дрогобич, 2005;
- Довгалюк І. Повернення із забуття // Вісн. Львів. університету. Сер. Філологічна. 2017. Вип. 66;
- Сов’як Р. Остап Нижанківський. Стрий, 2019.