Розмір шрифту

A

Освітні товариства

ОСВІ́ТНІ ТОВАРИ́СТВА — обʼ­єд­на­н­ня педагогів, освітян і громадських діячів з метою проведе­н­ня культурно-освітньої та просвітницької роботи серед українського населе­н­ня, покраще­н­ня змісту та якості освіти. Появу О. т. в Україні спричинили соц.-екон. та су­спільно-політ. умови, здобутки зарубіж. педагогіки, громад.-пед. рух у Європі, рівень нац. самосві­домості укр. інтелігенції, духовно-культур. стан, інтереси й потреби українського народу. На­прикінці 1860 — поч. 1861 виникли укр. громади як пед.-просвітн. осередки у Києві, Полтаві, Харкові та ін. містах України. Член громади від­кривали недільні школи, а також щоден­ні й вечірні для дорослих, намагалися поширювати укр. друк. слово, від­стоювали нац. зміст навч., влаштовували нар. чита­н­ня. Громадівці неодноразово зверталися до уряду з вимогами про до­звіл на освіту рідною мовою. Діяльність громад стала під­ґрунтям роз­витку громад.-освіт. руху як альтернативи держ. освіт. політиці за докорін­ну реформу станової системи освіти, що не від­повід­ала запитам су­спільства й не задовольняла освітян. Від­сутність укр. школи була однією з гол. соц.-пед. про­блем українського народу.

Найві­доміші О. т. на території України, що входила до складу Рос. імперії: Харківське товариство грамотності (1869–1920), Київське товариство грамотності (1882–1908), Київ. товариство сприя­н­ня початк. освіті (1882–1918), «Просвіта» (1906–10) у Києві та ін. містах (Чернігів, Одеса, Камʼянець-По­дільський), Всеукр. спілка вчителів та діячів нар. освіти (1906–07), Київ. пед. товариство взаєм. допомоги (1897–1905), Фребелів. товариство у Києві (1908–17; див. Фребелівські товариства), Київ. товариство нар. дит. садків (1907–17), Товариство пошире­н­ня в народі початк., серед. та вищої освіти у межах Київ., Полтав., Черніг., Волин. та Поділ. губ. (1908–11) та ін. Ці товариства сприяли різним видам освіти (до­шкіл., початк., серед., комерц., с.-г., жін. тощо). Активну участь у діяльності О. т. брали ві­домі укр. педагоги та громад. діячі Б. Грінченко, В. Дурдуківський, С. Єфремов, Олена Пчілка, С. Русова, Леся Українка, В. Науменко, І. Стешенко, П. Холодний, Є. Чикаленко, Я. Чепіга-Зеленкевич та ін.

На укр. землях, що пере­бували у складі Австро-Угорщини, помітну роль ві­ді­гравали: «Руська бесіда» (1861, Львів; 1869, Чернівці), Качковського М. Товариство (1874, м. Коломия, нині Івано-Фр. обл.), Руське пед. товариство (1881, від 1912 — Укр. пед. товариство, від 1926 — «Рідна школа», Львів), «Руська школа» (1887, від 1908 — «Українська школа», Чернівці) та ін. У Зх. Україні активно діяло товариство «Просвіта» (1868–1921; див. Львівське товариство «Просвіта», Луцька повітова «Просвіта»). О. т. роз­горнули широкомас­штабну роботу щодо від­родже­н­ня української мови, нац. освіти. У їхній діяльності брали участь ві­домі укр. педагоги О. Барвінський, І. Галущинський, І. Кокорудз, К. Малицька, Є. Пігуляк, О. Попович, М. Терлецький, Е. Харкевич, В. Шухевич та ін.

Товариства, що діяли у різних су­спільно-політ. умовах, від­різнялися за мас­штабами, спрямованістю, формами діяльності. Проте в їхньому функціонуван­ні було багато спільного. Майже всі вони мали свій статут, про­граму діяльності, складалися із дійс. та почес. членів. Ці організації існували за рахунок член. внесків, пожертвувань, зі­браних коштів після лекцій, літ. та муз. вечорів, театр. ви­став, продажу ви­даної літ-ри. Провід. напрямами діяльності були: пошире­н­ня грамотності серед народу; від­кри­т­тя неділ. та ін. типів закладів освіти; організація нар. читань, лекцій, концертів, театрів, ви­став; влаштува­н­ня нар. будинків (див. Народний дім), пере­сув. музеїв, наоч. посібників, пед. музеїв та ви­ставок, б-к; вид. й пошире­н­ня заг.-до­ступ. худож. та науково-популярної літератури для народу (дорослих і дітей). Кожним напрямом за­ймалися окремі комісії, зокрема лекційна, бібліотечна, шкіл., видавнича.

За характером і змістом діяльності окремих т-в це був, по суті, вищий рівень освіти дорослих, на­ближений до нар. університету. Слухачам читали лекції з різних галузей знань. Бібліотечні комісії від­кривали б-ки, книжк. склади, роз­робляли каталоги рекомендов. літ-ри для чита­н­ня, збирали невеличкі б-ки і від­силали їх у школи. Шкіл. від­діли матеріально й методично сприяли від­кри­т­тю закладів освіти для дорослих та дітей. Товариства грамотності за­ймалися роз­робле­н­ням та організацією освіт. процесу у неділ. школах. Важливим напрямом діяльності була організація поза­шкіл. роботи з дітьми: влаштува­н­ня читань, лекцій, різноманіт. свят, літ.-муз. ранків, екс­курсій тощо. Видавн. комісії забезпечували вид. худож., наук., метод. та навч. літ-ри для дорослих і дітей. Робота О. т. не при­звела до створе­н­ня укр. школи, проте ві­діграла винятк. роль у консолідації пед. громадськості навколо цієї ідеї як основи демократ. системи освіти, роз­роблен­ні її теор. засад (навч. рідною мовою; упровадже­н­ня до навч. планів української мови і літ-ри, історії та гео­графії України; вид. навч. літ-ри українською мовою).

Національні О. т. у добу Визвольних змагань 1917–21 («Просвіта», Всеукраїнська учительська спілка, Товариство шкіл. освіти, Всеукр. союз поза­шкіл. селян. освіти, Всеукр. союз селян. і козац. освіти та ін.) піклувалися про освіту українського народу рідною мовою, від­кривали укр. школи, брали активну участь у реформуван­ні освіти України. О. т. ві­діграли провід­ну роль не лише в поширен­ні грамотності та знань, а й у роз­витку різних напрямів освіти та пед. науки України, від­роджен­ні української мови в освіт. сфері, формуван­ні нац. сві­домості українського народу, утверджен­ні укр. нац. ідеї. З приходом до влади більшовики пере­творили «Просвіти» у Пролеткульти, вчител. спілки — у Спілки робітників освіти. «Просвіта», Всеукр. учител. спілка були звинувачені в бурж.-націоналіст. діяльності. У СРСР укр. організації були заборонені. Актив. діячів т-в пере­слідували, вони за­знавали ареш­тів. Знище­н­ня рад. владою товариства «Просвіта», ре­пресії проти укр. інтелігенції за­вдали від­чут. удару по освіті.

У незалеж. Україні активну участь у роз­витку освіти, процесі формува­н­ня нац. самосві­домості українського народу, від­новлен­ні істор. памʼяті беруть громад. організації, зокрема від­роджене «Просвіта» Всеукраїнське товариство ім. Т. Шевченка (1991), Педагогічне товариство ім. Г. Ващенка Всеукраїнське (1995), Сухомлинського В. Всеукраїнська асоціація (1997) та ін.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2022
Том ЕСУ:
24
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
76853
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
77
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Освітні товариства / Л. Д. Березівська // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2022. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-76853.

Osvitni tovarystva / L. D. Berezivska // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2022. – Available at: https://esu.com.ua/article-76853.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору