Розмір шрифту

A

Ню

НЮ (від франц. nu — голий) — класичний жанр візуальних мистецтв (образотворчого, фото- та кіномистецтва), обʼєктом якого є оголене тіло. У мистецтво­знавстві вживають синонімний термін «акт». 

Має давню культурно-антропологічну генезу з від­мін­ними лініями роз­витку за мистецькими канонами й формами. Найдавнішими прототипами Н. можна вважати окремі артефакти антропоморфних зображень, що мали не лише символічне або магічне навантаже­н­ня, їх використовували при певних культових ритуалах (у межах хронології різних археологічних культур). Пізнішими памʼятками Н. з більш вираженими прикметами мистецького жанру були скульптури Давнього Єгипту, античної Греції та Риму. На теренах Європи оголене тіло часто зображували в часи пізнього Середньовіч­чя, а особливо в епоху Ренесансу, що повʼязане з новою світо­глядною моде­л­лю антропоцентризму. 

Найбільш ре­презентативними взірцями жанру Н. у міфологічних та біблійних сценах були твори Джорджоне, Донател­ло, Мікеланджело Буонар­роті, Леонардо да Вінчі, Сандро Бот­тічел­лі, Рафаеля Санті, Тіціана, Ієроніма Босха та ін. Від епохи Від­родже­н­ня оголена натура набула по­стійної уваги скульпторів, живописців і графіків як структурна складова художньо-символічної образності. Від­повід­но до цього мотиви Н. за­знавали різних жанрово-типологічних модифікацій. Про це свідчать роботи видатних художників маньєризму, бароко та рококо, на­приклад, Мікеланджело да Караваджо, П.-П. Рубенса, Рем­брандта ван Рейна та ін. 

У загальній динаміці роз­витку мистецтва оголена натура стає складовою процесу секуляризації мистецтва, зокрема в структурі творів історичного жанру, а згодом і в сукупності культурно-мистецьких стратегій 18–19 ст. — академізму, неокласицизму, романтизму та реалізму. Серед ві­домих художників, які активно зверталися у своїх творах до мотивів з оголеною натурою, були Н. Пус­сен, Ж.-О. Фраґонар, Ф. Буше, Ж.-Л. Давід та ін. У практиці художників 19 ст. за­знає змін поетико-смислове наповне­н­ня змісту мотивів оголеної натури, зокрема збагаче­н­ня емоційної палітри трактува­н­ня тіла. Це властиве полотнам Ф.-Х. де Гої, Ж.-О. Енґра, Т. Жеріко та ін. 

Сут­тєва від­мін­ність спо­стерігається в практиці митців середини 19 ст., у часи пере­мін мистецьких стратегій від реалізму до ім­пресіонізму, а згодом до символізму. Саме в цей період Н. утверджується як самодо­статній жанр живопису, графіки та скульптури. Найбільш виразно це проявилося у творчості Ґ. Курбе, Е. Мане, П.-О. Ренуара та ін. 

Від кінця 19 ст. у руслі культурно-мистецької течії символізму Н. набуває особливих поетично-філософських прикмет. Оголені людські по­статі стають носіями субʼєктивних алегорично-міфологічних смислів. Це властиво для творчості О. Бердслея, А. Бекліна, О. Редона, Ґ. Моро, П.-П. де Шаван­на, Ф. Годлера та ін. До мотивів з оголеною натурою часто зверталися й художники-ім­пресіоністи та постім­пресіоністи (А. де Тулуз-Лотрек, П. Ґоґен, П. Сезанн та ін.). Ще в ширшому жанрово-тематичному репертуарі Н. фігурує в художників-модерністів, починаючи від пред­ставників стилю модерн (Ґ. Клімт, Ф.-Ж. Ропс, А.-Ж. Ма­йоль та ін.). 

На різних стадіях модернізму, на­приклад, авангардизму, Н. як жанр став одним з ключових у пошуках митцями нової мови пластичного вислову. Видатними художниками-новаторами, які завдяки Н. вибудували авторські концепції пластичної форми в образотворчому мистецтві, були О. Архипенко, А.-Е. Матісс, П. Пікас­со, Ж. Брак, М. Шагал, С. Далі та ін. 

Упродовж 20 і на початку 21 ст. Н. залишається повноцін­ним жанром як образотворчого мистецтва, так і всіх візуальних мистецтв, зокрема фотохудожники інтер­претують оголені натури в роз­маїтих авторських концепціях. Серед українських авторів, які працюють у жанрі Н., — Л. Медвідь, А. Чебикін, В. Пилипʼюк, О. Ройтбурд.

Р. М. Яців

Додаткові відомості

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2021
Том ЕСУ:
23
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
73858
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
323
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 710
  • середня позиція у результатах пошуку: 12
  • переходи на сторінку: 6
  • частка переходів (для позиції 12): 56.3% ★★☆☆☆
Бібліографічний опис:

Ню / Р. М. Яців // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2021. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-73858.

Niu / R. M. Yatsiv // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2021. – Available at: https://esu.com.ua/article-73858.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору