Олімпіади учнівські
ОЛІМПІА́ДИ УЧНІ́ВСЬКІ — багатоступеневі, щорічні, масові інтелектуальні змагання учнів. Їх проводять серед учнів закладів заг. серед. освіти з таких предметів: математики, фізики, хімії, біології, екології, географії, економіки, української мови та літ-ри, історії, основ правознавства, іноз. мов, основ інформатики, інформ. технологій, трудового навч., педагогіки та психології. Всеукр. О. у. відбуваються у 4 етапи: шкільні, районні, обласні, загально-національні. Для кожного етапу характерні певні цілі та завдання.
Перший етап — шкіл. предметні О. у., що проводять на базі конкрет. закладу заг. серед. освіти: є найбільш масовими, відбуваються у жовтні, в один тур. У них можуть брати участь усі бажаючі учні цього закладу. Завдання для шкіл. предмет. О. у. розробляють, зазвичай, самі вчителі. Вони ж і оцінюють роботи учасників. Осн. метою 1-го етапу Всеукр. предмет. О. у. є формування в учнів пізнавал. інтересу до предмета, формування команди для участі в рай. О. у. Другий — рай. (міські), що проводять у листопаді рай. (міські) відділи освіти. До участі допускають учнів, які стали переможцями поперед. (шкіл.) етапу. Завдання для нього, зазвичай, готують обл. інститути післядиплом. пед. освіти. Роботи перевіряють члени журі з числа висококваліфіков. вчителів. Проведення рай. О. у. є логіч. продовженням реалізації завдань 1-го етапу та важливим стимулом для підвищення інтересу до поглибленого вивчення навч. предметів, формування в учнів. молоді навичок дослідниц. роботи.
Третій — обл. О. у. Їх проводять у січні–лютому Міністерство освіти і науки України (МОН) та департамент освіти і науки обл. держ. адміністрацій за завданнями, розробленими обл. інститутами післядиплом. пед. освіти. Олімпіади з фізики, хімії, біології, математики, інформатики, інформ. технологій, трудового навч. проводять у 2 тури — теор. і практичний. Перший має на меті визначити рівень теор. знань і умінь учасників О. у.; другий — визначити рівень практ. умінь та навичок учасників. Кількість турів ін. змагань, їх тривалість та форми проведення визначає МОН спільно з оргкомітетами та журі відповід. олімпіад. До складу журі обл. О. у., окрім висококваліфіков. учителів, залучають учених та викл. закладів вищої освіти (ЗВО). Під час підготовки та проведення 3-го етапу предмет. О. у. вирішують спільні для попередньо розглянутих етапів завдання, водночас з’являються і нові, зокрема виявлення, розвиток обдаров. учнів (див. Обдаровані діти), реалізація зібностей талановитих школярів та надання їм допомоги у виборі професії.
Остан. етапом Всеукр. предмет. олімпіад є 4-й етап — заг.-нац. О. у. Їх проводить МОН під час березневих канікул також у 2 тури — теор. і практичний. Завдання для проведення олімпіад готують предметно-метод. комісії, до яких входять фахівці відповід. галузі. Члени предметно-метод. комісії забезпечують наук. рівень змісту завдань та відповідність віковим особливостям. Журі на чолі з головою формують із фахівців відповід. профілю з числа наук., наук.-пед. працівників установ, ЗВО, викл., учителів, методистів тощо. Кількіс. склад учасників 4-го етапу Всеукр. О. у. визначають на основі рейтингу команд-учасниць. Цей етап покликаний реалізувати такі завдання: популяризація досягнень науки, техніки та новіт. технологій; залучення учнів. молоді до навч. у ЗВО; формування твор. покоління молодих науковців та практиків для різних галузей сусп. життя; залучення професор.-викладац. складу ЗВО, працівників наук. установ до актив. роботи з обдаров. учнів. молоддю; формування команд для участі в міжнар. олімпіадах. Орган. складовою предмет. олімпіад є розроблення вимог до структури, змісту олімпіад. завдань. Олімпіадні завдання — особливий вид складних за змістом завдань, виконання яких передбачає не лише знання процесів, явищ, законів, закономірностей, а й різні види навч. діяльності (розмірковування, порівняння, аналіз, синтез, оцінку, узагальнення, винесення судження, виявлення причинно-наслідк. зв’язків, виведення закономірностей, спостереження, експеримент, конструювання, прогнозування тощо). Критерії оцінювання олімпіад. завдань розробляють окремо, та на кожному етапі вони мають характерні особливості. Переможців олімпіад визначають оргкомітети за поданнями журі відповід. етапів змагань.
Завершал. стадією учнів. олімпіад. руху є Міжнар. предметні О. у. — з математики, фізики, хімії, біології, екології та інформатики тощо. У Статуті Міжнар. О. у. визначені осн. завдання, зокрема об’єднання талановитої молоді з різних країн світу; стимулювання розвитку здібностей школярів, допомога в утвердженні їх як майбут. учених; обмін досвідом проведення нац. О. у.; порівняння рівнів освіти, навч. планів, програм, підручників. Організац. форми О. у. закріплені «Положенням про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності», затв. МОН (2011, 2021).