Розмір шрифту

A

Одеський авіаційний завод

ОДЕ́СЬКИЙ АВІАЦІ́ЙНИЙ ЗАВО́Д — державне під­приємство, що спеціалізується на модернізації, ремонті та технічному обслуговуван­ні авіаційної техніки. Заснований 1911 на базі ремонтних майстерень Одеського аероклубу (створено 1908) банкіром і під­приємцем А. Анатрою, також від­крито школу пілотів, а аеро­дром біля неї на­звано «Шкільний». 27 квітня цього року в небо під­нявся перший літак, побудований у місцевих авіамайстернях і пілотований льотчиком М. Костіним (цей день став історичною датою утворе­н­ня заводу). 

Перша продукція — літаки «Блеріо», «Фарман-IV», «Ньюпор», «Вуазен», що будували за іноз. ліцензіями. Влітку 1915 на заводі аеропланів «Анатра» створ. КБ під керівництвом Г. Макєєва й роз­почато роз­робле­н­ня власної моделі літака. 1914–17 під­приємством побудовано понад 1000 машин: 1056 — в Одесі та бл. 50-ти — філією заводу в Сімферополі. 1917 на 2-х заводах фірми «Анатра» працювали понад 330 службовців і бл. 2100 робітників. Особливо бурхливий роз­виток завод пере­жив у роки 1-ї світової вій­ни: 1917, на­приклад, під­приємство складало бл. 100 літаків на місяць і стало одним із провід. авіабудівних виробників у Російській імперії. Саме в цей період за власними кон­структорськими роз­робками випускали аероплани «Анатра-Анаде», «Анатра-Анасаль», «Анатра-Декан», «Анатра-Анамон», «Анатра-Де», «Анатра-Анадіс», «Анатра-Анадва», «Вуазен Іванова» та ін. У різні роки з авіац. заводом на Шкільному аеро­дромі спів­­пра­цю­вали ві­домі авіатори й кон­структори М. Єфимов, С. Уточкін, В. Хіоні, К. Арцеулов, П. Нестеров, С. Корольов. 

1920 завод «Анатра» націоналізовано і пере­йменовано в Державний авіаційний завод № 11, де 1923 було зі­брано кілька літаків оригінальної кон­струкції «Коньок-Горбунок» (авіакон­структор — В. Хіоні). Від 1924, після припине­н­ня випуску літаків, — Державної авіаційної майстерні № 7, під час 2-ї світової вій­ни — 256-і стаціонарні авіаремонтні майстерні Одеського військового округу. Неодноразово пере­дис­локовані, часто в польових умовах ремонтували літаки Р-5, I-15, I-16, I-153, МіГ-3, ЛАГГ-3, Як-9, Ла-5, Іл-10 та ін. (лише за роки вій­ни від­ремонтовано 546 літаків та 1135 авіа­двигунів). До Одеси авіамайстерні повернулися в червні 1944, згодом пере­йменовано у 562-й авіаремонт. завод МО СРСР. У повоєн­ні роки під­приємство одне з перших роз­почало ремонт ре­актив. техніки — МіГ-15, МіГ-17, МіГ-19, МіГ-21 та двигунів РД-9Б, Р-11, Р-13, Р-25, а згодом — 95Ш та АІ-25ТЛ. 1959–91 тут від­ремонтовано 1500 літаків і 3500 авіа­двигунів, на­прикінці 1986 освоєно капітал. ремонт літаків 3-го поколі­н­ня — МіГ-27. 

З від­новле­н­ням незалежності України 1991 завод пере­дано у під­порядкува­н­ня МО України, після створе­н­ня 2005 концерну «Авіавійськремонт» уві­йшов до його складу і пере­йменовано в Одеське авіаремонтне під­приємство «Одес­авіа­ремсервіс»; від 2010 — сучасна назва, від 2011 — у складі Державного концерну «Укр­оборон­пром». Основні напрями роботи — ремонт і модернізація МіГ-21, Л-39, МіГ-23, Як-52 та їхніх двигунів і агрегатів, а також двигунів для літаків типу Су-25 — Р95Ш, Р195, для літаків типу МіГ-29, Су-27 — газотурбін­них двигунів-енерговузлів ГТДЕ-117, капітальний ремонт Як-52, обладна­н­ня салонів під­вищеної комфортності для літаків транс­порт­ної авіації Ан-24, Ан-26, Ан-30 і вертольотів Мі-8, Мі-17 тощо. До поч. 2008 завод освоїв ремонт 28-ми типів літаків та 16-ти типів авіа­двигунів. З поч. бо­йових дій на Сх. України 2014 під­приємство залучено до викона­н­ня військового замовле­н­ня — ремонту вузлів і агрегатів авіаційної техніки ВПС України. 2018 завод освоїв виробництво літака Y1 «Дельфін», 2021 — амер. вертольотів Bell UH-1 «Ірокез». Діє музей під­приємства (2001). Тривалий час завод очолював В. Юхачов (1989–2021), нині — В. Шацков. Згідно з роз­порядже­н­ням КМ України за пропозицією Держ. концерну «Укр­оборон­пром» від грудня 2021 триває процедура припине­н­ня діяльності під­приємства шляхом реорганізації у порядку пере­творе­н­ня в АТ, 100 % акцій якого належить державі. Кількість працівників — понад 600 осіб (2021).

Літ.: Тищук Є. Столі­т­тя. Політ триває! Завод-патріарх авіаремонту — ДП «Одеське авіаційно-ремонтне під­приємство “Одесавіаремсервіс”» від­значає 100-річний ювілей // Віче. 2011. № 13.

А. О. Сабатин, О. В. Савченко

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2022
Том ЕСУ:
24
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Підприємcтва
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
74996
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
200
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 17
  • середня позиція у результатах пошуку: 9
  • переходи на сторінку: 4
  • частка переходів (для позиції 9): 941.2% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Одеський авіаційний завод / А. О. Сабатин, О. В. Савченко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2022. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-74996.

Odeskyi aviatsiinyi zavod / A. O. Sabatyn, O. V. Savchenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2022. – Available at: https://esu.com.ua/article-74996.

Завантажити бібліографічний опис

Інфлот Чорноморське головне морське агентство
Підприємcтва  |  Том 11  |  2011
В. К. Сидоренко
Молнія Спеціальне конструкторське бюро
Підприємcтва  |  Том 21  |  2023
А. С. Глущак
Новатор
Підприємcтва  |  Том 23  |  2021
С. В. Мотосов
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору