Осепчугов Віктор Васильович
ОСЕПЧУ́ГОВ Віктор Васильович (05(18). 11. 1906, м. Томськ, Росія — 15. 09. 1994, Москва) — конструктор автомобілів, організатор виробництва. Доктор технічних наук (1964), професор (1964). Заслужений діяч науки і техніки РРФСР (1975). Сталінcька премія (1948). Закін. Сибір. інститут інж. транспорту (Томськ, 1931). Працював 1931–52 на Ярослав. автомоб. заводі (РФ), де брав участь у створенні великовантаж. автомобілів, зокрема ЯГ-12 (перший у СРСР 4-вісний повнопривод. автомобіль підвищеної прохідності, 1932), тролейбусів (від 1937 очолював тролейбус. конструктор. відділ), експерим. автомобілів. У роки 2-ї світової війни — гол. інж. заводу, організовував виробництво озброєння, артилер. тягачів Я-12, -13, -13Ф. У 1944 відновив конструктор. роботи зі створення вантаж. автомобілів ЯАЗ-210 (1948), ЯАЗ-214 (1950) та ін., двотакт. дизелів (ЯАЗ-204 та ЯАЗ-206). Від 1952 — гол. конструктор Львів. автобус. заводу, де під його керівництвом створ. автобус ЛАЗ-695 (випускали 1956–2002), за сумісн. — завідувач кафедри автомобілів Львів. політех. інституту. У львів. період діяльності О. захистив канд. дис. на тему «Исследование деформаций и напряжений составных литых балок динамически нагруженных транспортных машин» (1954). Від 1959 — гол. інж. 6-го упр. Держ. комітету РМ СРСР з оборон. техніки (Москва); від 1963 — у Моск. автомоб.-дорож. інституті: від 1964 — проф., 1984–86 — зав., від 1986 — проф.-консультант каф. автомобілів. О. — один із засн. Львів. автобус. конструктор. школи. Роботу зі створення та організації КБ здійснювали одночасно з будівництвом заводу, що на той час виготовляв лише причепи та автофургони. З появою О. на підприємстві уніфіковано профілі й марки сталі, з якої виготовляли автомобілі, що дозволило зменшити їхню кількість та полегшити роботу постачальників. Під його керівництвом створ. автомашини із закритим кузовом та причепи, що стало першою самост. розробкою молодих львів. конструкторів. У період хрущов. «відлиги» конструкторам дозволили виписувати та читати зарубіжну тех. літературу, з якої був знятий гриф секретності. Тоді ж започатковано наук.-тех. зв’язки із закордон. фірмами, працівники заводу почали виїжджати у закордонні відрядження. О. одним із перших отримав можливість відвідати Австрію та ознайомитися із новинками автобусобудування ФРН. Саме він із цього відрядження привіз ідею виробництва автобусів у Львові із несучим кузовом та задньомотор. компонуванням. Восени 1955 під керівництвом провід. конструкторів К. Атояна, Г. Нагорняка та Я. Трача вперше в СРСР розроблено проект серед. автобуса ЛАЗ-695 власне такого компонування. Це уможливило покращити місткість та комфортність автобуса, умови праці водія. Нині практично всі автобусобудівники використовують саме такий принцип компонування.
Додаткові відомості
- Основні праці
- Автомобили-самосвалы. Москва; Ленинград, 1948; Москва, 1952; Грузовой автомобиль ЯАЗ-200: Пособ. Москва, 1948; Магадан, 1949; Трехосные автомобили. Москва, 1952; Грузовые автомобили ФРГ 1961 года. Москва, 1962; Европейские автобусы. Москва, 1967; Автобусы. Москва, 1971; Проектирование специализированного подвижного состава. Москва, 1979 (співавт.); Рабочие процессы и расчеты агрегатов автомобиля: Рулевое управление: Учеб. пособ. Москва, 1982 (співавт.); Автомобиль. Анализ конструкций, элементы расчета: Учеб. Москва, 1989 (співавт.).