Одеса–Броди Нафтопровід
Визначення і загальна характеристика
ОДЕ́СА–БРО́ДИ Нафтопровід — нафтогін, що з’єднав західну та східну системи нафтопроводів України, зокрема нафтопровід «Дружба» із Придніпровськими магістральними нафтопроводами. Збудований 1996–2001 між Одесою та м. Броди Львів. обл., де приєднаний до нафтогону «Дружба», з метою транзиту каспій. нафти в Центр. та Сх. Європу, оминаючи тер. РФ, із перспективою до портів Балтій. моря. Довжина 674 км, проектна потуж. 14,5 млн т нафти в рік. Проект об’єднав спільні інтереси 5-ти країн: України, Польщі, Литви, Грузії та Азербайджану. Завдяки О.–Б. Україна отримала єдину нафтотранспортну систему, що об’єднала найбільші укр. нафтопереробні заводи. Після завершення будівництва нафтогін 3 р. не використовували, потім було ухвалено рішення щодо його експлуатації в реверс. режимі: нафту з нафтопроводу «Дружба» перекачували до терміналів порту «Південний». Заг. обсяг транспортування нафти 2004 склав 1049,5 тис. т, за січень–квітень 2005 у порту «Південний» було відвантажено у танкери бл. 1770,9 тис. т нафти. 2004 прийнято рішення про добудову нафтопроводу О.–Б. до польс. м. Плоцьк, для його реалізації було створ. СП «Сарматія»: підготовка проектно-кошторис. документації, залучення інвестицій та забезпечення буд. робіт на укр. (125 км) і польс. (270 км) ділянках нафтопроводу. 2007 до акціонерів долучилися держ. енергет. компанії Азербайджану, Грузії та Литви. У травні 2009 президент України підписав указ про аверс. режим роботи нафтопроводу О.–Б., а в серед. 2010 його експлуатацію в реверс. режимі припинено. У листопаді 2010 нафтопроводом успішно транспортовано пробну партію нафти марки «Urals» обсягом 80 тис. т в аверс. режимі. У січні 2011 компанія «Укртранснафта» і Білорус. нафт. компанія уклали угоду (до 2013) про надання послуг із транспортування легкої нафти обсягом 4 млн т у рік нафтопроводом О.–Б., в лютому цього ж року розпочато регулярне транспортування нафти сорту «Azeri Light», зокрема на Мозир. нафтоперероб. завод. Поставки каспій. нафти в аверс. режимі підвищили рівень завантаження нафтотранспорт. системи, зміцнили енергет. безпеку України, країн регіону та Європи загалом, а також підтвердили роль України як надій. країни-транзитера і посилили її статус як одного із ключових факторів у галузі диверсифікованості поставок енергоресурсів у Каспій.-Чорномор. регіоні. Переведення нафтопроводу в аверс. режим роботи дозволило забезпечити нафтою Дрогоб. (Львів. обл.; див. «Галичина») та Надвірнян. (Івано-Фр. обл.; див. «Нафтохімік Прикарпаття») нафтопереробні заводи, а зх. регіони України — нафтопродуктами; спонукати РФ переспрямувати потік нафти, що йде нафтопроводом у реверс. режимі з нафтоперероб. станції Броди в напрямку мор. нафт. терміналу «Південний», на систему Придніпров. магістрал. нафтопроводів; транспортувати Urals-сумісну нафту влас. виробництва до країн Європи (Словаччини, Чехії, Угорщини). 2014–16 О.–Б. не експлуатували. Влітку 2016 Президенти Азербайджану та України заявили про відновлення проекту О.–Б. Залучення до транспортування в аверс. режимі нафтопроводу О.–Б. не лише каспій. нафти з родовищ Азербайджану та Казахстану, а й сировини з ін. країн (Ірану, країн Пн. Африки, Саудів. Аравії) дасть можливість підвищити вдвічі-втричі ресурсну базу нафтопроводу і забезпечити його повну потужність.