Розмір шрифту

A

Неоросійський стиль

НЕОРОСІ́ЙСЬКИЙ СТИЛЬ — стилістичний напрям в архітектурі, що був роз­по­всюджений на території України та Росії у період роз­витку історичних стилів на межі 19–20 ст. Н. С. разом з неоготикою та раціоналістич. напрямом належить до групи т. зв. неакадеміч. — романтич. стилів. Виникне­н­ня цього стилю повʼя­за­не з пошуками нац. стилю та пробудже­н­ням інтересу до народу та нар. мистецтва. Терміни, що ви­значають напрям, повʼязаний з пошуками самобутності нац. рос. стилю, в арх-рі істор. стилів, досі залишаються неточними. Цей напрям називали і «псевдоросійським стилем» (термін за­пропонував В. Курбатов), і «неоруським». Деякі рос. дослідники, зокрема й А. Ікон­ніков і Д. Сарабʼянов, взагалі вважали Н. с. різновидом модерну. Є. Кириченко виділяла рос. стиль, як течію еклектизму, а Н. с., як напрям модерну. На межі 19–20 ст. на арх-ру України значно впливали рос. теор. дослідж. і твори рос. архітекторів, повʼязані з виявле­н­ням нац. корі­н­ня, що вбачали у візантій. арх-рі, а пізніше — у рос. арх-рі 16–17 ст. На поч. 19 ст. набув популярності т. зв. рос.-візантій. стиль храм. зодчества, роз­роблений К. Тоном. Найві­доміші його будівлі: храм Христа Спасителя (1837–83, зруйнований 1931, від­новлений 1995–2000), Великий Кремлів. палац (1838–49) у Москві, кафедр. собори у рос. містах Єльці, Томськ, Красноярськ. Архітектори, які у 19 ст. починали працювати у Н. с., ві­ді­йшли від рац. форм класицизму та намагалися найбільш точно пере­дати непо­вторну характерність якогось давньорос. мотиву, деталей, що стали першоджерелом їх натхне­н­ня. Вони ві­ді­йшли від викори­ста­н­ня рос. або візантій. форм «взагалі» і від­творювали деталі моск., суздал. чи ярослав. архітектури 17 ст. або Візантії 12 ст., копіюючи декор окремих памʼяток. У серед. 19 ст. знач. внесок у збагаче­н­ня зодчих матеріалами з давньорос. архітектури зробили Ф. Солнцев (уклав альбом «Древности Рос­сийского государства» в 10-ти томах, 1849–53 і 1871–87), Ф. Ріхтер (випустив пр. «Памятники древневнерус­ского зодчества. Полное со­брание всех достопамятных зданий, замечательных по архитектуре и оригинальности своей» у 5-ти зошитах, 1851–56), А. Мартинов та І. Снєгірьов (видали пр. «Рус­ская старина в памятниках церковного и граж­данского зодчества» у 18-ти зошитах, 1846–59). У 1848–59 друкували альманах «Рус­ская старина». На межі століть існували 2 напрями Н. с. — офіційний та неофіційний, близький до словʼянофільства, а потім — до народництва. У 1830–40-х рр. домінував офіційний рос.-візантій. стиль К. Тона, а у 1860–70-х рр. — неофіційний (демократичний) стиль І. Ропета та В. Гартмана, у 1880–90-х рр. разом з академічним був поширений близький до нього наук.-археол. напрям Н. с. З Н. с. асоціювалися осн. для 19 ст. цін­ності: нац. корі­н­ня, демократія, народність, духовність. Характер. рисами будівель у Н. с. були цибулиноподібні куполи церков, декор. елементи у ви­гляді кокошників, шатр. заверше­н­ня, бочкоподібні колони, спарені арки з гирьками тощо. Більшість православ. храмів України зводили у цих формах. Н. с. в той час був офіційним церк. стилем у Рос. імперії, тому його роз­по­всюдже­н­ня на нерос. землях роз­глядали як прилуче­н­ня місц. насел. до православ. віри та рос. культури. Нерідко нові храми у такому стилі будували за т. зв. образцовими (шаблон.) проектами, через що вони втрачали свою самобутність. Серед таких споруд — Іллін. церква в Одесі (1896), Озерян. церква у Харкові (1901). Елементи Н. с. зʼявлялися на фасадах та в екс­терʼєрах укр. барок. храмів під час їх рекон­струкцій на­прикінці 19 — на поч. 20 ст. (Преображен. собор у м. Ізюм, нині Харків. обл.; трапезна Києво-Печер. лаври). Форм Н. с. надавали й колиш. катол. костелам на Зх. Україні під час їх при­стосува­н­ня під православні церкви. У цей час куполи барок. храмів у Він­ниці, Рівному, Корці (нині Рівнен. обл.), Луцьку, Житомирі замінили на цибулиноподібні. У Н. с. будували також особняки та прибутк. будинки, держ. установи (дівоче училище у м. Лубни, нині Полтав. обл., 1908–09, арх. О. Бекетов; Селян. банк у Полтаві, 1909, інж. С. Носов за проектом арх. О. Кобелєва). Серед ви­знач. зразків у Києві: рос.-візантій. напряму — Десятин­на церква (1828–42, арх. В. Стасов, не збереглася), Володимир. собор (1862–96, арх. О. Берет­ті, І. Штром, П. Спар­ро, Р. Бернгард, К. Маєвський, В. Ніколаєв); Н. с. — споруди Покров. монастиря, зокрема Покров. церква та Микол. собор (1896–1911, арх. В. Ніколаєв), прибутк. будинок на Андріїв. узвозі, № 34 (1901, інж. М. Вишневський за проектом О. Хойнацького).

Літ.: Курбатов В. Я. О рус­ском стиле для современ­ных построек // Зодчий. 1910. № 30; Борисова Е. А., Каж­дан Т. П. Рус­ская архитектура конца XIX — начала XX вв. Москва, 1971; Кириченко Е. И. Рус­ская архитектура 1830–1910-х годов. Москва, 1978; Борисова Е. А. Рус­ская архитектура второй половины XIX века. Москва, 1979; Ясиевич В. Архитектура Украины на рубеже ХІХ–ХХ веков. К., 1988; Кириченко Е. И. Рус­ский стиль: Поиски выражения национальной само­бытности. Народность и национальность. Традиции древнерус­ского и народного искус­ства в рус­ском искус­стве XVIII — нач. XX в. Москва, 1997; Забудова Києва доби класичного капіталізму. К., 2012.

О. І. Сідорова

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
23
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
73623
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
149
сьогодні:
2
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 2
  • середня позиція у результатах пошуку: 1
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 1):
Бібліографічний опис:

Неоросійський стиль / О. І. Сідорова // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2021, оновл. 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-73623.

Neorosiiskyi styl / O. I. Sidorova // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2021, upd. 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-73623.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору