Розмір шрифту

A

Неман Йосип Григорович

НЕ́МАН Йосип Григорович (13(26). 02. 1903, м. Білосток Гроднен. губ., Росія, нині Польща — 16. 11. 1952, Харків) — вчений і кон­структор у галузі літакобудува­н­ня. Професор (1938). Державні нагороди СРСР. 1920–22 служив у Червоній армії. Закін. Харків. технол. ін­ститут (1929). Від 1926 — у КБ К. Калініна, брав участь у створен­ні низки літаків, що роз­робляло бюро, 1936–38 — гол. кон­структор КБ заводу № 135 (згодом Харків. авіац. завод); 1930–38 (від 1936 за сумісництвом) і 1944–52 — завідувач кафедри кон­струкцій літаків Харків. авіац. ін­ституту. 11 грудня 1938 був заарешт., за «орг-цію шкідництва на заводі і як агент іноз. роз­відки» засудж. до 10-ти р. увʼязне­н­ня. Після арешту працював у ЦКБ-29 НКВС СРСР над створе­н­ням бомбардувальників Ту-2, Пе-2. 19 липня 1941 до­строково звільнений від подальшого від­бува­н­ня покара­н­ня зі зня­т­тям судимості. Після звільне­н­ня — у ДКБ авіац. заводу в Омську, від 1942 — на заводі № 22 у Казані (обидва — РФ). Реабіліт. 1955. У листопаді 1952 заплановано захист доктор. дис. «Устойчивость бесконечно длин­ной ортотропной пластины с наклон­ными главными направлениями упругости», який не від­бувся через смерть Н. Під його керівництвом студенти та спів­роб. Харків. авіац. ін­ституту створили перший у Європі швидкіс. пасажир. літак ХАІ-1, шасі якого прибирається в польоті. Літак був запущений у серійне виробництво й екс­плуатувався на лініях аерофлоту. Це перший у країні досвід реал. проектува­н­ня швидкіс. літаків, що став початком організації ОКБ при каф. літакобудува­н­ня Харків. авіац. ін­ституту (1933). Колектив ОКБ під керівництвом Н. спроектував навч.-бо­йовий літак ХАІ-3, швидкісні роз­відники ХАІ-5 (екс­плуатувався до 1945 під на­звою Р-10), ХАІ-6 та штурмовики ХАІ-51, ХАІ-52.

Пр.: Определение критической скорости дивергенции трапецеидального крыла. Х., 1936 (спів­­авт.); Устойчивость ортотропных пластин // 2-я На­учно-тех. конф.: Тезисы докл. Х., 1945; Устойчивость бесконечно-широких ортотроп­ных пластин с наклон­ными главными направлениями упругости // 3-я На­учно-тех. конф.: Тезисы докл. Х., 1947; Пере­­довые идеи советских кон­структоров в самолетостроении // 4-я На­учно-тех. конф.: Тезисы докл. Х., 1947; Проб­лемы современ­ного самолетостроения // Сб. работ на­учно-тех. студент. об-ва Харьков. авиац. ин-та. Х., 1948. № 1; Влияние наклона контура пластины на величину критических усилий // 5-я На­учно-тех. конф.: Тезисы докл. Х., 1949; Устойчивость бесконечно длин­ной изотропной пластины, нагружен­ной поперечным и продольным сжатием со сдвигом // Инж. сб. Москва, 1953. Т. 15.

Літ.: Рябков В. И., Савин В. С., Цепляева Т. П. О выборе материала кон­струкций скоростных самолетов ХАИ: посвящается 80-летию со дня рожд. И. Г. Немана // Вопр. проектирования самолет. кон­струкций: Сб. Х., 1983. Вып. 4; Савин В. С. Авиация в Украине: очерки истории. Х., 1995; Історія української авіації в особах. К., 2013; Выдающиеся педагоги высшей школы г. Харькова: Библио­графический словарь. Х., 1998.

Т. П. Цепляєва, І. В. Олійник

Додаткові відомості

Основні праці
Определение критической скорости дивергенции трапецеидального крыла. Х., 1936 (спів­авт.); Устойчивость ортотропных пластин // 2-я Научно-тех. конф.: Тезисы докл. Х., 1945; Устойчивость бесконечно-широких ортотроп­ных пластин с наклонными главными направлениями упругости // 3-я Научно-тех. конф.: Тезисы докл. Х., 1947; Пере­довые идеи советских конструкторов в самолетостроении // 4-я Научно-тех. конф.: Тезисы докл. Х., 1947; Проб­лемы современного самолетостроения // Сб. работ научно-тех. студент. об-ва Харьков. авиац. ин-та. Х., 1948. № 1; Влияние наклона контура пластины на величину критических усилий // 5-я Научно-тех. конф.: Тезисы докл. Х., 1949; Устойчивость бесконечно длинной изотропной пластины, нагруженной поперечным и продольным сжатием со сдвигом // Инж. сб. Москва, 1953. Т. 15.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2021
Том ЕСУ:
23
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
вчений і конструктор у галузі літакобудування
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
73505
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
70
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 4
  • середня позиція у результатах пошуку: 5
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 5):
Бібліографічний опис:

Неман Йосип Григорович / Т. П. Цепляєва, І. В. Олійник // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2021. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-73505.

Neman Yosyp Hryhorovych / T. P. Tsepliaieva, I. V. Oliinyk // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2021. – Available at: https://esu.com.ua/article-73505.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору