Розмір шрифту

A

Освіта осіб з порушеннями психофізичного розвитку

ОСВІ́ТА ОСІ́Б З ПОРУ́ШЕ­Н­НЯМИ ПСИХОФІЗИ́ЧНОГО РО́ЗВИТКУ — освіта осіб, які мають сенсорні поруше­н­ня (слуху — глухі та зі зниженим слухом, зору — сліпі та слабкозорі), поруше­н­ня опорно-рухової сфери, інтелектуального роз­витку, затримку психічного роз­витку, важкі поруше­н­ня мовле­н­ня, роз­лади аутистичного спектра, дефіцит уваги та/або гіпер­­активність, складні (комбіновані) поруше­н­ня. Особи з поруше­н­нями психофіз. роз­витку — одна з категорій осіб з особливими освіт. потребами (див. Дефектологічна освіта). Крім осіб з поруше­н­нями психофіз. роз­витку, особами з особливими освіт. потребами є також обдаровані діти, діти з іншомов. родин, із соціально вразливих верств, діти з труднощами у навч. та ін. Водночас, в окремих наук. джерелах термін «особи з поруше­н­нями психофізичного роз­витку» використовують як синоніміч. поня­т­тю «особи з особливими освітніми потребами». Законодавством України перед­бачено на­да­н­ня освіт., психол.-пед., корекц.-роз­витк. послуг особам з поруше­н­нями психофіз. роз­витку, а також забезпече­н­ня засобами корекції психофіз. роз­витку (див. Корекційна педагогіка). Поня­т­тя «корекційно-роз­виткові послуги (допомога)» ви­значено у Законі України «Про освіту» як комплексна система заходів су­проводже­н­ня особи з особливими освіт. потребами у процесі навч., спрямов. на корекцію порушень шляхом роз­витку особистості, її пі­знавал. діяльності, емоц.-вольової сфери та мовле­н­ня. З дітьми з поруше­н­нями психофіз. роз­витку проводять корекц.-роз­витк. роботу, зміст та обсяг якої ви­значають від­повід­но до індивід. освіт. потреб конкрет. дитини. Корекц.-роз­витк. робота — комплекс заходів із систем. психол.-пед. су­проводу дітей з особливими освіт. потребами у процесі навч., що спрямов. на корекцію порушень шляхом роз­витку пі­знавал. діяльності, емоц.-вольової сфери, мовле­н­ня та особистості дитини. Таку роботу проводять у формі занять за напрямами від­повід­но до індивід. особливостей учня та у процесі повсякден. спілкува­н­ня дорослих з дитиною. Особи з поруше­н­нями психофіз. роз­витку здобувають освіту всіх рівнів у закладах з інклюзив. навч., спец. закладах для осіб від­повід. категорії, спец. групах, класах (інтегров. навч.). Нині функціонує 310 спец. закладів серед. освіти (80 навч.-реабілітац. центрів для дітей зі склад. поруше­н­нями роз­витку та 230 спец. шкіл), у яких здобуває освіту бл. 36 300 учнів. Щороку більша кількість дітей з поруше­н­нями психофіз. роз­витку одержує освіту в інклюзив. умовах разом з однолітками із нормотиповим роз­витком. Заклад, що надає освіту особам з поруше­н­нями психофіз. роз­витку, повинен дотримуватися вимог архіт. до­ступності будівель, приміщень, прилеглої тер. та принципів універсал. дизайну в освіті; мати необхідну матеріал.-тех. та навч.-метод. базу, фахівців із від­повід. під­готовкою (педагогів, які володіють сучас. пед. технологіями, асист. вчителів/вихователів, штат. або залучених спец. педагогів та ін. фахівців) для врахува­н­ня особливих освіт. потреб кожної дитини. Ви­значають рівень особливих освіт. потреб фахівці Інклюз.-ресурс. центрів за результатами комплекс. оцінки роз­витку дитини. Для створе­н­ня сприятливих умов навч. дітей з особливими освіт. потребами, зокрема з поруше­н­нями психофіз. роз­витку, в інклюз. закладах працює команда психол.-пед. су­проводу. Батьки дитини мають право обирати заклад освіти, освітню про­граму, вид і форму здобу­т­тя освіти. Особи з поруше­н­нями психофіз. роз­витку, як і особи з нормотиповим роз­витком, можуть реалізувати своє право на освіту шляхом формал., неформал. або інформал. навч. Законодавством України для них перед­бачено різні форми навч.: ди­станц., екс­тернатне, сімейне або домашнє та пед. патронаж, що забезпечує гнучкість та дає змогу створити індивід. освітню траєкторію для кожної дитини. В освіті осіб з поруше­н­нями психофіз. роз­витку, згідно сучас. біо­психосоціал. моделі, на від­міну від мед., осн. увагу приділяють не типу та важкості поруше­н­ня, а індивід. можливостям та освіт. потребам, що, згідно з положе­н­нями МКФ (Між­нар. класифікації функціонува­н­ня та обмежень здоровʼя) та МКФ-ДП (Між­нар. класифікації функціонува­н­ня та обмежень здоровʼя дітей та під­літків), є наслідком дії не лише внутр., а й зовн., контекс­туал. чин­ників навколиш. середовища. Для забезпече­н­ня до­ступу до якіс. освіти введено пʼятирівневу під­тримку осіб з особливими потребами, зокрема з поруше­н­нями психофіз. роз­витку, в освіт. процесі. Врахува­н­ня освіт. труднощів, що створюють барʼєри в успіш. опануван­ні знань і взаємодії, є ви­значал. для рівня під­тримки (обсягу тимчас. або по­стій. під­тримки). При поодиноких не­знач. труднощах надають під­тримку першого рівня з викори­ста­н­ням ресурсів закладу освіти, облаштува­н­ня освіт. середовища (універсал. дизайн). Труднощі легкого ступеня є під­ставою для під­тримки другого рівня, за якої перед­бачені корекц.-роз­витк. заня­т­тя (2 рази на тиждень); фінансува­н­ня оплати їхнього проведе­н­ня фахівцями від­повід. профілю, доплати педагогам за окремі види пед. діяльності, закупівлі необхід. обладна­н­ня; облаштува­н­ня освіт. середовища (ро­зумне при­стосува­н­ня); адаптації від­повід­но до потреб здобувача освіти; за потреби вводять посаду асист. вчителя. Здобувачеві освіти, який має труднощі помір. ступеня, надають під­тримку третього рівня, за якого проводять корекц.-роз­витк. заня­т­тя (4 рази на тиждень); здійснюють додатк. фінансува­н­ня їхньої оплати, забезпече­н­ня допоміж. засобами та обладна­н­ням, доплати педагогам за окремі види пед. діяльності; надають послуги асист. вчителя; за потреби можуть також надавати послуги асист. дитини; облаштува­н­ня освіт. середовища (ро­зумне при­стосува­н­ня), адаптації від­повід­но до потреб здобувача. Четвертий рівень під­тримки надають здобувачам, які мають труднощі тяжкого ступеня. Цей рівень перед­бачає адаптов. роз­клад занять; корекц.-роз­витк. заня­т­тя (6 разів на тиждень); послуги асист. вчителя, та, за необхідності, асист. дитини; фінансува­н­ня корекц.-роз­витк. послуг, допоміж. засобів навч., обладна­н­ня, базових соц. послуг; доплати педагогам; облаштува­н­ня сере­довища (ро­зумне при­стосува­н­ня), індивід. місця навч.; адаптації та модифікації від­повід­но до потреб здобувача освіти; залуче­н­ня додатк. фахівців (ерготерапевта, поведінк. терапевта на ін.); за потреби, викори­ста­н­ня спец. методів, альтернат. форм комунікації. За наявності труднощів найтяжчого ступеня надають під­тримку пʼятого рівня, за якого здобувач від­відує заня­т­тя за індивід. планом з обовʼязк. періодич. залуче­н­ням в освіт. процес (напр.: окремі заня­т­тя, уроки, від­відува­н­ня заходів позауроч. діяльності) з метою соціалізації та додатк. корекц.-роз­витк. заня­т­тя (8 разів на тиждень); перед­бачені послуги асист. вчителя та асист. дитини; додатк. фінансува­н­ня корекц.-роз­витк., соц. послуг, забезпече­н­ня допоміж. індивід. засобами навч., облаштува­н­ня освіт. середовища (ро­зумне при­стосува­н­ня), індивід. місця навч., додатк. обладна­н­ня, доплат педагогам; адаптації та модифікації, забезпече­н­ня ін. додатк. під­тримкою від­повід­но до потреб здобувача (соц. послуг тощо); залуче­н­ня додатк. фахівців (ерготерапевта, поведінк. терапевта на ін.); за потреби, викори­ста­н­ня спец. методів, технологій, при­йомів, методів альтернат. комунікації.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2022
Том ЕСУ:
24
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
76846
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
188
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 11
  • середня позиція у результатах пошуку: 7
  • переходи на сторінку: 3
  • частка переходів (для позиції 7): 779.2% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Освіта осіб з порушеннями психофізичного розвитку / В. В. Жук, В. В. Засенко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2022. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-76846.

Osvita osib z porushenniamy psykhofizychnoho rozvytku / V. V. Zhuk, V. V. Zasenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2022. – Available at: https://esu.com.ua/article-76846.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору