О’Ніл Юджин-Ґладстон
ОʼНІЛ Юджин-Ґладстон (OʼNeill Eugene Gladstone; 16. 10. 1888, м. Нью-Йорк, США — 27. 11. 1953, м. Бостон, шт. Массачусетс, США) — американський драматург. Нобелівська премія з літ-ри (1936), ін. численні нагороди, серед яких — Пулітцерів. премія (1920, 1922, 1928, 1957). Народився в сімʼї відомого амер. актора Джеймса ОʼН. Початк. освіту, через постійні переїзди батьків, отримував у різних катол. школах-пансіонатах Америки. Навч. у Прінстон. університеті (шт. Нью-Джерсі, США, 1906–07). Змінив чимало професій: поштаря, менеджера комерц. компаній, золотошукача, матроса торг. судна, працівника-різнороба у порту тощо. 1912, після невдалої спроби самогубства, повернувся до Нью-Йорка, був хронікером г. «Нью-Лондон телеграф», де опублікував свої перші гуморист. вірші. У тому ж році захворів на сухоти, під час лікування у санаторії Гейлорд під впливом прочитаних ним книг драматург. класики захопився ідеєю зробити театр. карʼєру. Вступив до Гарвард. університету (шт. Массачусетс), де, зокрема, відвідував заняття з драматург. майстерності. Наслідком захоплення ОʼН. театром став стрімкий розвиток його як драматурга. ОʼН. — один із творців та реформаторів амер. драми 20 ст. Його внесок у її розвиток полягає, насамперед, у тому, що сентиментально-салонним, розрахованим на комерц. успіх, він протиставив драми, що порушували злободенні проблеми життя пересіч. представника сучасного йому амер. суспільства з його духов. та соц. запитами. Специфіку драматург. техніки ОʼН. характеризує її співзвучність із принципами театр. реалізму, експресіонізму, натуралізму, поетикою європ. «нової драми», підкресленою увагою до психоаналіт. теорій З. Фройда та К.-Ґ. Юнґа. Поетика його драм поєднує в собі експресивність і жорстку конкретику, символіку, алегорію й гротеск, поглиблену увагу до психол. та соц. ідентифікації людської особистості. Психоаналіт. аспект проблематики драматургії ОʼН. критики пояснюють обставинами його особистого життя — нервовими розладами через невдалі шлюби, смерть батька, матері й старшого брата, неспроможністю налагодити стосунки із влас. дітьми. Драматург. творчість ОʼН. умовно поділяють на 3 періоди. Початковий охоплює 1914–20. Його перша зб. «Thrist» («Спрага [та інші одноактові пʼєси]», 1914) не мала успіху, як і перші його драматург. спроби. Літ. успіх письменник здобув премʼєрою пʼєси «Bound East for Cardiff» («Курс на Схід, до Кардіффу»), що й поклала початок новому амер. театру. У 2-й пол. 1910-х рр. драматург написав пʼєси «Before Breakfast» («Перед сніданком», 1916), «In the Zone» («У зоні», 1917), «Where the Cross is Made» («Там, де поставлено хрест»), «Beyond the Horizon» («За обрієм»), «The Long Voyage Home» («Довгий шлях додому»), «The Moon of the Caribbees» («Карибський місяць»; усі — 1918). Другий період творчості — 1920 — серед. 1930-х рр., поряд з продовженням традиц. тематики, ознаменований поглибленням її соц. акцентованості, простежуваної як у віддаленій істор. ретроперспективі, так і в її сучас. інтерпретаціях: «The Emperor Jones» («Імператор Джонс»), «Anna Christie» («Анна Крісті»; обидві — 1920), «The Hairy Аре» («Кошлата мавпа», 1922), «All Godʼs Children Got Wings» («Усім дітям Божим дано крила», 1923), «Marco millions» («Марко-мільйонник», 1925), «The Great God Brown» («Великий бог Браун»), «Lazarus Laughed» («Лазар сміявся»; обидві — 1926), «Strange Interlude» («Дивна інтерлюдія», 1927), «Mourning Becomes Electra» («Траур личить Електрі», 1929). У цей час зʼявилася й одна з найвідоміших його пʼєс — «The Desire under the Elms» («Любов під вʼязами», 1924), в якій драматург досліджує приховані імпульси людської поведінки та руйнів. вплив на неї соц. середовища. В остан. період творчості драматург написав пʼєси, які вважав найкращими своїми творами, — «The Iceman Cometh» («Продавець льоду гряде», 1939; філос. притча про жорстоку реальність та рятівну мрію) та «Long Dayʼs Journey into Night» («Довга подорож у ніч», 1941; трагедія сімей. стосунків родини, що має виразний автобіогр. підтекст), а також «A Touch of the Poet» («Душа поета», 1940), «A Moon for the Misbegotten» («Місяць для знедолених», 1943; усі — Нью-Йорк). У 1943 через ураження нервової системи ОʼН. повністю втратив працездатність. За словами учня й послідовника його драматург. традицій Т. Вільямса, він «дав життя американському театру і помер для нього». Окремі твори ОʼН. українською мовою переклали В. Довжик, В. Гуменюк.
Додаткові відомості
- Основні твори
- укр. перекл. — Вибрані твори. Т., 2008.