Нюренберг Амшей Маркович
НЮ́РЕНБЕРГ Амшей Маркович (04(16). 04. 1887, м. Єлисаветград, нині Кропивницький — 10. 01. 1979, Москва) — живописець, графік, історик мистецтва. Член Товариства південно-російських художників (1910), Товариства незалежних художників (1918–19), Московського відділу СХ РФ (1932–79). Закінчив Одеське художнє училище (1911; викл. К. Костанді). Певний час мешкав у Парижі, де протягом року працював у спільному ательє з М. Шагалом. Після повернення 1913 до Єлисаветграда викладав. Від 1915 — в Одесі: викладав, брав активну участь у виставках, очолив групу модерністського напряму «Незалежні», 1918 відкрив художню студію «Вільна майстерня». Працював головним редактором у 1-й єлисаветградській революційній газеті «Червоне село». Від 1919 — народний комісар мистецтв і начальник Комітету охорони творів мистецтва та історичних будівель міста. Переїхав до Москви. Познайомившись із В. Маяковським, став одним із засновників видання «Окна РОСТА» (1919–21). Професор історії західноєвропейського живопису у ВДХУТЕМАСі (1922–24). У 1922–26 — художній оглядач газети «Правда», брав участь у створенні «Нового об’єднання живопису». Відряджений 1927–29 Народним комісаром освіти А. Луначарським у Париж читати лекції про радянське мистецтво; написав низку репортажів про французьке мистецтво для радянської преси. У 1930-і роки — творчі відрядження в колгоспи України і Північного Кавказу, на шахти Кузбасу. 1941–43 — евакуйований до Ташкента, працював в Узбецькому СХ, брав участь в організації реставрації історичних і культурних пам’яток. Повернувся до Москви. Від 1950 — на пенсії. Писав мемуарну прозу. Учасник мистецьких виставок від 1908. Персональні — у Москві (1945, 1961, посмертні — 1979, 2004), Рамат-Ґані (Ізраїль, 2006, посмертна), Одесі (1963, 2009 — посмертна), Кропивницькому (2009, посмертна). Працював у різних стилях — від модернізму до реалізму, дотримуючись традицій Паризької школи. Окремі роботи зберігаються в НХМ України (Київ), Одеському, Кропивницькому, Нукус. (Узбекистан) ХМ, ДТГ, Державному музеї образотворчих мистецтв ім. О. Пушкіна (обидва — Москва).
Додаткові відомості
- Основні твори
- «Червоні вітрила» (1910), «Декоративна композиція», «Декоративна східна композиція», «Вітрила» (усі — 1910–15), «Сніданок Соломії» (1911), «Полювання. Античний мотив» (1912), «Білі вітрила» (1916), «Купальниці» (1916; 1962), «Мечеть із чоловічою фігурою» (1923), «Інвалід війни» (1926), «Буржуазна сволота», «Вечеря» (обидва — 1930), «Cоцдоговір» (1931), «Щаслива юність» (1936), «Квітучий бузок» (1946), «У парку. Сосни», серія «Натюрморти з фруктами і квітами» (усі — 1947), «Під соснами» (1950), «Прогулянка озером» (1960), «Жінки-штукатурниці», «Одеська набережна» (обидва — 1961), «Озеро Сенеж» (1965), «Три рибини» (1973), «Фрукти і глечик», «Фрукти на круглому столі» (обидва — 1976); серія «Зима на Маслівці» (1950).
Рекомендована література
- Каталог выставки картин и рисунков А. Нюренберга. Москва, 1945;
- Тангян О. Одесский парижанин А. Нюренберг: Письма, которые должны жить // Дерибасовкая–Ришельевская. О., 2009. № 37.