Одеський муніципальний музей особистих колекцій ім. О. Блещунова
Визначення і загальна характеристика
ОДЕ́СЬКИЙ МУНІЦИПА́ЛЬНИЙ МУЗЕ́Й ОСОБИ́СТИХ КОЛЕ́КЦІЙ ім. О. Блещунова
Засн. 1986 (відкритий для відвідування 1989) на основі зібр. творів мистецтва, що подарував місту колекціонер та альпініст О. Блещунов (зав. — до 1991), й розташ. у будинку, де проживала родина власника від 1919. Збірка презентує культуру та мистецтво країн Євразії і за тематикою складається з міні-колекцій. Основа експозиції створ. засновником музею у вигляді мандрівки і з часом була розширена: «Мемор. кімната О. В. Блещунова» — робочий кабінет колекціонера, в якому зібрано сімейні реліквії, портрети і фотографії друзів та учнів, матеріали, пов’язані з військ. та альпініст. етапами його життя; «Вітальня 19 ст.» — одна з найкращих у країні колекція віял 18 — поч. 20 ст. із різних матеріалів (черепаховий панцир, слон. кістка, папір, пір’я страуса, півня тощо); предмети із знаменитого майсенського «Лебединого сервізу» (1737–41); меблі в стилі неорококо; колекція дамських аксесуарів; нагородні й пам’ятні ордени та медалі; акварел. портрети-мініатюри на пластинах зі слон. кістки тощо; «Рос. старовина» — зберігаються старовинні ікони 16 ст.; предмети побуту містян 19 — поч. 20 ст. (меблі, вироби зі скла і порцеляни, бісеру, чол. аксесуари тощо); «Зх. Європа» — шафа-бюро 1740-х рр., старовинне венецій. дзеркало в різьбленій дерев’яній рамі, зразки європ. скла і порцеляни, починаючи від 1730-х рр., колекції печаток 17–20 ст., а також живопису та графіки; «Буддист. Схід» — предмети мистецтва народів Монголії й Тибету, Японії та Китаю (єдина в Україні ширма коромандельс. лаку 17 ст. періоду династії Мін, що вирізняється високим худож. виконанням; самурай. бойові віяла 18–19 ст., колекції китай. та япон. сувоїв, флаконів для нюхал. тютюну з напівкоштов. каменів і багатошар. скла; бронз. скульптури божеств буддизму, створ. у техніці «втраченої воскової моделі»); «Сходовий проліт» прикрашає невелика колекція робіт Б. Смирнова-Русецького. «Будуар 19 — поч. 20 ст.» — весіл. та ранкова сукні, деталі одягу, прилади для гігієни тощо; «Україна» — зразки іконопису і, насамперед, відомі поділ. ікони-примітиви на полотні, колекція кролевец. рушників, лубок 19 ст. із класич. сценою «Біля криниці», твори Р. Палецького тощо. «Мусульман. Схід» — переважно предмети побуту Серед. Азії та Закавказзя (зібр. тканих і вишитих килимів 19–20 ст. — перський килим із сюжетом «Древо життя», паласи, туркмен. намазлики та килимки-сумки «хурджуми» й «мафрачі» для зберігання речей, сюзане; зразки предметів меблів, що інкрустовані перламутром та слон. кісткою; колекції чол. і жін. прикрас, а також середньоазіат. та іран. посуду — для вмивання, приготування чаю, прилади для паління). «Одесика» — присвяч. рідному місту (роботи художників одес. школи живопису — К. Костанді, Т. Дворникова, Т. Фраєрмана, П. Шварца, Д. Фруміної, В. Стрельникова, О. Соколова, І. Островського, Л. Дульфана та ін., мемор. речі родини Фальц-Фейнів — відомих підприємців і землевласників Пд. України, книги, документи, фотографії тощо), також представлений рідкіс. муз. інструмент — фісгармонія 1870-х рр.; «Християнство» — колекції ікон 18 — поч. 20 ст., зокрема самобут. липованських, мідного литва, ростов. фініфті, а також церк. начиння: серветки-покрівці, потири, дискоси, лампади й кадила тощо. Директор — С. Остапова (від 1995).