Розмір шрифту

A

Одеський судноремонтний завод «Україна»

ОДЕ́СЬКИЙ СУДНОРЕМО́НТНИЙ ЗАВО́Д «УКРАЇ́НА» — під­приємство у галузі суднобудува­н­ня. Історію веде від адміралтей. майстерень Чорномор. греб. флоту, будівництво яких роз­почато влітку 1793. Після обʼ­єд­нан­ня (1904) їх із Судноремонт. заводом Рос. товариства пароплавства і торгівлі у карантині (діяв від 1857) утвор. Адміралтейство цього товариства, на базі якого 1918 засн. О. с. з. Чорномор. пароплавства. 1920 до нього при­єд­нано ділянку заводу Бел­ліно-Фендеріх з елінгом і перейм. у Судноремонт. завод ім. Марті та Бадіна, а 1922 до його складу вві­йшов суднобуд. завод К. Ревенського. Від 1925 — Судноремонт. завод ім. А. Марті. 1928 йому пере­дано частину Андросівського молу з прилеглою берег. зоною та майстернями упр. робіт Одес. порту. Перше капітально від­новлене за рад. часів судно — пароплав «Чичерін» (грудень 1922). Окрім ремонт. робіт, завод виконував ін. замовле­н­ня, напр., 1925 виготовив метал. кон­струкції та залізну завісу для Одес. опер. театру, що від­будовували після пожежі, також від­новлено суднобудува­н­ня. 1927–31 побудовано 2 шхуни — плиткі теплоходи «Молот» і «Серп», 2 курортні теплоходи — «Зоря» та «Зірниця», 4 мотор. катери для Далекого Сходу, закладено шхуни «Райкомвод» і «Делегат», декілька танкерів і суховантаж. барж, завершено добудову пароплава «Волгодон». На поч. 2-ї світової вій­ни завод пере­оснащував для потреб флоту різні судна в тралери, сан. транс­порт, мор. мисливці, мінні загороджувачі тощо. На під­приємстві встановлювали озброє­н­ня на транс­порт­ні судна, що приходили з вантажами в Одесу. 1941 робітники заводу успішно евакуювали устаткува­н­ня й буксирні плавучі доки у сх. порти Чорного та Азов. морів. Після звільне­н­ня міста, не­зважаючи на зруйновані вироб. потужності, ливар. цех під­приємства у жовтні 1944 виконав першу плавку, а згодом на ремонт стали кораблі Дунайської військової флотилії, від­новлено суднобудува­н­ня, зокрема в квітні 1945 з елінгу зі­йшла великовантажна мор. суцільнозварна баржа. 1947 уведено в екс­плуатацію перший док під­йом. силою 4 тис. т, змонтовано імпортов. устаткува­н­ня та ін. У 1950-х рр. під­приємство перейм. в О. с. з. № 1 (від 1967 — ім. 50-річчя Рад. України), що став головним у системі мін-ва мор. флоту СРСР до введе­н­ня в екс­плуатацію Іл­лічівського судноремонтного заводу. Роз­квіту завод досяг на­прикінці 1970-х — поч. 1980-х рр. (1974–86 дир. — В. Яворський): ремонтував бл. 30 суден щомісяця, зокрема 5–6 водотон­нажністю до 30 000 т; побудовано доковий цех (донині найбільш оснащений на пострад. просторі), цех палив. апаратури, із найсучаснішим на той час устаткува­н­ням (також виготовляв паливні форсунки для судн. дизелів). Підпр-во будувало баржі, шаланди, малі катери, пізніше за проектами Чорномор. центр. ПКБ буксири потуж. 150 к. с., пасажир. катери типу «Аркадія». У 1990-х рр. перейм. в О. с. з. «Україна». До поч. 2000-х рр. через втрату флоту Чорноморського морського пароплавства, що було осн. замовником, під­приємство пі­ді­йшло до банкрутства. Від 2007 — у структурі Одеського морського порту як від­окремлений самост. під­роз­діл «Судноверф “Україна”». У його складі — доково-комплекс. (10 089,3 м2) та корпус. (6302,2 м2) цехи та 2 доки: № 4 (під­йомна сила 10 тис. т, 6 понтонів, 2 крани вантажопід­йомністю 5 та 15 т, довж. доку 168,28 м, шир. 39,77 м, шир. стапель-палуби 29,9 м, 6 гол. водовід­лив. насосів продуктивністю 2700 м3/год.) та № 2 (під­йомна сила 6 тис. т, 6 понтонів, 2 крани — по 5 т, довж. доку 130 м, шир. 30,5 м, шир. стапель-палуби 22,5 м, 6 гол. водовід­лив. насосів — 2000 м3/год.). Пл. тер. верфі складає 75,5 тис. м2; протяжність причалів — 1230 м, зокрема судноремонтні — 570 м, глиб. біля причалів — до 7,1 м; вантажопід­йомне устаткува­н­ня на причалах — 2 портал. крани вантажопід­йомністю 100 т, несамохідний — вантажопід­йомністю 16 т. До верфі прокладено залізницю. Підпр-во виконує різноманітні види ремонту всіх типів суден (макс. судно, яке може бути заведене в акваторію комплексу, — довж. 175 м, шир. 29 м), а також виготовляє металокон­струкції, виконує окремі замовле­н­ня пром. характеру. 2015–16 від­ремонтовано протидиверс. катер «Гола При­стань», патрул. катер «Скадовськ», військ. буксир «Красноперекопськ», військ. катери «Ромни» та «Токмак», 2017–19 — патрул. катер «Павло Державін» мор. охорони Держ. прикордон. служби України, судно «Sea Trader», катер «Арктур», буксир «Про­грес-1», нафто­сміт­тєзбирач «Еколог», теплоходи «Jiwaga», «Vilena» та ін.

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
24
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Підприємcтва
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
75226
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
121
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 13
  • середня позиція у результатах пошуку: 7
  • переходи на сторінку: 4
  • частка переходів (для позиції 7): 879.1% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Одеський судноремонтний завод «Україна» / А. О. Сабатин, О. В. Савченко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2022, оновл. 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-75226.

Odeskyi sudnoremontnyi zavod «Ukraina» / A. O. Sabatyn, O. V. Savchenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2022, upd. 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-75226.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору