Освіта осіб з порушеннями психофізичного розвитку
Визначення і загальна характеристика
ОСВІ́ТА ОСІ́Б З ПОРУ́ШЕННЯМИ ПСИХОФІЗИ́ЧНОГО РО́ЗВИТКУ — освіта осіб, які мають сенсорні порушення (слуху — глухі та зі зниженим слухом, зору — сліпі та слабкозорі), порушення опорно-рухової сфери, інтелектуального розвитку, затримку психічного розвитку, важкі порушення мовлення, розлади аутистичного спектра, дефіцит уваги та/або гіперактивність, складні (комбіновані) порушення. Особи з порушеннями психофіз. розвитку — одна з категорій осіб з особливими освіт. потребами (див. Дефектологічна освіта). Крім осіб з порушеннями психофіз. розвитку, особами з особливими освіт. потребами є також обдаровані діти, діти з іншомов. родин, із соціально вразливих верств, діти з труднощами у навч. та ін. Водночас, в окремих наук. джерелах термін «особи з порушеннями психофізичного розвитку» використовують як синоніміч. поняттю «особи з особливими освітніми потребами». Законодавством України передбачено надання освіт., психол.-пед., корекц.-розвитк. послуг особам з порушеннями психофіз. розвитку, а також забезпечення засобами корекції психофіз. розвитку (див. Корекційна педагогіка). Поняття «корекційно-розвиткові послуги (допомога)» визначено у Законі України «Про освіту» як комплексна система заходів супроводження особи з особливими освіт. потребами у процесі навч., спрямов. на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавал. діяльності, емоц.-вольової сфери та мовлення. З дітьми з порушеннями психофіз. розвитку проводять корекц.-розвитк. роботу, зміст та обсяг якої визначають відповідно до індивід. освіт. потреб конкрет. дитини. Корекц.-розвитк. робота — комплекс заходів із систем. психол.-пед. супроводу дітей з особливими освіт. потребами у процесі навч., що спрямов. на корекцію порушень шляхом розвитку пізнавал. діяльності, емоц.-вольової сфери, мовлення та особистості дитини. Таку роботу проводять у формі занять за напрямами відповідно до індивід. особливостей учня та у процесі повсякден. спілкування дорослих з дитиною. Особи з порушеннями психофіз. розвитку здобувають освіту всіх рівнів у закладах з інклюзив. навч., спец. закладах для осіб відповід. категорії, спец. групах, класах (інтегров. навч.). Нині функціонує 310 спец. закладів серед. освіти (80 навч.-реабілітац. центрів для дітей зі склад. порушеннями розвитку та 230 спец. шкіл), у яких здобуває освіту бл. 36 300 учнів. Щороку більша кількість дітей з порушеннями психофіз. розвитку одержує освіту в інклюзив. умовах разом з однолітками із нормотиповим розвитком. Заклад, що надає освіту особам з порушеннями психофіз. розвитку, повинен дотримуватися вимог архіт. доступності будівель, приміщень, прилеглої тер. та принципів універсал. дизайну в освіті; мати необхідну матеріал.-тех. та навч.-метод. базу, фахівців із відповід. підготовкою (педагогів, які володіють сучас. пед. технологіями, асист. вчителів/вихователів, штат. або залучених спец. педагогів та ін. фахівців) для врахування особливих освіт. потреб кожної дитини. Визначають рівень особливих освіт. потреб фахівці Інклюз.-ресурс. центрів за результатами комплекс. оцінки розвитку дитини. Для створення сприятливих умов навч. дітей з особливими освіт. потребами, зокрема з порушеннями психофіз. розвитку, в інклюз. закладах працює команда психол.-пед. супроводу. Батьки дитини мають право обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття освіти. Особи з порушеннями психофіз. розвитку, як і особи з нормотиповим розвитком, можуть реалізувати своє право на освіту шляхом формал., неформал. або інформал. навч. Законодавством України для них передбачено різні форми навч.: дистанц., екстернатне, сімейне або домашнє та пед. патронаж, що забезпечує гнучкість та дає змогу створити індивід. освітню траєкторію для кожної дитини. В освіті осіб з порушеннями психофіз. розвитку, згідно сучас. біопсихосоціал. моделі, на відміну від мед., осн. увагу приділяють не типу та важкості порушення, а індивід. можливостям та освіт. потребам, що, згідно з положеннями МКФ (Міжнар. класифікації функціонування та обмежень здоров’я) та МКФ-ДП (Міжнар. класифікації функціонування та обмежень здоров’я дітей та підлітків), є наслідком дії не лише внутр., а й зовн., контекстуал. чинників навколиш. середовища. Для забезпечення доступу до якіс. освіти введено п’ятирівневу підтримку осіб з особливими потребами, зокрема з порушеннями психофіз. розвитку, в освіт. процесі. Врахування освіт. труднощів, що створюють бар’єри в успіш. опануванні знань і взаємодії, є визначал. для рівня підтримки (обсягу тимчас. або постій. підтримки). При поодиноких незнач. труднощах надають підтримку першого рівня з використанням ресурсів закладу освіти, облаштування освіт. середовища (універсал. дизайн). Труднощі легкого ступеня є підставою для підтримки другого рівня, за якої передбачені корекц.-розвитк. заняття (2 рази на тиждень); фінансування оплати їхнього проведення фахівцями відповід. профілю, доплати педагогам за окремі види пед. діяльності, закупівлі необхід. обладнання; облаштування освіт. середовища (розумне пристосування); адаптації відповідно до потреб здобувача освіти; за потреби вводять посаду асист. вчителя. Здобувачеві освіти, який має труднощі помір. ступеня, надають підтримку третього рівня, за якого проводять корекц.-розвитк. заняття (4 рази на тиждень); здійснюють додатк. фінансування їхньої оплати, забезпечення допоміж. засобами та обладнанням, доплати педагогам за окремі види пед. діяльності; надають послуги асист. вчителя; за потреби можуть також надавати послуги асист. дитини; облаштування освіт. середовища (розумне пристосування), адаптації відповідно до потреб здобувача. Четвертий рівень підтримки надають здобувачам, які мають труднощі тяжкого ступеня. Цей рівень передбачає адаптов. розклад занять; корекц.-розвитк. заняття (6 разів на тиждень); послуги асист. вчителя, та, за необхідності, асист. дитини; фінансування корекц.-розвитк. послуг, допоміж. засобів навч., обладнання, базових соц. послуг; доплати педагогам; облаштування середовища (розумне пристосування), індивід. місця навч.; адаптації та модифікації відповідно до потреб здобувача освіти; залучення додатк. фахівців (ерготерапевта, поведінк. терапевта на ін.); за потреби, використання спец. методів, альтернат. форм комунікації. За наявності труднощів найтяжчого ступеня надають підтримку п’ятого рівня, за якого здобувач відвідує заняття за індивід. планом з обов’язк. періодич. залученням в освіт. процес (напр.: окремі заняття, уроки, відвідування заходів позауроч. діяльності) з метою соціалізації та додатк. корекц.-розвитк. заняття (8 разів на тиждень); передбачені послуги асист. вчителя та асист. дитини; додатк. фінансування корекц.-розвитк., соц. послуг, забезпечення допоміж. індивід. засобами навч., облаштування освіт. середовища (розумне пристосування), індивід. місця навч., додатк. обладнання, доплат педагогам; адаптації та модифікації, забезпечення ін. додатк. підтримкою відповідно до потреб здобувача (соц. послуг тощо); залучення додатк. фахівців (ерготерапевта, поведінк. терапевта на ін.); за потреби, використання спец. методів, технологій, прийомів, методів альтернат. комунікації.