Розмір шрифту

A

Неогеґельянство

НЕОГЕҐЕЛЬЯ́НСТВО — напрям у філософії кінця 19 — початку 20 столі­т­тя. Його пред­ставники намагалися сконструювати цілісну світо­глядну систему, спираючись на пере­осмисле­н­ня філософії нім. вченого поч. 19 ст. Ґ. Геґеля. У Великій Британії та США інтерес до Н. сформувався лише у 1870–80-х рр., на від­міну від Німеч­чини, Франції, Італії та Рос. імперії, де на той час він вже згас. Досить складно від­ділити британ. та амер. ортодоксал. геґельянство від негеґельян. інтер­претацій, які пронизували філос. напрями, що виникали у новому соц. та теор. контекс­ті. Осн. пред­ставниками Н. у Великій Британії були Ф. Бредлі, Б. Бозанкет, Дж. Мак-Таґ­ґарт, Р. Кол­лінґвуд, Е. Керд. Прагнучи подолати однобічність англ. позитивізму, неогеґельянці вбачали у вчен­ні Ґ. Геґеля теор. форму хри­стиянства. На їхню думку, діалектич. метод до­зволяє сягнути справж. реальності, долаючи світ емпірич. явищ. Неогеґельянці вважали, що геґелів. вче­н­ня про Абсолют має бути по­єд­нане з утвердже­н­ням метафіз. цін­ності та самобутності індивіда. Від­повід­но до геґелів. феноменології духа, неогеґельянці кон­статували наявність стадій роз­витку людського досвіду. Один із най­впливовіших пред­ставників Н. абсолют. ідеаліст Ф. Бредлі вважав, що Абсолют або Вища Реальність роз­кривається не у ціліс. системі понять, як це вважав Ґ. Геґель, а у всеохоп. доконцептуал. без­посеред. досвіді. У суворому сенсі слова, Абсолют є непі­знаваним. Він містить також і від­мін­ності, зокрема добро і зло. Різниця між добром та злом полягає у ступені їхнього існува­н­ня, позаяк деякі феномени є менш цілісними, вони є фрагментар. аспектами існува­н­ня. Проте сам Абсолют стоїть осторонь і добра, і зла, його осягне­н­ня виключає також і реліг. аспект. Абсолют не є персонал. Богом, він є Вищою Реальністю. Людські душі є цілісностями як прояви цілісності Абсолюта. Ві­домий амер.-британ. поет Т.-С. Еліот у доктор. дис., присвяченій абсолют. ідеалізму Ф. Бредлі, від­значав, що той наслідував ідею Ґ. Ляйбніца про душу як цілісну самосві­дому монаду. Самосві­домість є універсал. цілісністю у конкрет. формі, що обʼ­єд­нує разом множину абстракт. особливих якостей. Дж. Мак-Таґ­ґарт, спираючись на поня­т­тя геґелів. абсолют. ідеї, вважав, що здатність апріор. мисле­н­ня схоплювати природу остаточ. реальності надає під­ґрунтя його новому поня­т­тю Абсолюту. На його думку, світ складається з нічого іншого як душ, кожна з яких за посередництвом любові спів­від­носиться з однією, або більшою кількістю ін. душ, що є без­смертними та реінкарнують. Т. Ґрін вважав, що пі­зна­н­ня ми повин­ні починати із фактів сві­домості та самосві­домості, що під­тверджують реальність існува­н­ня. Аналізуючи й синтезуючи від­носини у сві­домості, ми починаємо роз­різняти «Я» та різноманітні елементи обʼєктів, які ми утримуємо разом в єдиному акті сприйня­т­тя. Обʼєкт, або зміст, або зна­н­ня, — тобто реальність — це інтелігібельна ідеал. реальність, система спів­від­ноше­н­ня думок, духов. космос, вічна самосві­домість, що є цілісністю. Те, чим для Бога є світ, що існує вічно, — для людини є світом, що пере­буває у становлен­ні. Ціліс. світ у людському досвіді по­ступово роз­кривається Богом. У США Н. В. Гар­ріса було до певної міри продовже­н­ням дослідж. британ. геґельянців, а Н. Б. Боуна та Дж. Ройса еволюціонувало до персоналізму. У Нідерландах Ґ. Бол­ланд популяризував вче­н­ня Ґ. Геґеля й проголосив про кінець неокантіанства й поверне­н­ня до філософії нім. вченого. В Італії пред­ставниками Н. були Б. Кроче та Дж. Джентіле. Вони не поділяли ідей матеріалізму та позитивізму К. Маркса, тому вони бажали від­родити ідеалізм у формі Н. Б. Кроче під­креслював обʼєк­тивізм, раціоналізм та етич. аспект своїх негеґельян. по­глядів. Дж. Джентіле, навпаки, роз­вивав субʼєктивіст. та ір­раціоналіст. тенденції, що приводили його до релятивізму у філософії. У Німеч­чині в 19 ст. пере­важав інтерес до неокантіанства, ідеями геґелів. філософії цікавилися значно менше, зокрема В. Дільтей та Р. Кронер. Н. було реакцією на формалізм неокантіан. гносеології. З. Кронер намагався від­новити геґельянство, роз­робляючи про­блему спів­від­ноше­н­ня раціонального та ір­раціонального. У Франції неогеґельянцями були А. Кожев, який вплинув на філософію Ж.-П. Сартра, М. Мерло-Понті, Р. Арона та Ж. Іп­політ. Загалом, Н. як незалеж. напрям філософії завершився на­прикінці 1930-х рр. Неогеґельян. тенденції тим чи ін. чином проявляються у сучас. зх. філософії та соціології. В Україні філософію Ґ. Геґеля популяризували В. Шинкарук і М. Булатов.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2021
Том ЕСУ:
23
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
73599
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
60
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Неогеґельянство / Я. В. Любивий // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2021. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-73599.

Neohegelianstvo / Ya. V. Liubyvyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2021. – Available at: https://esu.com.ua/article-73599.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору