Розмір шрифту

A

Неокласики

«НЕОКЛА́СИКИ» — група діячів української культури доби «Роз­стріляного від­родже­н­ня» (1917–34), які за­ймали активну національну духовнотворчу позицію й наполегливо працювали як письмен­ники, пере­кладачі, критики, науковці, педагоги, видавці, пропагували європеїзм, естетизм, інтелектуалізм, художню самоцін­ність мистецтва слова, формуючи традиціоналістське крило українського модернізму з особливим інтересом до антич­ної класики. Явище «міської», «столичної», суто «київської» локації. Ін. назви — «київські неокласики», «гроно пʼятірне», «гронівці», «київська Александрія», «українсь­кий парнасизм». Ядро групи «Н.» (у вужчому ро­зумін­ні — власне «Н.») — М. Зеров, М. Рильський, П. Филипович, М. Драй-Хмара, О. Бурґгардт. За сонетом М. Драй-Хмари «Лебеді» (1928, із за­увагою «Присвячую своїм товаришам») отримали парафрастичну назву «гроно пʼятірне». Згодом критики долучили до них продовжувачів твор. традицій «Н.»: В. Петрова (В. Домонтовича) — «шостий у гроні», І. Качуровського — «сьомий (остан­ній)». На цій під­ставі вирізняють і «молодших» «Н.»: М. Орест, Б. Олександрів та ін. Із творчістю групи та її послідовників повʼязаний роз­виток стилю неокласицизму в укр. літ-рі. Ширше коло «Н.» — сучасники-культуртрегери, близькі за пере­кона­н­нями і спільною діяльністю: Г. Голоскевич, О. Дорошкевич, М. Калинович, Г. Кочур, А. Лебідь, М. Могилянський, А. Ніковський, М. Новицький, С. Савченко, Борис Тен, С. Титаренко, Б. Якубський та ін. Багатьох із них обʼєд­нували навч., а згодом наук.-викладац. праця в Київ. університеті, філол. ви­шкіл у семінарі В. Пере­тца, робота в Істор.-філол. від­ділі ВУАН, спів­праця з видавництвами «Друкар», «ДВУ», «Книго­спілка», «Слово», «Сяйво», «Час» тощо, під­готовка й публікація низки антологій, декл­аматорів, хрестоматій, зокрема пере­кладних, багатотомників укр. і зарубіж. авторів. Генеза «Н.» охоплює 3 етапи. «1-й київський» (1918–19) — естет. становле­н­ня й персонал. оформле­н­ня групи через літ. зі­бра­н­ня у вір­шо­знавця Б. Якубського, ред. ж. «Книгарь», гуртку Г. Нарбута (пере­д­історія «Н.»). «Баришівсь­кий» (1920–23) — напрацюва­н­ня поет. б-ки «Н.» у Баришівці на Київщині тощо, ви­окремле­н­ня групи в укр. літ. процесі після спільного публіч. дебюту поетів М. Зерова, М. Рильського, П. Филиповича в Києві (29 червня 1923) і доповіді «Неокласицизм в українській поезії (Филипович, Зеров, Рильський)» В. Петрова у ВУАН (30 червня 1923). «2-й київський» (кін. 1923 — поч. 1929) — плідна пере­кладац., літ.-крит., літературозн., видавн. діяльність «Н.», участь у дис­путі «Шляхи роз­витку сучасної літератури» (24 трав- ня 1925) і літ. дис­кусії 1925–28; водночас — дедалі більше цькува­н­ня парт. критикою, ідеол. вульгаризація твор. й наук. доробку «Н.» як «попутників», ре­ставраторів мертвого мистецтва й капіталіст. ладу. Процес Спілки визволе­н­ня України (1929–30) став початком ре­пресій проти «Н.», упродовж на­ступ. 5-ти р. більшість із них було заарешт. й знищено в сталін. таборах.

Літ.: Загул Д. Література чи літературщина? (Про українських «неоклясиків»). К., 1926; Клен Ю. Спогади про неоклясиків. Мюнхен, 1947; Без­смертні: Зб. спогадів про М. Зерова, П. Филиповича і М. Драй-Хмару. Мюнхен, 1963; Шевельов Ю. Шостий у ґроні: В. Домонтович в історії укр. прози // Домонтович В. Проза: У 3 т. Т. 3. [Б. м.], 1988; Баган О. Місія неокласики (До історії формува­н­ня естетичної концепції Миколи Зерова) // Зеров М. К. Укр. письменство ХІХ ст. Від Куліша до Вин­ниченка: (Нариси з новіт. укр. письменства). Дрогобич, 2007; Стріха М. Памʼяті «остан­нього неокласика» // Критика. 2013. № 7–8; Білик Г. «Неокласики» в українській та російсь­кій літературі початку ХХ столі­т­тя: компаратив. аспект // Філол. семінари. 2013. Вип. 16; Бросаліна О. Ігор Качуровсь­кий, сьомий неокласик: літ. спадкоємність у дзеркалі біо­графії // Там само. 2014. Вип. 17; Котенко Н. Непʼятірне гроно київських неокласиків // Київ. нео­класики: антологія. К., 2015; Шкандрій М. Европейська спадщина. Неокласики полемізують із нігілістами, Київ, 1925–1926 роки // Шкандрій М. Модерністи, марксисти і нація. Укр. літ. дис­кусія 1920-х р. 2-е вид. К., 2015; Ковалів Ю. Структуротвірна місія київської «неокласики» в історії української літератури 20-х років // Наук. часопис Нац. пед. університету. Сер. 8: Філол. науки: Зб. наук. пр. К., 2018. Вип. 10.

Г. М. Білик

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2021
Том ЕСУ:
23
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
73604
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
1 084
цьогоріч:
323
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 111
  • середня позиція у результатах пошуку: 12
  • переходи на сторінку: 6
  • частка переходів (для позиції 12): 360.4% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Неокласики / Г. М. Білик // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2021. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-73604.

Neoklasyky / H. M. Bilyk // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2021. – Available at: https://esu.com.ua/article-73604.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору