Олді Генрі Лайон
О́ЛДІ Генрі Лайон (справж. — Громов Дмитро Євгенійович та Ладиженський Олег Семенович) — дует письменників-фантастів. Член Конгресу літераторів України (2011). Лауреат числен. літ. премій, на Всесвіт. фестивалі фантастики «Єврокон» (Київ, 2006) отримав звання «Кращий письменник-фантаст Європи 2006». Громов Дмитро Євгенійович (30. 03. 1963, Сімферополь): закін. Харків. політех. інститут (1986), навч. в аспірантурі на каф. заг. та неорган. хімії цього інституту і був м. н. с. (1988–91), працював інж.-хіміком Харків. HВО «Карбонат» (1986–88), ред. видавництва «Реванш» (Харків, 1992–95). Ладиженський Олег Семенович (23. 03. 1963, Харків): закін. Харків. інститут культури (1984), був кер. самодіял. театр. колективу та реж. театру-студії «Пелікан» (1984–2000). Від 1995 обидва почали займатися профес. письменниц. діяльністю. 1999–2011 — організатори й чл. оргкомітету Міжнар. фестивалю фантастики «Зоряний міст» (Харків), що став поміт. явищем у культур. житті не лише Харкова, а й України. Псевд. О. виник з анаграми імен письменників (ОЛег+ДІма) під час підготовки до вид. перших влас. спільних творів. Видавці наполягли також на необхідності додати до «іноземного прізвища» автора «ініціали» — Г(ромов) та Л(адиженський), що потім були розшифровані як Генрі Лайон. Нині вийшли друком понад 240 вид. творів О. (із врахуванням перевидань та перекладів ін. мовами) заг. накладом понад 1,5 млн прим. Мова творів переважно російська, низку романів та повістей видано українською мовою в автор. перекладі. Окремі з них перекладені франц., литов., польс., чес. мовами, їх друкували в Канаді, Литві, Польщі, Чехії. Магістрал. напрямом творчості О. став жанр т. зв. філос. бойовика, створеного письменниц. дуетом. Суть його полягає в поєднанні захопливого динам. сюжету з нетривіальними, досить глибокими та філос. опрацюваннями другого плану. Письменники прагнуть показати психологію героїв у нестандарт. обставинах, через дію змусити читача співпереживати. Своїми літ. вчителями вважають Р. Желязни та А. і Б. Стругацьких. Твор. доробок О. можна умовно поділити на кілька великих циклів: «Люди, боги і я», куди входять твори істор.-міфол. спрямування, написані на основі міфології різних народів (грец., іран., китай., япон. тощо); «Вогні великого міста» — твори в дусі магіч. реалізму, дія в них відбувається у великому сучас. мегаполісі, де неважко впізнати рідне місто співавторів Харків; «Ойкумена» — велетен. цикл, події якого розгортаються в далекому ракетно-косміч. майбутньому, коріння якого тягнеться із сьогодення і сивої давнини; «Чиста фентезі» — твори філос. плану, дія яких відбувається в умовно-казк. світі. Проблематика творів О. також дуже широка. Вони не зосереджуються на одній і тій самій проблемі, а пишуть про те, що хвилює їх безпосередньо та суспільство, в якому вони живуть: проблема взаєморозуміння людей різних рас, верств і статків; відповідальність твор. людини (письменника, поета, режисера, вченого) за свої витвори й винаходи; взаємини між людиною та Богом, питання віри й безвір’я; пошуки людиною свого місця під сонцем, вибір між правдою та кривдою, добром і злом.
Додаткові відомості
- Основні твори
- Войти в образ. Х., 1994; Дорога. Х., 1994; Герой должен быть один. Барнаул, 1996; Восставшие из рая. Х., 1996; Путь меча. Нижний Новгород, 1996; Пасынки Восьмой Заповеди. Москва, 1996; Мессия очищает диск. Москва, 1997; Дайте им умереть. Москва, 1997; Черный Баламут: В 3 т. Москва, 1997–98; Я возьму сам. Москва, 1998; Нам здесь жить: В 2 т. Москва, 1999 (у співавт. з Андрієм Валентиновим); Рубеж. Москва, 1999 (у співавт. з Андрієм Валентиновим і Дяченками — Мариною та Сергієм); Ноперапон, или По образу и подобию. Москва, 1999; Маг в Законе: В 2 т. Москва, 2000; Одиссей, сын Лаэрта: В 2 т. Москва, 2000–01; Богадельня. Москва, 2001; Шутиха. Москва, 2003; Песни Петера Сьлядека. Москва, 2004; Пентакль. Москва, 2005 (у співавт. з Андрієм Валентиновим і М. та С. Дяченками); Приют героев. Москва, 2006; Обитель героїв. К., 2006; Шмагія. К., 2006; Ойкумена: Цикл у 15 т. Москва; С.-Петербург, 2007–19; Алюмен: В 3 т. Москва, 2008–09 (у співавт. з Андрієм Валентиновим); Золотарь, или Просите и дано будет. Москва, 2009; Внук Персея: В 2 т. Москва, 2011–12; Циклоп: В 2 т. Москва, 2012; Крепость души моей. С.-Петербург, 2012 (у співавт. з Андрієм Валентиновим); Шерлок Холмс против марсиан. С.-Петербург, 2014; Сильные: В 2 т. С.-Петербург, 2016; Свет мой, зеркальце. С.-Петербург, 2017; Бык из Машины. С.-Петербург, 2017; Нюансеры. С.-Петербург, 2019; Карп и Дракон: В 2 т. С.-Петербург, 2019–20; Черный ход. С.-Петербург, 2020; Золотой лук: В 2 т. С.-Петербург, 2021.
Рекомендована література
- Шмалько А. Боги и люди Генри Лайона Олди // Олди Г. Л. Герой должен быть один. Барнаул, 1996;
- Харитонов Е. Миры Генри Лайона Олди // Библиография. 1996. № 3;
- Черный И. Украинский «Омен» // Порог. 1999. № 11;
- Його ж. «Философский боевик» Г. Л. Олди // Олди Г. Л. Пасынки Восьмой Заповеди. Москва, 2000;
- Черный И., Шмалько А. Заметки на полях, или Диалог о непростом мире непростого романа // Олди Г. Л. Маг в Законе. Москва, 2000;
- Сединина Ю. Ex ipso fonte bibere: Алюзии и реминисценции античной мифологии в творчестве Г. Л. Олди // Олди Г. Л. Сумерки мира. Москва, 2005;
- Андреева Ю. Триумвират: Твор. биографии писателей-фантастов Генри Лайона Олди, Андрея Валентинова, Марины и Сергея Дяченко. Красноярск, 2013;
- Петухова Е. Библейские мотивы в романе Г. Л. Олди и А. Валентинова «Крепость души моей» // Наук. зап. Харків. пед. університету. 2014. Вип. 3, ч. 2;
- Черный И. Жанровая специфика романа Г. Л. Олди «Шерлок Холмс против марсиан» // Вісн. Харків. університету. Сер. Філологія. 2015. № 1134.