Розмір шрифту

A

Німе кіно

«НІМЕ́» КІНО́  — назва кінематографа в перші десятиріччя його існування. Відсутність звуку визначала принципи побудови фільму, його естет. особливості. У «Н.» к. т. зв. ігрові фільми передавали зміст і розвиток подій без слів за допомогою зображення. Виражал. засобами, характерними для «Н.» к., особливо в ранній період його розвитку були: специфіка актор. виконання (експресивна манера гри із зовн. виразністю міміки й жесту), а також написи, які повинні були пояснювати дії. До осн. виражал. засобів, що, починаючи від 1920-х рр., виробило «Н.» к. і які лягли в основу кіномистецтва, належали: чергування кінематогр. планів, зміна ракурсів кінознімання, монтаж, який організовував твір в єдине ціле й надавав йому відповід. трактування. Перші «німі» фільми франц. реж. братів Люм’єр (докум.) та Ж. Мельєса (казк.-фан­таст.) визначали гол. напрями розвитку світ. кіно. Пошуки худож. форми та стилістики «Н.» к. вели представники франц. авангарду (у 1-й період його діяльності), нім. експресіонізму, швед. школи психол. кіно, амер. реж. Д.-В. Ґріффіт, Р. Флаерті, Ч. Чаплін. Серед видат. зарубіж. акторів «Н.» к. — М. Ліндер, Л. Ґіш, Б. Кітон, А. Нільсен, М. Пікфорд, Д. Фербенкс, Ч. Чаплін. Дорев. «Н.» к. представлене відомими акторами В. Холодною, Н. Лисенко, І. Мозжухіним та ін. Визнач. надбанням «Н.» к. стала творчість рад. митців: реж. С. Ейзенштейна, В. Пудовкіна, операторів А. Головні, Е. Тіссе.

Міжнар. резонансу досягли укр. реж. «Н.» к. О. Дов­женко, Дз. Вертов, Ю. Стабовий; оператори Д. Демуцький, Б. Завелєв, О. Калюжний; актори А. Бучма, І. Замичковський, М. Надемський, С. Свашенко, С. Шагайда, Д. Капка, С. Шкурат та ін. До 12-ти найкращих фільмів усіх часів і народів, визначених на Всесвіт. виставці (Брюссель, 1958), увійшло 9 «німих» фільмів: рад. — «Броненосець “Потьомкін”» (1925, реж. С. Ейзенштейн), «Мати» (1926, реж. В. Пудовкін), «Земля» (1930, реж. О. Довженко); зарубіжні — «Нетерпимість» (1916, реж. Д.-В. Ґріффіт), «Кабінет доктора Каліґарі» (1919, реж. Р. Віне), «Жадібність» (1924, реж. Е. фон Штрогейм), «Золота лихоманка» (реж. Ч. Чап­лін), «Остання людина» (реж. Ф. Мурнау; обидва — 1925), «Стра­сті Жанни Д’Арк» (1927, реж. К.-Т. Дрейєр). Мист. кіно в окремих сучас. фільмах звертається до «Н.» к. як до власного першоджерела, відтворюючи на екрані його кумирів, стиль і форми («Останній кіносеанс», 1971, реж. П. Богданович; «Раба кохання», 1975, реж. М. Михалков; «Дов­женко починається, або Сашко-реформатор», 2009, реж. В. Домбровський), творчо розвиваючи його кращі традиції.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2021
Том ЕСУ:
23
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
74473
Вплив статті на популяризацію знань:
312
Бібліографічний опис:

Німе кіно / Л. І. Брюховецька // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2021. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-74473.

Nime kino / L. I. Briukhovetska // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2021. – Available at: https://esu.com.ua/article-74473.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору
Німе кіно Енциклопедія сучасної України