Орлян Софія Теодорівна
ОРЛЯ́Н Софія Теодорівна (за чоловіком — Собота (-ова); 14. 09. 1886, Львів — 05. 01. 1968, там само) — співачка (сопрано), актриса, педагог. Закін. вчител. семінарію, польс. драм. школу Ч. Кшижановського та школу С. Франчковської (кл. фортепіано і співу) у Львові. Виступала як солістка на концертах та культ.-осв. заходах. Актор. кар’єру розпочала на поч. 1920-х рр. у польс. театрах «Уль» та «Баґателя» у Львові. 1923–24 виступала в Укр. нар. театрі товариства «Укр. бесіда» у Львові. Пройшла практ. школу мистецтва оперети у театр. диригента Я. Барнича та реж. Й. Стадника, грала у модер. постановках М. Крушельницького. 1927–29 виступала у кооперативі «Укр. театр» під дирекцією Й. Стадника, на поч. 1930-х рр. — в укр. театрі-ревю «Цвіркун» під керівництвом П. Сороки, згодом Р. Залуцького. Спорадично брала участь у виставах театрів Й. Стадника та Я. Стадника, Укр. нар. театру ім. І. Тобілевича під керівництвом М. Бенцаля, укр. театру «Заграва» та ін. У серед. 1930-х рр. відійшла від профес. театру, вела режисер. курси для аматор. драм. гуртків Галичини при товаристві «Просвіта»; давала приватні уроки гри на фортепіано. 1939–41 брала участь у муз.-громад. житті, зокрема в організації держ. Укр. драм. театру ім. Лесі Українки (Львів). Як провідна оперетк. та естрадна артистка відзначалася темперамент. емоц. грою, чудовим поєднанням гарного голосу і пластич. вираження ролі. У колективі її називали «Орлянка».
Партії: Одарка («Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського), Катерина (однойм. опера М. Аркаса), Баттерфляй («Мадам Баттерфляй» Дж. Пуччіні). Ролі: Арсена («Циганський барон» Й. Штраусса), Одетта, Маріца («Баядера», «Маріца» І. Кальмана), Жаклін, Сюзанна («Добродійна Сюзанна» Ж. Жільбера), Ілона («Циганське кохання» Ф. Легара), Наталка («Наталка Полтавка» І. Котляревського), Уляна («Сватання на Гончарівці» Г. Квітки-Основ’яненка), Русалка («Лісова пісня» Лесі Українки), Ґвендолен Ферфакс («Клопіт з Ернстом» за О. Вайлдом), Кася («Тітка Карла» Т. Брандона).
Літ.: І. Н. Львівський український театр «Цвіркун»: «Бо хто не ризикує» — ревія в 13 точках // Діло. 1932. Ч. 65; Юко. Софія Орлян-Соботова // Наш театр: Книга діячів укр. театр. мистецтва 1915–1991. Т. 2. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто, 1992; Медведик П. Діячі української музичної культури: Мат. до біо-бібліогр. слов. // Зап. НТШ. Т. 232: Пр. музикознав. комісії. Л., 1996.
Р. Я. Лаврентій
Основні партії
Одарка («Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського), Катерина (однойм. опера М. Аркаса), Баттерфляй («Мадам Баттерфляй» Дж. Пуччіні). Ролі: Арсена («Циганський барон» Й. Штраусса), Одетта, Маріца («Баядера», «Маріца» І. Кальмана), Жаклін, Сюзанна («Добродійна Сюзанна» Ж. Жільбера), Ілона («Циганське кохання» Ф. Легара), Наталка («Наталка Полтавка» І. Котляревського), Уляна («Сватання на Гончарівці» Г. Квітки-Основ’яненка), Русалка («Лісова пісня» Лесі Українки), Ґвендолен Ферфакс («Клопіт з Ернстом» за О. Вайлдом), Кася («Тітка Карла» Т. Брандона).
Рекомендована література
- І. Н. Львівський український театр «Цвіркун»: «Бо хто не ризикує» – ревія в 13 точках // Діло. 1932. Ч. 65;
- Юко. Софія Орлян-Соботова // Наш театр: Книга діячів укр. театр. мистецтва 1915–1991. Т. 2. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто, 1992;
- Медведик П. Діячі української музичної культури: Мат. до біо-бібліогр. слов. // Зап. НТШ. Т. 232: Пр. музикознав. комісії. Л., 1996.