Розмір шрифту

A

Огнєвой Костянтин Дмитрович

ОГНЄВО́Й Костянтин Дмитрович (справж. — Гноєвий; 30. 09. 1926, Дні­пропетровськ, нині Дні­про — 12. 12. 1999, Київ) — спів­ак (ліричний тенор), педагог. Професор (1984). Народний артист УРСР (1972). Лауреат 6-го Всесвіт. фестивалю молоді та студентів (2-а премія і срібна медаль), Всесоюз. конкурсу вокалістів (1-а премія і золота медаль; обидва — Москва, 1957). У 1943–48 брав участь в армій. худож. самодіяльності, спів­ав у складі ансамблів Білорус., Київ. військ. округів. Закін. Дні­проп. муз. училище (1950), Моск. консерваторію (1955; кл. І. Назаренка, згодом М. Гукової). 1948–50 — соліст Дні­проп. філармонії. 1955–73 — соліст Київ. теат­ру опери та балету ім. Т. Шевченка (дебютував партією Ленського в опері «Євгеній Онєгін» П. Чайковського, найкращий виконавець цієї партії в театрі), 1973–78 — Київ. філармонії (1975 — худож. кер.). Водночас 1965–99 працював у Нац. муз. академії України (Київ): від 1981 — проф., 1985–94 — завідувач кафедри сольного співу. Мав голос повного діапазону, чистого, мʼяко­го та теплого тембру. Досконалість володі­н­ня звуковеде­н­ням і спів­ац. диха­н­ням, природність інтонува­н­ня, майстерне філірува­н­ня звука, одухотвореність, благородство, висока спів­ац. і заг.-художня культура були по­єд­нані зі сценічністю, вмі­н­ням тонко й пере­конливо інтер­претувати твори, створювати художньо довершені вокал. образи, різні за стилями, жанрами, нац. приналежністю. Виконував партії лірич. тенора в усіх операх Київ. театру опери та балету ім. Т. Шевченка. Ви­ступав як концерт. спів­ак з різними оркестрами й хорами. У концерт. репертуарі — камерно-вокал. твори М. Лисенка, М. Леонтовича, К. Стеценка, Я. Степового, Л. Ревуцького, Р. Ґлієра, Г. і П. Майбород, І. Шамо, Ю. Мейтуса, А. Кос-Анатольського, В. Верменича, К. Домінчена, Ф. Наде­ненка, Я. Цегляра, О. Білаша, Б. Буєвського, В. Ільїна, І. Поклада, О. Варламова, М. Глінки, П. Чайковського, Е. Направника та ін.; арії з опер А. Рубінштейна, Е. Направника, Ж. Мас­сне, Ф. Чілеа, Ш. Ґуно, Дж. Рос­сіні, Р. Леонкавал­ло, С. Монюшка; старовин­ні рос. романси, укр., рос., груз., чес., польс., франц., неаполітан., мексикан., кубин. нар. пісні (часто виконував мовою оригіналу). Одним із перших опер. спів­аків почав виконувати в концертах популярні пісні сучас. композиторів, нар. пісні, старовин­ні романси в су­проводі естрад. ансамблю. О. — 1-й виконавець пісень: «Чорно­бривці» В. Верменича (1960, сл. М. Сингаївського), «Києве мій» І. Шамо (у дуеті з Ю. Гуляєвим, 1962, сл. Д. Луценка). Здійснив записи у фонди Укр. радіо, зокрема камерно-вокал. композиції Я. Калішевського, Г. і П. Майбород, Н. Андрієвської, П. Булахова, О. Дюбюка, А. Аренського, Дж. Перґолезі та ін., нар. пісні. Низку композицій записав на грамплатівки й компакт-диски. Гастролі в Болгарії, Польщі, Румунії, Югославії, Франції, Нідерландах, Фінляндії, Канаді, Індонезії, Паки­стані, Індії, Японії, на Кубі. Серед учнів — В. Білоножко (див. Білоножки), І. Борко, С. Ґіґа, Р. Горбатенко, Лідія та Любов Криворотови, Г. Кабка, М. Мозговий, В. Парубець. У пед. діяльності особл. увагу приділяв роботі над звуковеде­н­ням, правил. диха­н­ням, ін. елементами вокал. техніки, прищеплен­ню культури співу та худож. смаку. О. вважав, що засвоє­н­ня від­повід. навичок є необхід. базою для вільного оволоді­н­ня будь-яким репертуаром. У роботі з молодими вокалістами надавав великого значе­н­ня принципу по­ступовості, зокрема стверджував, що опануван­ню класич. композицій має пере­дувати праця над нар. піснями. Намагався роз­крити й роз­винути непо­вторні риси твор. індивідуальності кожного молодого спів­ака, що споріднювало школу О. з вокал. школами низки видат. укр. вокал. педагогів, зокрема Д. Євтушенка, О. Мурав­йової. Пед. принципи О. від­ображено в рукописах метод. характеру, присвяч. пита­н­ням вихова­н­ня високих чол. голосів, роботи з вокалістами-початківцями тощо. Укр. композитори, зокрема В. Верменич, І. Поклад, присвятили О. низку камерно-вокал. творів.

Додаткові відомості

Основні партії
Петро («Наталка Полтавка» М. Лисенка), Боян («Руслан і Людмила» М. Глінки), Володимир Ігоревич («Князь Ігор» О. Бородіна), Юродивий («Борис Годунов» М. Мусоргського), Синодал («Демон» А. Рубінштейна), Молодий циган («Алеко» С. Рахманінова), Таміно («Чарівна флейта» В.-А. Моцарта), Ернесто («Дон Паскуале» Ґ. Доніцетті), Альфред, Герцог («Травіата», «Ріґолетто» Дж. Верді), Фауст (однойм. опера Ш. Ґуно), Надір («Шукачі перлів» Ж. Бізе), Арлекін («Паяци» Р. Леонкавалло).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2022
Том ЕСУ:
24
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
співак
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
74893
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
179
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 52
  • середня позиція у результатах пошуку: 8
  • переходи на сторінку: 5
  • частка переходів (для позиції 8): 320.5% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Огнєвой Костянтин Дмитрович / О. М. Немкович // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2022. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-74893.

Ohnievoi Kostiantyn Dmytrovych / O. M. Nemkovych // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2022. – Available at: https://esu.com.ua/article-74893.

Завантажити бібліографічний опис

Євдокимов
Людина  |  Том 9  |  2025
В. Ф. Шинкарук
Євсевський
Людина  |  Том 9  |  2009
С. В. Яковенко
Євтушенко
Людина  |  Том 9  |  2009
О. М. Немкович
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору